فلیکس در میان بچه‌های دنیا

عنوان لاتین
Felix bei Kindern dieser Welt: spannende Briefe vom

کتاب «فلیکس در میان بچه‌های دنیا» یکی دیگر از داستان‌های مجموعه کتاب «فلیکس» است. این‌بار موضوع اصلی سفر فلیکس، دیدار با بچه‌های مختلف دنیا در نقاط متفاوت است.

فلیکس، خرگوش عروسکی سوفی است که از کودکی با هم بوده‌اند و به هم خیلی علاقه‌مند هستند. آن‌ها همیشه و حتی توی رختخواب با هم هستند؛ مگر در مواقعی که فلیکس به سفر می‌رود. کتاب «فلیکس در میان بچه‌های دنیا» یکی دیگر از سفرهای فلیکس را روایت می‌کند و مثل همیشه شامل 5 نامه‌ای می‌شود که فلیکس از مکان‌های مختلف برای سوفی می‌فرستد.

فلیکس در سفری که خانواده سوفی برای تابستان به سوئد دارند به دریا می‌افتد و از سوفی جدا می‌شود. پس از بازگشت خانواده به خانه‌شان سوفی بی‌صبرانه منتظر رسیدن نامه‌ای از فلیکس است. بالاخره نامه می‌رسد و فلیکس می‌گوید که با کودکی سامی که در شمالگان زندگی می‌کند، آشنا شده است. نامه بعدی فلیکس از صحرای آفریقا و در کنار دختری از چادرنشینان طوارق ارسال شده. نامه‌های بعدی فلیکس هم به ترتیب از قطب جنوب، نیوزلند و سانفرانسیسکو به دست سوفی می‌رسد که در هر جا فلیکس با بچه‌هایی از نژادهای مختلف و آداب مختلف مدتی را سپری کرده است. بالاخره فلیکس مثل همیشه در شب کریسمس به خانه می‌رسد و با سوغات‌هایی که خواننده‌های کتاب هم می‌توانند آن‌ها را داشته باشند، در جشن کریسمس شرکت می‌کند.

مجموعه کتاب «فلیکس» جلدهای زیادی دارد و 18 جلد از آن که محوریت همهٔ آن‌ها نامه‌های فلیکس است، توسط نشر زعفران ترجمه و به چاپ رسیده است.

در قسمت‌های دوم و سوم پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان درباره این مجموعه آمده است:

«مجموعه کتاب «فلیکس» بیش از هر چیز نمونه‌ای مثال‌زدنی برای شیوهٔ مناسب تولید کتاب کودک است. برای تهیهٔ این مجموعه زحمت زیادی کشیده شده است. تمام نامه‌های فلیکس جداگانه در پاکت‌هایی که در برخی صفحات تعبیه شده‌اند، قرار دارند و این احساس را در مخاطب ایجاد می‌کنند که فلیکس برای آن‌ها نامه نوشته. این خوش‌سلیقگی و دقت ناشر در تولید کتاب ستودنی است و می‌تواند الگوی مناسبی برای تهیه کتاب مخصوص کودکان باشد.»

نویسنده کتاب «آنت لنگن» نویسنده آلمانی کتاب‌های کودک و نوجوان است که بیش از 60 کتاب برای کودکان تألیف کرده است. خانواده او که کتابدار بوده‌اند زمینه‌ساز آشنایی او با کتاب و نوشتن شده‌اند. «آنت لنگن» از کودکی و به همراه خانواده سفرهای زیادی می‌رفته است، که شاید این پیش‌زمینه باعث نوشتن سری کتاب‌های فلیکس و موفقیت جهانی آن‌ها شده است.

«کنستانزا دروپ» تصویرگر آلمانی کتاب‌های فلیکس است. تصویرگری‌های کتاب فلیکس واقع‌گرایانه است که می‌تواند باعث ارتباط راحت کودکان با داستان و شناخت بهتر از کشورها و مکان‌هایی که فلیکس به آن‌ها سفر می‌کند شود.

«منیژه نصیری» مترجم این کتاب است، او کتاب‌های زیادی را در‌بخش کودک و نوجوان ترجمه کرده و به چاپ رسانده. از جملهٔ آن‌ها می‌توان به چند جلد دیگر از کتاب‌های فلیکس و همچنین «من نمی‌توانم با صدای بلند بگویم نه»، «به من دست نزن» و «برادر نمی‌خواهم» اشاره کرد.

گزیده‌هایی از کتاب

وقتی سوفی خواندن نامه را تمام کرد، روی آخرین پله نشست. فلیکس اول توی تور ماهیگیری افتاده بود و حالا جایی در شمال بود. سوفی می‌خواهد دقیق‌تر بداند که فلیکس پیش چه کسانی است. مامان کتاب بزرگی را نشانش می‌دهد که توی آن چند تا عکس از سامی‌ها هست. سوفی بیشتر از هر چیز از لباس‌های رنگارنگشان خوشش می‌آید. خیلی هم دلش می‌خواهد برای تولدش بچه گوزن اهلی هدیه بگیرد!

برگردان
منیژه نصیری
تصویرگر
Constanza Droop, کنستانزا دروپ
سال نشر
1395
ناشر
نویسنده
Annette Langen, آنت لنگن
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
شهرام نجف‌زاده
Submitted by skyfa on