برنامه های تابستانی کتابخانه خانه‌کتابدار

خانه کتابدار همچون سال های گذشته امسال نیز برنامه هایی برای تابستان کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه خانه کتابدار تدارک دیده است.

به این مناسبت با دیبا میرزاپور کتابدار این کتابخانه گفت و گویی داشتیم. او در این گفت و گو هدف های این برنامه و فعالیت های تدارک دیده شده را چنین توضیح می دهد:
"محور این برنامه ها، تأکید بر اصل لذت بردن و سرگرم شدن در تابستان در محیط کتابخانه است، چراکه این اصل سبب عادت به مطالعه و جذب بیشتر کودکان و نوجوانان به کتابخانه است.
علاقه ها و نیازهای گروه های سنی مختلف و روش های سرگرم شدن و لذت بردن آنان، ابزاری است برای آگاهی دادن از نوع غیر مستقیم و نهادینه کردن ارزش ها و شناخت های فرهنگی، اجتماعی و نشان دادن کاربرد کتابخانه در زندگی  کودکان ونوجوانان که در طرح برنامه های کتابخانه در نظر گرفته شده است،‌ به گونه ای که کودک یا نوجوان با به کارگیری مهارت های فردی، اجتماعی در کنار آموزش تکنیک های خاص، بتواند برای رفع نیازخود فعالیت هایی را انجام دهد. از ویژگی های برنامه تابستانی خانه شیوه اداره کلاس ها  و برگزاری فعالیت هاست که تأکید آن بر روش های خلاق و رعایت اصول آزادی و اختیار کودکان ونوجوانان است و مربی تنها نقش تسهیلگر را دارد.
موضوع هایی که در این برنامه دنبال می شود  صلح، محیط زیست، ادبیات کهن (شاهنامه)، هانس کریستین اندرسن و حقوق کودک است. این موضوع ها در قالب کانون ها یا کلاس ها با موضوع های خاص به اجرا در می آیند:‌
- کانون محیط زیست: که برای گروه سنی سال های آخر دبستان و راهنمایی است. پروژه ای که با همکاری کودکان و نوجوانان در راستای شناخت محیط زیست  و تمام جوانب آن ، تاریخچه محیط زیستی محله،  دیدارهای علمی، آشنایی با حیات وحش، باغبانی و گلکاری و غیره، به صورت بازی، پژوهش، بازدید، کار عملی وگروهی انجام می شود.
- کانون هنری ادبی: که برای گروه سنی ج- د است. در این کانون براساس موضوعات مطرح شده دربالا فعالیت های مختلف هنری، ادبی ازجمله هنر و خلاقیت، کاردستی، نقاشی، بازی، نمایش،کتابسازی، قصه گویی، حجم سازی وغیره  انجام می شود ودرآن کودک به کودک آموزش می دهد و مربی نقش هدایتگر را دارد. علاوه برآموزش تکنیک های ذکر شده، به مهارت های زندگی نیز پرداخته می شود.
- بازی وسرگرمی که برای گروه سنی الف - ب- ج است. هرهفته در"اسباب بازی خانه" ، انواع بازی های سنتی، بازی های فکری، آموزشی، برگزار می شود. این برنامه باهدف زنده کردن بازی های سنتی درمقابل بازی های کامپیوتری، تقویت مهارت های جسمی، فکری، و معرفی منابع و کتاب های بازی کتابخانه برای استفاده بیشتر در تابستان انجام می شود.
- مناسبت ها و جشن ها که برای گروه سنی ج- د است. هدف آشنایی کودکان ونوجوانان با آیین ها وجشن های باستانی ایرانی و نیز افسانه های کهن ایرانی است. درهرجلسه همراه با اجرای بازی، نمایش، پژوهش با جشن ها و مناسبت ها آشنا می شوند و در روز مشخص جشن تیرگان و مهرگان رابرای سایراعضای کتابخانه اجرا می کنند.
 درتمام کلاس ها کار با کتاب های هم موضوع و برپایی نمایشگاهی ازکتاب های موضوعی اجرا می شود. چرا که اهداف کلی این کلاس ها جذب وتقویت مهارت استفاده ازکتابخانه است.
- اسطوره ها وافسانه ها که برای گروه سنی د است. این برنامه با حضور یک نویسنده (آقای آرمان آرین) درزمینه موضوع ادبیات کهن برای نوجوانان، برگزار می شود که به صورت قصه و بیان تاریخی، افسانه ها وقصه های قدیمی را ازابتدا به صورت قصه وتحلیل تاریخی وگفتگو بیان می کنند. دراین برنامه نیز کتابخوانی کتاب های معرفی و پیشنهاد شده انجام می شود.
- کاربا کودکان با نیازهای ویژه که با حضور والدین آن هاست. توسط کارشناسان مربوطه، خدمات کتابخانه ای  (کتابخوانی، قصه گویی، تمرین مهارتهای بدنی، گفتاری وغیره بااستفاده از منابع کتابخانه ای) برای کودکان ونوجوانان با نیاز ویژه انجام می شود و این کودکان می توانند درکلاس های دیگر کتابخانه در کنار سایر اعضای کتابخانه  شرکت نمایند.
- "نشریه سازی"  که برای گروه سنی ج- د است. دراین برنامه علاوه برآنکه کودکان ونوجوانان با نشریات مناسب  گروه سنی خودآشنامی شوند، نشریه داخلی از فعالیت های تابستانی در همه ی کلاس ها وکتابخانه تهیه می کنند و در بین سایر اعضای کتابخانه توزیع می نمایند. این برنامه به آن ها در نوشتن، تحلیل کردن، مطالعه و نیز تمرین کارگروهی وتقسیم وظایف کمک می کند.
- "چگونه باخدا صحبت کنیم" که برای گروه سنی ب-ج است. هدف، آشنایی بچه هابا خدا شناسی از طریق کتابخوانی و نقد و گفتگو ست. علاوه براین کودکان تجزیه وتحلیل کردن مطالب، تفکرکردن وکتابخوانی را هم تمرین می کنند.
- آموزش کتابداری: هدف، آموزش شیوه ی بهره گیری از کتابخانه و نیز چگونگی سازماندهی کتاب ها و آشنایی با این حرفه وجایگاه آن درجامعه است.
- مهارت های زندگی که برای گروه سنی ج- داست. آموزش شیوه درست زندگی کردن، چگونگی برخورد با مشکلات درزندگی (فردی،اجتماعی) با استفاده ازکتاب های مربوطه، مطالعه، تمرین نوشتن، بحث و گفت وگو از برنامه هایی است که در این کلاس ها برگزار می شود. این کلاس برای والدین کودکان ونوجوانان نیز توسط همان مربی برگزارمی شود.
برای آگاهی از ریز برنامه ها می توانید به سایت خانه کتابدار مراجعه کنید . 

Submitted by editor6 on