برگزاری نمایشگاه کتاب به یاد "عباس یمینی شریف"

نمایشگاه کتاب "یاد یار مهربان"، به یاد عباس یمینی شریف - شاعر کودکان – از سوی سازمان شهرداری تهران، همزمان یا پس از برگزاری هفته کتاب در مصلی تهران برگزار خواهد شد.

طرح برپایی این نمایشگاه با هدف تجهيز كتابخانه مدارس وحمايت از كتابخوانی در سازمان آموزش و پرورش کشور مطرح شده و قرار است معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب پرداخت هزينه تهيه كتاب های اين نمايشگاه، این طرح را حمايت كند.

حميد قبادی- مشاور معاون امور فرهنگي وزارت ارشاد-، از امضای توافق نامه ای استانی ميان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر آموزش و پرورش کشور درباره نمايشگاه كتاب "ياد يار مهربان" خبر داد و گفت:معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب پرداخت هزينه برای خرید کتاب از ناشران و اهدای آن به این نمایشگاه از بازار نشر و ترویج کتابخوانی حمایت دو سویه می کند.انتخاب كتاب های به نمايش گذاشته شده در اين نمايشگاه، توسط مديران مدارس در تمامی مقاطع تحصيلی صورت می گیرد و تعداد این کتاب ها بر اساس سقفی كه در توافق نامه در نظر گرفته شده، تعیین مي شود.پس از برگزاری نمایشگاه كتاب ها به کتابخانه های مدارس اهدا خواهند شد.

قبادی گفت: برای برگزاری اين طرح در شهرستان ها اقداماتی انجام شده است واستانداری ها و سازمان آموزش و پرورش استان ها آمادگی خود را برای انجام اين طرح اعلام كرده اند كه در صورت تصويب اجرای اين طرح این نمایشگاه در شهرستان ها نیز برپا خواهد شد.این نمایشگاه با هدف زنده کردن نام عباس یمینی شریف با عنوان "ياد يار مهربان" ، برای چهارمین بار برگزار می شود که سه دوره پیش نیز در مصلای تهران برگزار شده است.

عباس یمینی شریف از نخستین نویسندگان و شاعران کودکان بود. او سال ۱۲۹۸ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۲۱ پس از چاپ شدن یکی از شعرهایش در روزنامه نونهالان آثار او به کتاب فارسی سال های اول، دوم و سوم تمام دبستان های ایران راه یافت. یمینی شریف از سال ۱۳۳۵ تا سال ۱۳۵۸ مدیریت مجله کیهان بچه ها را به عهده داشت و آثارش در سایر نشریات کودکان نیز به چاپ می رسید. شمار آثار او به ۳۰ کتاب می رسد که چندین کتاب آن در کانون های ادبی و فرهنگی ایران و جهان برگزیده شده اند. آوای نوگلان، آواز فرشتگان، فارسی زبان ایرانیان، بازی با الفبا، سیاهک و سفیدک، دستمال گلدار و گنج بی صاحب، قصه شیرین و گربه های شیپورزن از آثار اوست. برخی کارشناسان مهمترین اثر یمینی شریف را نگارش کتاب" نیم قرن در باغ شعر کودکان" دانسته اند. او با وجود بیماری سختی که داشت تا آخرین روزهای عمر به کار برای کودکان ادامه داد و در سال ۱۳۶۸ درگذشت.

Submitted by editor6 on