از تخم تا قورباغه

عنوان لاتین
Frog's Eggs

کتاب « از تخم تا قورباغه » کتابی غیر داستان و علمی اطلاعاتی است که به چرخه‌ی زندگی قورباغه می‌پردازد.

دختر و مادربزرگش برای گردش به اطراف برکه‌ای می‌روند. دختر در آن‌جا قورباغه‌هایی را در حال تخم‌گذاری می‌بیند. آن‌ها تعدادی از تخم‌ها را همراه جلبک و آب برکه به خانه می‌آورند و از آن‌ها نگهداری می‌کنند.

تخم‌ها پس از مدتی تبدیل به بچه قورباغه می‌شوند. بچه قورباغه‌ها رشد می‌کنند و کم‌کم پا و بعد دست در می‌آورند. سپس دم آن‌ها به تدریج کوتاه‌تر می‌شود. در نهایت بالغ شده و از آب بیرون می‌آیند. در انتها دختر و مادربزرگش به برکه بر می‌گردند تا قورباغه را آن‌جا آزاد کنند.

متن کتاب « از تخم تا قورباغه » ترکیبی از روایت و دیالوگ‌هایی بین یک دختر و نوه‌اش است. کتاب به خوبی نحوه صحیح ارتباط با طبیعت را نشان می‌دهد. نوه و مادربزرگ تخم‌های قورباغه را به خانه می‌آورند، از آن‌ها به درستی نگهداری می‌کنند و سپس قورباغه بالغ را رهاسازی می‌کنند.

کتاب در ابتدا دارای فهرست موضوعات و در انتها دارای نمایه است. در انتهای کتاب « از تخم تا قورباغه » تصویری از چرخه‌ی زندگی قورباغه کشیده شده و از کودکان خواسته شده است هر مرحله‌ای را که به یاد می‌آورند نام ببرند.

کتاب « از تخم تا قورباغه » یکی از کتاب‌های مجموعه ۴ جلدی «داستان دگرگونی» است. جلدهای دیگر این مجموعه « از شیره گل تا عسل »، « از دانه تا گل » و « از کرم تا پروانه » نام دارند.

کتاب‌های این مجموعه متنی ساده دارند و برای تمرین روان‌خوانی نوآموزان مناسب هستند.

درباره نویسنده و تصویرگر کتاب « از تخم تا قورباغه »

«الکس رمزی» امروزه بیشتر با عکس‌ها و کتاب‌های خود از باغ‌ها و باغچه‌های سراسر دنیا شناخته می‌شود. او کتاب « از تخم تا قورباغه » را با همراهی «پل هامفری» نوشته است. «پل هامفری» دانش‌آموخته رشته‌های تاریخ و اقتصاد در دانشگاه است. او بیش از ۳۵ سال است که نویسنده، ویراستار و ناشر کتاب‌های کودکان است. او بیش از ۴۰ کتاب با موضوعات مربوط به طبیعت و تاریخ منتشر کرده است.

«سارا یانگ» این کتاب را همانند دیگر کتاب‌های این مجموعه با ترکیب عکس و نقاشی تصویرگری کرده است. او از حاشیه بالای صفحات نیز برای نشان دادن موضوعات تکمیلی مرتبط استفاده کرده است. یانگ طراح، نقاش و تصویرگر مقیم انگلستان است.

 

برگردان
شهرام رجب زاده
تصویرگر
Sarah Young, سارا یانگ
تهیه کننده
صفورا زواران حسینی
سال نشر
چاپ سوم ۱۳۹۱
ناشر
نویسنده
Alex Ramsay, Paul Humphrey, الکس رمزی, پل هامفری
Submitted by editor3 on