شهرام رجب زاده

<p>شهرام رجب‌زاده (ویراستار و برگردان اشعار)</p>

کودکان خردسال در سال‌های اولیه زندگی خود، احساسات گیج‌کننده بسیاری را تجربه می‌کنند. در کتاب «من ترسویم» از مجموعه کتاب «احساس‌های تو» به شناخت احساس ترس و وحشت – همان‌طور که توسط کودک تجربه می‌شود- و راهکارهای کنار آمدن با آن از نگاهی اطمینان‌بخش می‌پردازد؛ با رویکردی طنزآمیز علت ترسیدن آدم‌ها را بررسی می‌کند و بهترین راه رودررویی با آن موقعیت را از طریق محتوایی مناسب سن، بدون بزرگنمایی یا ترساندن کودک، نشان می‌دهد. 
یکشنبه, ۲۳ آبان
در کتاب «عینک نمی‌زنم!» دخترکوچولویی به نام تانیا بعد از مراجعه به چشم پزشکی متوجه می‌شود که نیاز به عینک دارد اما او عینک زدن را اصلا دوست ندارد. تانبا پس از چندین بار تلاش برای گم کردن عینکش، در نهایت متوجه می‌شود با عینک چه‌قدر بهتر از عهده‌ بازی‌ها و کارهایش برمی‌آید.
یکشنبه, ۷ شهریور
کتاب «پست شیشه‌ای فلیکس» یکی دیگر از کتاب‌های مجموعه کتاب «فلیکس» است که داستان‌های سوفی و فلیکس، عروسک پارچه‌ای او را روایت می‌کند. این جلد از کتاب روندی متفاوت از سایر کتاب‌های فلیکس دارد. این‌بار این فلیکس نیست که به سفر می‌رود و نامه می‌فرستد، بلکه داستان این‌طور پیش می‌رود که به علت بیماری اعضای خانواده، سوفی و فلیکس شروع به مراقبت از آن‌ها و درست کردن غذا برای آن‌ها می‌کنند. در ادامه فلیکس و سوفی سعی می‌کنند روش‌های مختلف تهیهٔ غذا را از کشورهای مختلف پیدا کرده و با این کار هم کشورها را بشناسند و هم غذای آن‌ها را درست کرده و مزه‌های متفاوتی را امتحان نمایند.
سه شنبه, ۲۸ اردیبهشت
کتاب «فلیکس در میان بچه‌های دنیا» یکی دیگر از داستان‌های مجموعه کتاب «فلیکس» است. این‌بار موضوع اصلی سفر فلیکس، دیدار با بچه‌های مختلف دنیا در نقاط متفاوت است.
دوشنبه, ۲۷ اردیبهشت
داستان طنز «بدجنس‌ها» درباره خانم و آقای بدجنس است. آن‌ها خودشان و دیگران را آزار می‌دهند. تا این‌که میمون‌هایی که یک عمر گرفتارشان بودند با کمک پرنده‌ها راهی پیدا می‌کنند تا از دستشان خلاص شوند.
یکشنبه, ۱۲ اردیبهشت
«راز موتور سیکلت من» سرگذشت یک سال زندگی نویسنده است که آن را به صورت ماهانه نوشته است. این کتاب با بیانی ساده به جهان اطراف و یادآوری برخی خاطره‌های او می‌پردازد.
سه شنبه, ۷ اردیبهشت
کتاب «برادر نمی‌خواهم!» داستان تانیا، دختری پرانرژی و پرشور است. روزی تانیا متوجه می‌شود که قرار است صاحب برادری کوچک‌تر شود. این است که، حسابی ذوق‌زده می‌شود و همه را خبر می‌کند. اما وقتی برادر کوچک به دنیا می‌آید، تانیا می‌بیند وجود یک نوزاد در خانه آن‌قدرها هم که فکر می‌کرده خوب نیست. او برادر کوچکش را دوست ندارد. هرچند رفته‌رفته مهر برادر در دل او می‌نشیند.
شنبه, ۱۷ آبان
کتاب «با دمی شبیه این چه کار می‌کنی؟» با طرح پرسش و بعد پاسخ به آن‌ها به شکلی بازی‌گونه مخاطب را با تنوع و کارکرد اندام‌های مختلف بدن در جانوران گوناگون آشنا می‌کند.
چهارشنبه, ۷ آبان
یک سفر طبیعت‌گردی چه تجهیزاتی نیاز دارد؟ حواسمان باید به چه کارهایی باشد؟ کتاب «چگونه در اردو زندگی کنیم؟» راهنمایی برای سفر و کمپ زدن در طبیعت است.
یکشنبه, ۶ مرداد
کتاب‌های «حیوانات کله پای من ۱ و ۲» جانوران مختلف را با شعر و تصویر معرفی می‌کنند. اما این تنها کارکرد کتاب نیست. ساختار کتاب به شکلی است که کودک بازی‌گونه می‌تواند جانورانی جدید با نام‌هایی جدید بسازد که به رشد مهارت‌های زبانی‌اش کمک می‌کند.
