برادر نمی‌خواهم!

عنوان لاتین
Carlotta- Hurra, mein Bruder ist da!

کتاب «برادر نمی‌خواهم!» داستان تانیا، دختری پرانرژی و پرشور است. روزی تانیا متوجه می‌شود که قرار است صاحب برادری کوچک‌تر شود. این است که، حسابی ذوق‌زده می‌شود و همه را خبر می‌کند. اما وقتی برادر کوچک به دنیا می‌آید، تانیا می‌بیند وجود یک نوزاد در خانه آن‌قدرها هم که فکر می‌کرده خوب نیست. او برادر کوچکش را دوست ندارد. هرچند رفته‌رفته مهر برادر در دل او می‌نشیند.

 

«نی‌نی کوچولو دارد می‌آید خانه‌ی ما!» تانیا از سر خوشحالی فریاد زنان این جمله را به همه می‌گوید. مادر و پدرش درباره‌ نوزادها و برادر کوچک با او حرف می‌زنند و تانیا با هیجان فراوان در کارها کمک می‌کند. سرانجام تام به دنیا می‌آید. اما او زشت و قرمز است و همه‌اش گریه می‌کند و بدتر از همه این‌که دیگر کسی مثل قبل به تانیا توجه نمی‌کند. تانیا، برادر کوچکش را دوست ندارد و او را اذیت می‌کند. حتی گاهی دلش می‌خواد خودش دوباره بچه شود. روزی پدر از او می‌خواهد برای پیتزا درست کردن کمکش کند. تانیا فکر می‌کند، بزرگ بودن خیلی هم خوب است، چرا که می‌تواند پیتزاهای خوشمزه درست کند و مجبور نیست همیشه شیر بخورد. بالاخره با همدلی و صبوری پدر و مادر، تانیا کم‌کم به حضور برادر کوچکش عادت می‌کند، تام هم بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و تانیا از بازی کردن با او لذت می‌برد. او شب‌ها با تام تا ستاره‌ها پرواز می‌کند و همه‌ی شیطنت‌هایی را که بلد است به او یاد می‌دهد. حالا دیگر به نظر تانیا، دوتایی خیلی خیلی بیش‌تر از تنهایی خوش می‌گذرد.

داستان به زیبایی و دقت، احساسات چندگانه‌ی کودکی را که به دلیل به دنیا آمدن فرزند جدید، ناگهان شرایط زندگی‌اش تغییر کرده توصیف می‌کند. تصاویر پر از رنگ «فراوکه بار»، ما را به دنیای کودکانه‌ی تانیا می‌برد. همچنین انتخاب زوایای مختلف در نشان دادن صحنه‌ها، تنوع خاصی به تصاویر کتاب بخشیده است.

«آنت لنگن»، نویسنده‌ی کتاب «برادر نمی‌خواهم!»، در آلمان متولد شد. برخی از کتاب‌های او مانند، «موهایم را شانه نمی‌کنم!»، «عینک نمی‌زنم» و مجموعه‌ی پرطرفدار «فلیکس» در ایران ترجمه شده‌اند. مجموعه‌ی «فلیکس» جوایز زیادی برای  «آنت لنگن» به ارمغان آورده‌اند.

کتابهای «موهایم را شانه نمی‌کنم!» و «عینک نمی‌زنم» را نیز، تصویرگر خلاق این کتاب، «فراوکه بار»، تصویرگری کرده است.

کتاب «برادر نمی‌خواهم!»، به قلم زیبای منیژه نصیری به فارسی برگردانده شده است. از ترجمه‌های دیگر او می‌توان به مجموعه‌ی «خود مراقبتی»، «کالی و مامان و بابا»، «عینک جادویی» و بخشی از مجموعه‌ی «فلیکس» اشاره کرد.

 

برگردان
منیژه نصیری
تصویرگر
Frauke Bahr, فراوکه بار
سال نشر
1397
ناشر
نویسنده
Annette langen, آنت لنگن
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
شهرام رجب‌زاده
Submitted by skyfa on