فعالیت پیشنهادی برای کتاب گنجشک من بدو ... بدو....

«گنجشک من بدو...بدو» داستانی لطیف با موضوع دوستی، تاب‌آوری و پذیرش شرایط جدید است. در یک روز بارانی بال‌های گنجشک کوچولو آسیب می‌بیند و دیگر قادر به پرواز نیست. دوستش موش و کلاغ پیر از او پرستاری می‌کنند. گنجشک پس از مدتی می‌فهمد که قادر نیست پرواز کند. موش و کلاغ به او تند راه رفتن یاد می‌دهند و پاهای او کم کم قوی می‌شود. او اگرچه دیگر قدرت پرواز ندارد؛ ولی از دویدن در چمنزار به همراه دوستش موش همان‌قدر لذت می‌برد که از پرواز در گذشته. او روش تازه‌ای برای لذت بردن از زندگی با شرایط جدید خود پیدا کرده است.

1- گفت‌وگو کنید.

پیش از بلندخوانی کتاب کمی درباره موضوعات زیر با کودکان گفت‌وگو کنید:

با دیدن تصویر روی جلد، حدس می‌زنید ماجرای کتاب در مورد چیست؟

تصاویر کتاب را یک دور مرور کنید و از کودکان بخواهید احساس خود را بیان کنند.

پس از بلندخوانی کتاب، با پرسش‌هایی مانند زیر با کودکان گفت‌وگو کنید:

  • هنگامی که کتاب را می‌خواندید چه احساسی داشتید؟ و چرا این طور بود؟
  • فکر می‌کنید گنجشک، دوستان خوبی انتخاب کرده بود؟ چرا؟
  • اگر شما جزو دوستان گنجشک بودید، چه‌طور مشکل را حل می‌کردید؟
  • به نظر شما بهترین قسمت داستان کجا بود و چرا؟
  • آیا فردی را می‌شناسید که مشکلی مانند گنجشک کوچولو برایش پیش‌ آمده باشد؟ چه‌طور از پس مشکل برآمده؟

2- داستان را ادامه دهید.

از کودکان بپرسید اگر قرار بود داستان ادامه داشته باشد به نظرشان به چه شکل پیش می‌رفت؟ از کودکان بخواهید که ادامه‌ی داستان مورد نظرشان را بنویسند و برای آن تصویر بکشند.

3- شبیه‌سازی کنید.

یک فعالیت مانند نقاشی یا یک ورزش را در نظر بگیرید و از کودکان بخواهید بدون آن‌که از دست یا پای‌شان استفاده کنند آن فعالیت را انجام دهند. سپس درباره‌ی تجربه‌شان گفت‌وگو کنید. این فعالیت را پیش از بلندخوانی کتاب نیز می‌توانید انجام دهید تا ذهن کودکان آماده شنیدن داستان شود.

4- مهمان دعوت کنید.

از فردی که با وجود مشکلات حرکتی یا جسمی دیگر در حوزه‌های مختلف اجتماعی، هنری، ورزشی یا سفر و ماجراجویی فعال است دعوت کنید تا با کودکان گفت‌وگو کند. پیش از آمدن مهمان درباره آن فرد با کودکان گفت‌وگو کنید و از آن‌ها بخواهید به پرسش‌های‌شان فکر کنند و در روز برنامه مطرح کنند. با کودکان درباره واژه‌های درست و نادرست در گفت‌وگو درباره این موضوعات نیز صحبت کنید.

5- چه ابزاری برای چه کاری؟

ابزارهای مختلفی که برای کمک به افراد توان‌یاب (دارای معلولیت‌های جسمی – حرکتی) ساخته شده است را به کودکان معرفی کنید و درباره کاربرد آن‌ها گفت‌وگو کنید. می‌توانید نمونه‌ی واقعی یا تصاویر آن‌ها را به کودکان نشان دهید. پژوهش درباره روند ساخت و تکامل این وسایل نیز می‌تواند موضوع پژوهشی جالبی باشد و کودکان را با کاربرد علوم مختلف آشنا می‌کند.

دسته‌ها:
نویسنده:
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on