با میراثک همراه شوید...

حدود یکسال و نیم از اولین روزهایی که بچه‌ها با میراثک آشنا شدند، می‌گذرد. در این مدت بچه‌های زیادی با او همراه شدند. او حالا به نوعی در میان بچه‌ها به عنوان «سفیر میراث فرهنگی و گردشگری» شناخته شده است. ما همراه با میراثک به شمال ایران رفتیم و خنکای امواج دریاچه خرز را حس کردیم.

به شرق ایران رفتیم و مدهوش شدیم از رنگ‌های زیبای لباس بچه‌های بلوچ. همراه شدیم با گرمای وجود بچه‌های جنوب، آن هنگام که همراه با میراثک، لیلی‌یَک را هم شناختیم. ما با میراثک طعم شیرینی شنبه را چشیدیم. در جشن‌های ایرانی شرکت کردیم. میراثک ما را برد به باغ نادرشاه، خانه‌های تاریخی را دیدیم، در موزه‌ها گشت زدیم. لذت بردیم آن زمان که دخترکی از دیار کریمان همراه با میراثک، ما را به گردشی در باغ فتح‌آباد میهمان کرد. میراثک یک ایران را پیش روی ما گذاشت. 

حالا شما هم دعوتید، دعوتید به همراهی با میراثک.

ما برای این همراهی پیشنهاداتی داریم، اگر مایل به این همراهی هستید در ادامه این پیشنهادات را بخوانید:

میراثک من

میراثک یک عروسک است. سر این عروسک شبیه یک دست راست با انگشت‌های رنگارنگ و صورتش شبیه یک قلب کوچک است. حالا با این اوصاف و با توجه به شرایطی که دارید می‌توانید یک عروسک میراثک تهیه کنید و یا آن را بسازید. این میراثک می‌تواند پارچه‌ای، نمدی، کاغذی، چوبی و ... باشد. شما می‌توانید در تهیه این عروسک از نمادهای فرهنگی منطقه خودتان استفاده کنید تا میراثک خاص خودتان را داشته باشید. اگر امکانش را داشتید به تعداد بچه‌ها این عروسک را تهیه و به آن‌ها هدیه بدهید. این شاید شروعی دلچسب برای ورود آن‌ها به دنیای ایران فرهنگی باشد.

گردش‌های فرهنگی من و میراثک

پس از تهیه عروسک میراثک از بچه‌ها بخواهید که اگر به اماکن تاریخی و گردشگری رفتند و یا اگر با اجرای یکی از آئین‌های سنتی و محلی مواجه شدند، همراه با میراثک در کنار آن موضوع فرهنگی عکاسی کنند. این پیشنهاد حتی می‌تواند در قالب تهیه فیلم‌ کوتاه هم شکل بگیرد. نتیجه این فعالیت می‌تواند نمایشگاهی از گردش‌های فرهنگی بچه‌ها را ترتیب دهد؛ نمایشگاهی تحت عنوان «گردش‌های فرهنگی من و میراثک» .
 
نمایش عروسکی ترتیب دهید

بچه‌ها عروسک‌ها را دوست دارند، آن‌ها را باور دارند و به سرعت با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. پس هوشمندانه است که از این ظرفیت برای آموزش میراث فرهنگی به بچه‌ها استفاده کنیم. نکته‌ای که از ابتدا هم در خلق میراثک مد نظر بوده است. پیشنهاد ما این است که با توجه به شکل میراثک، یک عروسک نمایشی درست کنید. این عروسک نمایشی می‌تواند مورد استفاده مربیان آموزشی و راهنمایان موزه قرار گیرد. به این صورت که هرگونه معرفی و آموزش به واسطه سوال و جوابی که شما با میراثک انجام می‌دهید اتفاق بیافتد. تماشای یک نمایش کوتاه عروسکی که در آن به صورتی به مفاهیم فرهنگی هم پرداخته می‌شود برای بچه‌ها دلنشین خواهد بود و تصور کلیشه‌ای آن‌ها در مورد مواجه کسالت‌آور با موضوعات مشابه را تغییر خواهد داد.

اگر من میراثک بودم...

