جشن کودکان کار و خیابان در روز جهانی کودک

 مراسم روز جهانی کودک، روز جمعه ۱۵ مهر در محله دروازه غار تهران برگزار شد.

این برنامه را جمعیت دانشجویی امام علی برگزار کردند. جمعیت امام علی  گزارشی  از برنامه های این روز برای کتابک فرستاده که در زیر می خوانید:

"کمی آن سو تر از متروی شوش، نرسیده به بازار بلور تهران، همان جا که اتوبوس های برقی از وسط خیابانش می گذرند، همان حوالی محله ای با تک سرفه هایی به سختی نفس می کشد، محله دروازه غار، یک محله ای تاریخی که حالا دیگر از تهرانی های قدیم کمتر در آن ساکن اند و مهاجرین شهرهای مختلف که به آن ها غربتی می گویند در محله تردد دارند، این جا یکی از بزرگترین مراکز فروش مواد مخدر در تهران است، در محله ای با این خصوصیات تعداد زیادی کودک در حال رشدند.

جشن کودکان کار و خیابان در روز جهانی کودک

روز جمعه ۱۵ مهر، پارک خواجو برای چندمین بار میعاد گاه دانشجویان جمعیت امداد امام علی (ع) بود، پیش از این در جشن های شعبانیه و یلدا و نوروز، دانشجویان به کنار اهالی این محله آمدند و شب ها و روز های به یاد ماندنی ای را در کنار اهالی فراموش شده این محله گذراندند. چند ماهی است که مرکزی به  نام " خانه علم " هم در محله تاسیس کرده اند تا بتوانند بیشتر و بهتر در کنار کودکان و ساکنان دروازه غار باشند. خانه علم، مرکزی است برای آموزش به کودکانی که از تحصیل باز مانده اند، کودکانی که شناسنامه ندارند و کودکان کار و خیابانی که ۳ روز در هفته به خانه علم می آیند و از دانشجویانی که حالا معلم شده اند درس می گیرند. مهر امسال ۵ نفر از کودکان خانه علم در مدرسه ثبت نام شدند تا در سیستم رسمی آموزشی تحصیل کنند.

جشن کودکان کار و خیابان در روز جهانی کودک

روز جمعه همه دعوت بودند، کودکان به همراه  مادران و پدران شان، از ساعت ۱۴ کم کم باد بادک های رنگی با دنباله های فریبنده نشانه هایی بود از کودکی که در فضای در نظر گرفته شده برای جشن قرار گرفت. صحنه کوچکی هم برای اجرای برنامه توسط گروه های هنری در نظر گرفته شده بود. کودکان پس از ثبت نام وارد محوطه برگزاری برنامه شدند. آن ها آمدند تا شادی کنند، کودکی کنند و آن روز پارک برای خودشان داشته باشد نه برای سوداگران افیون. جمعه، پارک خواجوی کرمانی میزبان فریاد و شادی کسانی بود که هر روز در این پارک مورد سوء استفاده قرار می گیرند. در این روز، مهمانان هر روز پارک به تماشاچیان مبهوتی تبدیل شده بودند که در اطراف محوطه بازی به نظاره نشسته بودند. گویی که اولین باری است که شادی کودکان را می بینند. کودکان این محله گویی اولین بار بود که می شنیدند روزی به نام آنان وجود دارد و کسانی هستند که بارها در طول برنامه این روز را به طور ویژه به آن ها تبریک می گویند. در این جشن صدها کودک در معرض آسیب لحظات شادی را تجربه کردند. 

جشن کودکان کار و خیابان در روز جهانی کودک

کودکان خانه علم با همکاری مسئولین این مرکز، گروه سرودی کوچک تشکیل داده بودند و با لباس های صورتی و زیبا برای هم محله ای های خود برنامه اجرا کردند. دیدن برق شادی در چشم تک تک آن ها کار سختی نبود، غرفه های نقاشی و کار دستی هم در بخشی از محوطه سرگرمی خوبی برای بچه های کوچک تر بود.

در پایان برنامه، برگزار کنندگان هم به کودکان پیوستند و در کنار هم به شادی پرداختند. از کودکان پذیرایی شد و برنامه آتش بازی هم هیجان را در پایان برنامه تقدیم مهمانان کرد. با آرزوی داشتن جهانی شایسته کودکان، روزی دیگر از روزهای سال رقم خورد، با این امید که هر روز سال را روز کودکان بدانیم و برای تحقق آرزوهای آن ها تلاش کنیم.

جشن کودکان کار و خیابان در روز جهانی کودک

در روز  ۵ شنبه ۱۴ مهر، برنامه های ویژه روز جهانی کودک توسط جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی (ع) برای بیش از ۱۵۰ کودک دبستانی در روستای هونجان (یکی از روستاهای محروم شهرضا) در اصفهان و جشن دیگری نیز برای کودکان و نوجوانان تحت پوشش در منطقه خاکسفید تهران برگزار شد.

جمعیت امداد دانشجویی- مردمی امام علی (ع) ، یک سازمان مردم نهاد است که با مجوز رسمی از نیروی انتظامی و مقام مشورتی از شورای امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل بیش از دوازده سال است در زمینه رفع معضلات اجتماعی، خصوصا در حمایت از کودکان، فعالیت می کند. علاقه مدان جهت بیشتر دانستن می تواند به www.sosapoverty.org مراجعه کنند."

Submitted by admin on