گرامی‌داشت ۲۴ مهرماه، روز جهانی عصای سفید در "خانه کتابدار کودک و نوجوان "

کتابک

کتابداران "خانه کتابدار کودک و نوجوان" با ارائه طرحی نو، به منظور گرامی‌داشت روز جهانی عصای سفید (روز نابینایان)، با هدف آشنایی اعضای کودک و نوجوان کتابخانه با ویژگی‌های زندگی نابینایان و نیمه بینایان تابلوی اطلاعاتی تهیه کردند. 

 

در این تابلوی اطلاعاتی، در کنارمعرفی " کتاب گویا یا کتاب شنیداری" ویژه نابینایان به همراه تاریخچه‌ی به وجود آمدن این کتاب‌ها، تصاویری از کودکان نابینا ونیمه بینا در حال لمس اشیاء و خواندن کتاب و تصاویری از روش‌های کار مربیان با این کودکان به چشم می‌خورد.

 دیبا میرزاپور کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه با اشاره به اهمیت آگاهی  کودکان و نوجوانان از ویژگی‌های زندگی کودکان نابینا و نیمه‌بینا گفت: " امسال با ارائه این طرح و با استفاده از اطلاعات " فرهنگنامه کودک و نوجوان" و "دایره‌المعارف کتابداری" سعی برآن داشتیم که اطلاعاتی جامع در اختیار اعضای کتابخانه قرار دهیم تا در برخورد با کودکان با نیاز ویژه ذهن آماده و روشنی داشته باشند."

نمونه‌ای از خط بریل نیز بر روی تابلو وجود دارد تا اعضای کودک و نوجوان کتابخانه بتوانند با این خط آشنا شوند و آن‌ را از نزدیک لمس کنند. آشنایی با " لویی بریل " مخترع خط نابینایان و تاریخچه به وجود آمدن این خط از دیگر اهدف خانه کتابدار در ارائه این طرح بوده است.

"لویی بریل" معلم و موسیقی‌دان فرانسوی بود که در اثر حادثه‌ای در کارگاه زین‌سازی پدرش نابینا شد.او با استفاده از ایده یک افسر فرانسوی که با نقاطی برجسته پیام خود را با سرعت به سربازانش می‌رساند خطی اختراع کرد که نابینایان بتوانند از آن استفاده کنند. بریل در سن 43 سالگی در اثر بیماری در گذشت.

مراکز آموزشی و کتابخانه‌هایی که برای نابینایان و نیمه‌بینایان فعالیت می‌کنند نیزدر این تابلوی اطلاعاتی معرفی شده‌اند.  

تابلو تا تاریخ ۸۷.۸.۶ بر روی دیوارها "خانه کتابدار" قرار دارد.

 نشانی: خیابان ولی‌عصر، بالاتر از میدان منیریه، کوچه جعفر اسدی‌منش، کوچه دهستانی، شماره ۲۰

Submitted by editor6 on