پست شیشه‌ای فلیکس – مجموعه کتاب فلیکس

عنوان لاتین
Flaschenpost von felix

کتاب «پست شیشه‌ای فلیکس» یکی دیگر از کتاب‌های مجموعه کتاب «فلیکس» است که داستان‌های سوفی و فلیکس، عروسک پارچه‌ای او را روایت می‌کند. این جلد از کتاب روندی متفاوت از سایر کتاب‌های فلیکس دارد. این‌بار این فلیکس نیست که به سفر می‌رود و نامه می‌فرستد، بلکه داستان این‌طور پیش می‌رود که به علت بیماری اعضای خانواده، سوفی و فلیکس شروع به مراقبت از آن‌ها و درست کردن غذا برای آن‌ها می‌کنند. در ادامه فلیکس و سوفی سعی می‌کنند روش‌های مختلف تهیهٔ غذا را از کشورهای مختلف پیدا کرده و با این کار هم کشورها را بشناسند و هم غذای آن‌ها را درست کرده و مزه‌های متفاوتی را امتحان نمایند.

برای پیدا کردن روش‌های تهیه غذا، فلیکس و سوفی هم از دوستان و خانواده و همسایه‌ها کمک می‌گیرند و هم با کمک پست شیشه‌ای درخواستی توی دریا می‌اندازند و منتظر رسیدن جواب نامه‌شان می‌شوند. با کمک پست شیشه‌ای، آن‌ها 4 نامه دریافت می‌کنند که در هر نامه علاوه بر دادن اطلاعاتی در مورد کشور و شهری که نامه از آن‌جا ارسال شده، دستورپخت یک غذا از آن سرزمین هم در آن نوشته شده است.

این کتاب که بیشتر بر روش‌های پخت غذاهای ملل تمرکز دارد، کمک می‌کند که کودکان به تهیه غذاهای ساده علاقمند شده و در این مسیر خانواده را هم با خود همراه نمایند. تهیه غذا یکی از روش‌های مناسب برای توسعه مهارت‌های کودک در ابعاد مختلف، از یادگیری ریاضی گرفته تا دست‌ورزی است. این کتاب کمتر از سایر کتاب‌های فلیکس روند داستانی دارد؛ اما باز هم می‌تواند کودک کنجکاو را به خواندن کتاب و پیگیری روایت تشویق نماید.

مجموعه کتاب «فلیکس» جلدهای زیادی دارد و 18 جلد از آن که محوریت همهٔ آن‌ها نامه‌های فلیکس است، توسط نشر زعفران ترجمه و به چاپ رسیده است.

در قسمت‌های دوم و سوم پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان درباره این مجموعه آمده است:

«مجموعه کتاب «فلیکس» بیش از هر چیز نمونه‌ای مثال‌زدنی برای شیوهٔ مناسب تولید کتاب کودک است. برای تهیهٔ این مجموعه زحمت زیادی کشیده شده است. تمام نامه‌های فلیکس جداگانه در پاکت‌هایی که در برخی صفحات تعبیه شده‌اند، قرار دارند و این احساس را در مخاطب ایجاد می‌کنند که فلیکس برای آن‌ها نامه نوشته. این خوش‌سلیقگی و دقت ناشر در تولید کتاب ستودنی است و می‌تواند الگوی مناسبی برای تهیه کتاب مخصوص کودکان باشد.»

نویسنده کتاب «آنت لنگن» نویسنده آلمانی کتاب‌های کودک و نوجوان است که بیش از 60 کتاب برای کودکان تألیف کرده است. خانواده او که کتابدار بوده‌اند زمینه‌ساز آشنایی او با کتاب و نوشتن شده‌اند. «آنت لنگن» از کودکی و به همراه خانواده سفرهای زیادی می‌رفته است، که شاید این پیش‌زمینه باعث نوشتن سری کتاب‌های فلیکس و موفقیت جهانی آن‌ها شده است.

«کنستانزا دروپ» تصویرگر آلمانی کتاب‌های فلیکس است. تصویرگری‌های کتاب فلیکس واقع‌گرایانه است که می‌تواند باعث ارتباط راحت کودکان با داستان و شناخت بهتر از کشورها و مکان‌هایی که فلیکس به آن‌ها سفر می‌کند شود.

«منیژه نصیری» مترجم این کتاب است، او کتاب‌های زیادی را در‌بخش کودک و نوجوان ترجمه کرده و به چاپ رسانده. از جملهٔ آن‌ها می‌توان به چند جلد دیگر از کتاب‌های فلیکس و همچنین «من نمی‌توانم با صدای بلند بگویم نه»، «به من دست نزن» و «برادر نمی‌خواهم» اشاره کرد.

گزیده‌هایی از کتاب

سوفی و فلیکس خیلی هیجان‌زده‌اند، چون جواب اولین نامه‌ای که با پست شیشه‌ای فرستاده بودند، رسیده است! هر چه باشد شیشه تا سوئد رفته و این راه خیلی زیادی است.

برگردان
منیژه نصیری
تصویرگر
کنستانزا دروپ, Constanza Droop
سال نشر
1395
ناشر
نویسنده
Annette Langen, آنت لنگن
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
شهرام نجف‌زاده
Submitted by skyfa on