برگزاری سی‌ و چهارمین دوره جشنواره‌ فرهنگی هنری دانش‌آموزان سراسر کشور در نیشابور

محمد گودرزی دهریزی از برگزاری سی‌و چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی‌ فرهنگی هنری دانش‌آموزان، در مردادماه ۱۳۹۵ در نیشابور خبر داد.

دبیر بخش ادبی سی‌و چهارمین جشنواره‌های فرهنگی هنری دانش‌آموزان در خصوص برگزاری این جشنواره اظهار کرد: این جشنواره‌ها چندین سال است که از سوی وزارت آموزش و پرورش در رشته‌های مختلف شعر، سرود، داستان و هنرهای تجسمی برگزار می‌شود. امسال برای نخستین‌بار بخش نقد ادبی به این جشنواره اضافه شده است.
 
محمد گودرزی دهریزی در این‌باره توضیح داد: با توجه به این‌که دانش‌آموزان در مدرسه‌ها عادت کرده‌اند که یک سری خوراک مشخص را ببلعند و سپس آن‌ها را پس دهند و کمتر به زوایای مختلف یک متن یا موضوعات مختلف نگاه می‌کنند؛ می‌خواستیم با اضافه کردن بخش نقد ادبی به جشنواره، نوعی تفکر انتقادی در نوجوانان ایجاد و آن‌ها را تشویق کنیم تا هم مطالعه‌ی غیردرسی داشته باشند و هم از زوایای مختلف به موضوع‌ها، مطالب و کتاب‌های مختلف بنگرند و درباره‌ی آن به بحث و گفت‌وگو بپردازند.
 
وی افزود: بر این اساس، فراخوان مسابقه‌های نقد ادبی برای دانش‌آموزان دبیرستانی را مهرماه ۱۳۹۴ منتشر کردیم و در مجموع از سراسر کشور ۵۰ اثر به‌دست ما رسید که در مرحله نخست داوری از سوی کارشناسان و داوران مربوطه ۱۴ اثر از نوجوانان پسر و ۱۴ اثر از نوجوانان دختر به‌عنوان برگزیده انتخاب شده که به مرحله نهایی و داوری حضوری راه یافته‌اند.
 
به گفته دبیر بخش ادبی این مسابقه‌ها، آیین افتتاحیه‌ی سی‌و چهارمین دوره جشنواره‌های فرهنگی هنری دانش‌آموزان پسر ساعت ۸ تا ۹ و ۳۰ دقیقه صبح پنج‌شنبه (۲۱ مردادماه ۱۳۹۵) و برای دختران ساعت ۸ تا ۹ و ۳۰ دقیقه صبح دو‌شنبه (۲۵ مردادماه ۱۳۹۵) و آیین اختتامیه‌ی این جشنواره صبح یکشنبه (۲۴ مردادماه ۱۳۹۵) برای پسران و صبح جمعه‌ (۲۹ مردادماه ۱۳۹۵) برای دختران در اردوگاه شهید رجایی نیشابور برگزار می‌شود.
 
گودرزی دهریزی، همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی مانند اصول نقدنویسی، شیوه‌های نقدنویسی و رویکردهای نقدادبی در نخستین و دومین روز این جشنواره و سفر به مشهد مقدس را از دیگر برنامه‌هایی برشمرد که نوجوانان می‌توانند در این مدت از آن‌ها بهره‌مند شوند.

 

منبع
خیرگزاری ایبنا
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on