جشنواره ادبیات کودک: گنجی برای ذهن های کنجکاو

صدها کودک به همراه والدین و آموزگاران خود در ششمین جشنواره ادبیات کودکان در شهر اسلام آباد پاکستان شرکت کردند. این جشنواره دو روزه در مرکز دوستی پاکستان- چین در روزهای ۲۴و  ۲۵ می (۳ و ۴ خرداد)  برگزار شد.

این جشنواره امسال از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد (OUP) و اداره ی  تعلیم و آگاهی ITA)) و موسسه پایه گذاری جامعه آزاد (FOSI) برگزار شد. حدود صد نویسنده، روشنفکر،‌ هنرمندان تئاتر،‌ خوانندگان و مجریان از سرتاسر پاکستان گرد هم آمدند تا خلاقیت، کتابخوانی و تفکر انتقادی را در میان کودکان ترویج دهند. در این جشنواره (سی. ال. اف)  به روی همه کودکان با هر نظام آموزشی باز بود  و این شعار را دنبال می کرد: کشف قدرت خواندن از طریق تجربه های چند حسی.

جشنواره ادبیات کودک گنجی برای ذهن های کنجکاو

از جمله برنامه های این جشنواره برگزاری نشست هایی با نویسندگان کودک، کتابخوانی با آنها، قصه گویی و شعرخوانی برای کودکان، برگزاری کارگاه های نگارش خلاق و کتابسازی، جلسات نقد کتاب، نمایش های عروسکی و کارگاه های سفالگری و صنایع دستی بود. در کنار این جشنواره، نمایشگاه کتابی هم برگزار شد. از جمله مهمانان جشنواره سفیر سی.ال. اف دکتر ارفع سید زهرا، رومانا حسین، و بسیاری از نویسندگاه و چهره های بین اللمللی بود.

مراسم افتتاحیه با سرودی از سوی دانش آموزان مدارس آغاز شد. دکتر کوزتو کی ناگاتا مدیر مرکز یونسکو در این مراسم گفت: "بچه ها مجبورند کتابهای درسی بخوانند که معمولاً خسته کننده است. این نوع کتاب ها به جای آن که آن ها را علاقه مند و مشتاق کند آن ها را از یادگیری دور می کند. هدف از برگزاری این جشنواره انتقال این پیام است که تمام کودکان بدون در نظر گرفتن جایگاه اجتماعی آنها و نظام آموزشی ای که در آن تحصیل می کنند از حقوق برابری برخوردارند. این جشنواره نیز سعی دارد کتابخوانی را در میان کودکان رواج دهد."

جشنواره ادبیات کودک گنجی برای ذهن های کنجکاو

کودکان در این جشنواره به انجام فعالیت هایی چون نقاشی های دیواری و سفالگری پرداختند و در گوشه ای از سالن جشنواره کودکان به قصه ها گوش می کردند. گروه هنری لاجورد، برنامه ای با نام «بولتن بچه ها» ترتیب داد. این برنامه برای کودکان خردسالی برگزار شد که به حاشیه رانده شده بودند و مورد بی توجهی قرار گرفته بودند. این برنامه به آن ها کمک می کرد با کارگاه های آموزش عکاسی و قصه گویی دنیای پیرامونشان را کشف کنند. در تالار سخنرانی متخصص موسیقی برای دانش آموزان از تأثیر موسیقی  می گفت و نمایش عروسکی  برای آنها اجرا می شد.

یک کتاب تصویری به نام «لادو»  و یک نشریه کودکان به نام «نعلبکی پرنده» در جشنواره معرفی شد. کتاب لادو که انتشارات آکسفورد آن را منتشر کرده است نام شخصیت داستانی میمونی است که از ماجراجویی های خود می گوید. این کتاب از مجموعه کتاب تصویری «می فی» ایده گرفته است که از سوی یک هنرمند هلندی به نام دیک برونا  چاپ شده است. علاوه بر آن، در این جشنواره یک سری نشست هایی در زمینه ی یادگیری کودکان از منظر بزرگسالان برگزار شده است که بیشتر نشست ها درباره تأثیر کتاب های درسی در یادگیری کودکان است.

Submitted by admin on