سه شنبه, ۲۲ آبان
کتاب « از تخم تا قورباغه » کتابی غیر داستان و علمی اطلاعاتی است که به چرخه‌ی زندگی قورباغه می‌پردازد. دختر و مادربزرگش برای گردش به اطراف برکه‌ای می‌روند. دختر در آن‌جا قورباغه‌هایی را در حال تخم‌گذاری می‌بیند. آن‌ها تعدادی از تخم‌ها را همراه جلبک و آب برکه به خانه می‌آورند و از آن‌ها نگهداری می‌کنند.
یکشنبه, ۲۰ اسفند
کتاب « از کرم تا پروانه » کتابی غیر داستان و علمی اطلاعاتی است که به چرخه‌ی زندگی پروانه می‌پردازد. پسر و پدری با همراهی گربه‌ی خانگی‌شان در باغچه‌ی خانه‌ به دنبال حشره می‌گردند. پسر تعدادی کرم روی یک گیاه می‌یابد. پدر می‌گوید این‌ها نوزاد یا کرم پروانه هستند. پسر یکی از کرم‌ها را بر می‌دارد و با کمک پدرش شرایط زندگی مناسب و غذای آن را فراهم می‌کند تا بتواند کرم را در خانه نگه دارد و از نزدیک رشد آن را مشاهده کند.
شنبه, ۱۹ اسفند
کتاب « از شیره گل تا عسل » کتابی علمی اطلاعاتی است که به پرسشی آشنا می‌پردازد: عسل از کجا آمده است؟ کتاب با این پرسش آغاز می‌شود: زنبورها چه‌طور عسل درست می‌کنند؟ سپس به نحوه جمع‌آوری شهد و گرده گل‌ها توسط این حشرات پر کار، ماهیت شهد، گرده‌افشانی توسط زنبورها، کندو و ساختار آن، ساختن عسل، جانورانی که عسل می‌خورند، جانورانی که زنبورها را صید می‌کنند، رابطه زنبورها و خرس‌هایی که سراغ کندوهایشان می‌آیند، انواع رقص زنبورها و معانی آن‌ها و زنبورداری می‌پردازد.
شنبه, ۲۱ بهمن
کتاب « از دانه تا گل » کتابی غیر داستان و علمی اطلاعاتی است که به روند کاشت، نگهداری و رشد گیاهان می‌پردازد.
دوشنبه, ۱۶ بهمن
پنگوئن‌ها یک دلیلی دارد که بال دارند، نه؟ داشتن دوستی که برای خودش یک هواپیمای شخصی داشته باشد و پیشنهاد بدهد تو را هم سوار کند خوب است، اما تجربه کردن پرواز با بال های خودت چیز دیگری است. در واقع بال‌های پنگوئن برای پرواز ساخته نشده‌اند اما پنگوئن از آرزوی پرواز دست نمی‌کشد.
دوشنبه, ۶ دی
تمرین‌های رنگ‌آمیزی برای کودکان گروه‌های سنی پایین اغلب بیش از حد پیچیده است. کتاب «بیا رنگ کنیم!» با تمرین خط خطی‌های ساده و تصادفی روی تصاویر آغاز می‌شود و همان‌طور که کودک با تمرین‌های کتاب مرحله به مرحله پیش می‌رود، به تدریج رنگ‌آمیزی در میان خطوط و مرزهای مشخص را می‌آموزد. کودکان با این کتاب، در کنار آموختن شیوه‌ی رنگ‌آمیزی، با انواع رنگ‌ها و نام برخی اشیا، موجودات زنده و پدیده‌های اطراف نیز آشنا می‌شوند.
دوشنبه, ۲۲ آذر
«نویل» داستان پسر کوچکی است که به همراه خانواده‌اش به خانه جدید اسباب کشی می‌کند. هیچ‌کس نظر او را درباره اسباب‌کشی نپرسیده است. او حالا هیچ دوستی ندارد و تنهای تنهاست و بدترین بخش ماجرا هم همین است.
شنبه, ۲۲ آبان
لس نهمین فرزند خانواده است. مادرش که از تولد دختر دیگری در خانواده دلخور است، از انتخاب نام برای آخرین فرزندش خودداری می کند و همه او را پیکا یا دختر می نامند.
چهارشنبه, ۱ آبان
مجموعه ی ٩ داستان کوتاه مصور با درونمایه ی اجتماعی، روانشناسی و که همگی پیرامون حماقت و کارهای ابلهانه ی مردم شهر شیلدا شهری در آلمان دور می زند. زمانی که هنوز باروت اختراع نشده بود یعنی در قرون وسطی مردم این شهر که بسیار هوشمند و زیرک و عاقل بودند و مورد توجه پادشاهان و امپراتور های دیگر کشورها برای وزارت و یا قضاوت، تصمیم گرفتند خودشان را به حماقت بزنند و این راز این شهر شد.
سه شنبه, ۳۰ آبان
لالابای دختر نوجوانی است که مادرش بر اثر تصادف دچارمشکل شده و در خانه است و پدر هم در مأموریتی در ایران بسر می برد. او تنهاست و مدرسه هم او را راضی نمی کند، برای پدر نامه می نویسد و اظهار دلتنگی می کند.
سه شنبه, ۳۰ آبان