کتاب، خانواده و جامعه را زنده نگه می دارد!

عرفان نظر آهاری، نویسنده مطرح ادبیات کودک کشورمان، به مناسبت روز جهانی خانواده مهمان اعضای سبدخواندن خانه کتابدار کودک و نوجوان شد.

۲۴ اردیبهشت، یازدهمین نشست اعضای طرح سبد خواندن خانه کتابدار کودک و نوجوان، همزمان با روز جهانی خانواده برگزار شد. بنابراین، موضوع نشست خواندن در خانواده برگزیده شده بود. 

 در آغاز، نظرآهاری درباره فرهنگ کتابخوانی در کشور ایران سخن گفت و اشاره های جالبی به کمبود کتاب در سبد خانواده کرد. او به عنوان نمونه گفت در فرهنگ ما، درشروع زندگی یک زوج جوان، کتاب جایی در سبد خرید عروس ندارد! و یا این که به سبب کوچک بودن خانه ها کتاب ها در جعبه و در انباری نگهداری می شوند.  به باور او، کتابی که در جعبه است، اصلا وجود خارجی ندارد. کتاب باید در متن زندگی افراد باشد و شاید تنها بی نظمی که در یک خانه مجاز است وجود یک کتاب و یا مجله در هر جایی از خانه، مانند آشپزخانه، اتاق خواب، پذیرایی و حتی سرویس بهداشتی باشد. در این صورت کتاب به متن زندگی  راه می یابد و بخشی از خانواده می شود. 

او درباره هزینه خرید کتاب یاد آور شد که خانواده ها حاضرند از خیلی از امکانات مادی خود صرفه نظر کنند، اما برای پیشرفت کودک شان هزینه های گزافی برای تحصیل در مدارس غیر انتفاعی بپردازند. در حالی که اگر بخش بسیار اندکی از همان پول را صرف خرید کتاب مناسب کنند، بازدهی بهتری خواهد داشت. کودک درس خوان، لزوما به انسان فهمیده ای تبدیل نمی شود. فهم و دانش تنها از راه خواندن کتاب های مناسب به دست می آید. خانواده در این باره نقش بسیار مهمی بر دوش دارد. کودک از رفتار والدین الگو برداری می کند و نه از شعارها و گفتار آن ها. پس برای اینکه کودکان کتاب خوان داشته باشیم ابتدا باید خود کتاب بخوانیم . 

کتاب، خانواده و جامعه را زنده نگه می دارد

عرفان نظر آهاری در ادامه سخنان خود به کتاب به عنوان غذای روح اشاره کرد و گفت: "همان گونه که جسم نیاز به غذا و انرژی دارد، روح و جان آدمی نیز نیاز به تغذیه دارد و بخشی از تغذیه روح  از راه خواندن ادبیات تامین می شود. اگر به آن بی توجهی کنیم روح آدمی می میرد و آن زمان است که با جامعه ای بی تفاوت و افسرده روبرو می شویم. وقتی کتابی می خوانیم و خود را به جای شخصیت های آن کتاب می پنداریم در حقیقت زندگی های بیشتری را به طور موازی با زندگی خودمان تجربه می کنیم و این سبب رشد و تعالی می شود. امروزه دانشمندان بر این باورند که سن کتابخوانی از صفر سالگی شروع می شود. کودک باید از هنگام تولد با شکل، صدا و حتی بوی کتاب آشنا شود." 

او به رسم های زیبایی هم چون شاهنامه خوانی و حافظ خوانی در خانواده های قدیمی اشاره کرد و کتابخوانی در خانواده را به دودسته هم نسلی و بین نسلی تقسیم بندی کرد. در نوع نخست، گروه های همسال و هم نسل به طور دسته جمعی به خواندن می پردازند و در دسته دوم، کتابخوانی بین پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها و نوه ها رخ می دهد که هر دو حالت به استواری پایه های خانواده می افزایند. او همچنین پیشنهاد کرد در هنگام بیماری برای کودکان خود کتاب بخوانید زیرا باعث آرامش و بهبودی سریعتر می شود.

از دیگر راه هایی که این نویسنده برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی در خانواده پیشنهاد کرد، انتخاب کتاب به مناسبت های مختلف فرهنگی به عنوان هدیه، جایگزین کردن کتاب گردی در فروشگاه های کتاب به جای پاساژ گردی، اجرای نمایش های خانوادگی با متن قصه ها، خواندن با صدای بلند در محیط خانوادگی، گوش کردن به کتاب های صوتی و یا نوارهای قصه به جای موسیقی های بی محتوا  بود.

در پایان نشست، اعضای سبد خواندن، از تجربه های خود در ترویج خواندن با خانواده گفتند و درباره کتاب های عرفان نظر آهاری به پرسش و پاسخ پرداختند.

کتاب های "لیلی نام تمام دختران زمین است"، "نامه های خط خطی"، "چای با طعم خدا"، "من هشتمین آن هفت نفرم"، "با گچ نور بنویس" و "دو روز مانده به پایان جهان" از آثار نظر آهاری هستند. کتاب من هشتمین آن هفت نفرم، در فهرست افتخار سال ۲۰۱۰ دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان قرار گرفت.  

 

Submitted by admin on