این کودکان به خانه برمی گردند؟

نیروهای نظامی در جنوب کشور آفریقایی سودان، اعلام کردند که تا پایان سال ۲۰۱۰ همه کودک – سربازان خود را آزاد می کنند.

براساس آمار یونیسف، ارتش آزادی بخش جنوب سودان در دهه گذشته ۲۲۰۰۰ کودک سرباز را به زندگی عادی برگردانده اما هنوز ۹۰۰ کودک در این ارتش حضور دارند.

ساکنان دو ناحیه جنوب و شمال سودان چندین دهه درگیر جنگ داخلی بودند. جنگی ویرانگر که دو میلیون کشته برجای گذاشت و سرانجام در سال ۲۰۰۵ با امضای قرار داد صلح به پایان رسید. نوجوانان بسیاری در این جنگ طولانی به استخدام نیروی نظامی جنوب سودان درآمدند و یک بخش ویژه نوجوانان به نام "ارتش سرخ" را تشکیل دادند.

حالا، ۵ سال پس از پایان درگیری ها، جیمز هات، افسر ارشد ارتش آزادی بخش سودان، در سخنانی در مراسم آغاز به کار یک بخش حفاظت از کودکان در این ارتش، قول داد که همه کودک سربازان را تا پایان امسال به خانه های شان بازگرداند. بخش ویژه حفاظت از کودکان ارتش آزادی بخش سودان، از حمایت سازمان ملل برخوردار است.

این کودکان به خانه برمی گردند؟

بسیاری از کودک سربازانی که اکنون در استخدام ارتش هستند، بسیار به زندگی در ارتش وابسته اند. بسیاری از آن ها خویشاوندی ندارند که پس از بیرون رفتن از ارتش به حمایت شان دلخوش کنند. بسیاری دیگر از آن ها نیز اکنون همراه با خانواده های شان در اردوگاه های ارتش زندگی می کنند.

بنابراین آن ها برای بازگشت به زندگی عادی نیاز به کمک دولتی دارند. آن ها به مدرسه، خانه و امکانات زندگی نیاز دارند. مقامات بخش جنوبی سودان هشدار داده اند که اگر برای زندگی این نوجوانان امکانات مهیا نشود، ممکن است دوباره به ارتش بازگردند.

مردم بخش جنوبی سودان در ژانویه سال ۲۰۱۱ (دی ماه) در یک همه پرسی شرکت می کنند تا روشن شود که استقلال از شمال سودان را ترجیح می دهند یا می خواهند همراه با مردم شمال، یک کشور یکپارچه داشته باشند.

این در حالی است که تنش ها بین بخش شمالی و مسلمان نشین سودان و بخش جنوبی مسیحی نشین هم چنان بالاست. نزدیک به ۴ میلیون نفر از مردم جنوب، که نیمی از ساکنان این بخش هستند برای زنده ماندن به نیروهای کمک رسان سازمان ملل وابسته هستند.

Submitted by admin on