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که می‌توانید انجام بدهید این است که از بچه‌ها بخواهید که خودشان را به جای میراثک بگذارند. به آن‌ها بگویید اگر شما جای میراثک بودید و قرار بود سفیر فرهنگی ایران باشید به چه چیزی توجه می‌کردید، چه آرزویی داشتید، از چه چیزهایی ناراحت می‌شدید و یا چه کارهایی انجام می‌دادید. انجام چنین فعالیتی می‌تواند حساسیت و توجه بچه‌ها را نسبت به محیط اطرافشان؛ خصوصا میراث فرهنگی و طبیعی، افزایش دهد. به عنوان پیشنهاد شما می‌توانید از فرم زیر برای این کار استفاده کنید. شما می‌توانید تصویر زیر را به تعداد بچه‌ها چاپ کنید تا در آن بنویسند که اگر میراثک بودند چه احساسی داشتند و یا چه کارهایی انجام می‌دادند. مطمئن باشید که از نوشته‌های بچه‌ها شگفت‌زده خواهید شد و حتی ایده هم خواهید گرفت.

(عکس باکیفیت را از ضمیمه دانلود کنید)

سفرهای خیالی میراثک

در مورد شخصیت میراثک با بچه‌ها صحبت کنید. در مورد اینکه هدف او چیست و همین‌طور در مورد فلسفه شکل ظاهری او. سپس یکی از شهرهای ایران را به بچه‌ها معرفی کنید (موقعیت جغرافیایی شهر، جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، سوغات و ...). بسته به شرایطی که دارید، معرفی شهر منتخب شما می‌تواند با پخت غذای محلی، خوراکی مخصوص، پخش موسیقی، نمایش تصاویر و پخش فیلم همراه باشد.

به بچه‌ها بگویید که تصور کنید میراثک به آن شهر سفر کرده و حالا شما قرار است ماجرای سفر او را روایت کنید. از بچه‌ها بخواهید با توجه به چیزهایی که شنیدند و دیدند، ماجرای سفر میراثک به آن شهر را نقاشی کنند، کلاژ آن را بسازند و یا آن را بنویسند. انجام این فعالیت ضمن اینکه به تقویت قوه تخیل کمک می‌کند این بستر را هم فراهم می‌کند تا بچه‌ها با دقت بیشتری به تصاویر را تماشا و توصیفات شما را گوش بدهند. این را بدانید اگر چنین فعالیت‌هایی را به صورت مداوم و سلسله‌وار انجام دهید در نهایت بچه‌ها به یک شناخت نسبی از سرزمینی که در آن زندگی می‌کنند دست پیدا خواهند کرد. این چیزی است که همه ما به آن نیاز داریم: شناخت سرزمین مادری.

همیار میراثک

در اینجا ما تعدادی فعالیت را پیشنهاد کردیم. حال با توجه به چشم‌اندازی که پیدا کردید شما هم می‌توانید فعالیت‌های دیگری را انجام دهید. بالاخره در این بین بعضی از بچه‌ها نسبت به بقیه فعال‌تر خواهند بود به همین منظور می‌توانید با اهدای کارت همیار میراثک (که یک هدیه معنوی محسوب می‌شود) به بچه‌های فعال، آن‌ها را در این امر تشویق و انگیزه توجه به چنین فعالیت‌هایی را در بقیه بچه‌ها افزایش دهید. به عنوان نمونه شما می‌توانید از تصویر زیر برای تهیه کارت همیار میراثک استفاده کنید. قطع پیشنهادی ما برای تهیه این کارت قطع A6 است.

همان‌طور که اغلب ما می‌دانیم، چند سالی است که دیگر پیک‌های نوروزی در ایام عید جایی ندارند و فعالیت‌هایی مثل کتابخوانی پیشنهاد و بعضا اجرا می‌شود. حالا شما امسال می‌توانید به جز توصیه به کتابخوانی فعالیت‌های پیشنهادی ما که از نظر گذراندید را به عنوان بخشی از فعالیت‌های نوروزی به بچه‌ها پیشنهاد کنید. البته فعالیت‌های پیشنهادی ما محدود به زمان خاصی نیست و به صورت فعالیت‌های گروهی و انفرادی قابل اجراست.

(عکس باکیفیت را از ضمیمه دانلود کنید)

در نهایت اگر با میراثک همراه شدید ؛ حالا چه به صورت انفرادی و چه به صورت جمعی، خوشحال می‌شویم فعالیت‌های خود را با استفاده از #میراثک در شبکه‌‌های مجازی با ما به اشتراک بگذارید و یا نمونه تصاویر خود را برای ما به آدرس صفحه اختصاصی میراثک به آدرس @mirasakstories در شبکه اجتماعی اینستاگرام ارسال کنید.

نویسنده
سمانه آقایی آبچوئیه
کلیدواژه:
پیوست:
اگر من میراثک بودم... (104.76 کیلوبایت) , همیار میراثک (263.53 کیلوبایت)
Submitted by admin on