یک کتاب، یک نویسنده، یک کودک

فعالیت های ترویج خواندن در شاخه ملی IBBY در مغولستان

در سال های آغاز دهه ۱۹۹۰، در دوران گذار مغولستان به یک سیستم جدید دموکراسی و اقتصادی، ناشران و کتابخانه های کودک و نوجوان این کشور در شرف فروریختن قرار داشتند. در چنین شرایطی، نویسنده مشهور و فقید اهل مغولستان داشدانداگ جومبا، نیاز اساسی کودکان این کشور، به ویژه آن ها که در روستاها و دشت ها، دور از شهر روزگار می گذراندند، برای دسترسی داشتن به کتاب و ادبیات را به خوبی احساس می کرد.

او همزمان با فروپاشی نظام کمونیست در مغولستان در دهه ۱۹۹۰، فعالیت های گوناگونی را برای ترویج خواندن و ادبیات در میان کودکان شهری و روستایی کشورش آغاز کرد. کوشش های او به پایه گذاری شاخه ملی مغولستان در دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان انجامید تا کودکان ساکن دامنه بلند ترین رشته کوه جهان، در فعالیت های فرهنگی و ادبی کودکان در کشورهای دیگر سهیم شوند. در این مرکز فعالیت های ترویج خواندن بسیاری انجام می شود، اما شهرت آن به پروژه کتابخانه سیارش است که در سال ۲۰۰۶ موفق شد جایزه آساهی برای ترویج خواندن را به دست آورد.

اما در نخستین گام، جومبا در سال ۱۹۹۰ نمایشگاه کتاب کودکان مغولستان را در سطح بین المللی را اندازی کرد و با همکاری با کتابخانه بین المللی کودکان در مونیخ، بهترین کتاب های شعر کودکان از ۳۰ کشور دنیا به زبان مغول برگردانده شد و در اختیار کودکان این سرزمین مرتفع آسیا قرار گرفت.

در گام بعد، برای رشد کیفیت ادبیات کودک مغولستان و هماهنگی آن با معیارهای جهانی، یک مسابقه شعر به نام The Lamb راه اندازی شد که از سال ۱۹۹۱ تاکنون برگزار می شود.

از فعالیت های دیگر این مرکز:

  • راه اندازی نخستین روزنامه ای که کودکان مغول تهیه کننده آن هستند، که با کوشش داشدانداگ جومبا، در سال ۱۹۹۱، منتشر شد. این روزنامه، "پرنده کاغذی" نام داشت.
  • در سال ۱۹۹۳ این نویسنده برای کمک به اعتلای ادبیات کودک و نوجوان ‌با همکاری رادیوی مغولستان یک برنامه تلویزیونی درباره ادبیات کودکان تهیه و اجرا کرد.
  • "آواز پرنده" یا "Uran Jirgee" نام یک مسابقه موفق خواندن است که این کوشنده ادبیات کودک مغولستان در سال ۱۹۹۴ پایه گذاری کرد و هم اکنون نیزبرگزار می شود.
  • با کوشش جومبا، بنیاد فرهنگی کودکان در سال ۱۹۹۸ برای بالابردن سطح زندگی فرهنگی کودکان از طریق خواندن و نوشتن پایه گذاری شد.
  • نخستین مسابقه تصویرگری کتاب های کودکان که در سال ۱۹۹۸ برگزار شد.
  • فعالیت ترویجی "افسانه سنگ"، که سفری با اسب و ارابه به میان طبیعت برای خواندن کتاب است از سال ۲۰۰۰ تاکنون سه بار اجرا شده است.
  • برپایی گردهمایی بزرگ کتاب های کودکان که از سال ۲۰۰۰ سه سال پیاپی برگزار شد نیز از فعالیت های دیگر این مرکز است.
  • جشنواره Bombuulei که از سال ۲۰۰۳ برگزار می شود و هدف آن برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان پیش دبستانی است.
  • "قصر شعرعمو دانداگ" که در سال ۲۰۰۳ در مرکز استان بولگان، زادگاه جومبا ساخته شد تا مرکزی باشد برای ترویج و تشویق کودکان به خواندن و آشنا شدن با شعر.
  • اجرای مراسم ویژه برای روز بین المللی کتاب های کودکان که برای نخستین بار در مغولستان گرامی داشته شد، در این مراسم بازیگران نقش شخصیت های داستان های هانس کریستین اندرسون را بازی کردند و کتاب هایی را که نامزد دریافت جایزه جهانی اندرسون بودند را به کودکان معرفی کردند.
  • اجرای یک برنامه ترویجی به نام کتاب و خرد که در آن به کودکان مدال های طلا هدیه داده شد.
  • از سال ۲۰۰۵هم برنامه آموزشی به نام "کتاب های خوب به رشد کودکان کمک می کنند"، برای پدر و مادرها اجرا می شود تا آن ها را با اهمیت ادبیات در رشد و کیفیت زندگی کودکان آشنا کند.

با پروژه کتابخانه سیار در اینجا آشنا شوید.

برگردان:
لیلا عالمی
Submitted by editor6 on