والک و رویای سفر

«والک و رویای سفر» داستانی است لطیف و شاعرانه. داستانی درباره کشف ناشناخته‌ها، دنبال کردن رویاها و رویارویی با تجربه‌های هیجان‌انگیز و نو.

داستان کتاب «والک و رویای سفر» درباره یک نهنگ کوچک است به نام والک؛ نهنگی که از روزمرگی و تکرارِ ملال‌انگیز زندگی خسته شده است و می‌خواهد «خلاف جریان آب شنا کند». والک در سفر خود به دنیای بیرون از آب به حقایق جدیدی پی می‌برد، حقایقی چون تفاوت دنیای دوست جدیدش، ماهک، با دنیای او.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «دریا خیلی بزرگ است. دریا پر از آواز نهنگ‌هاست. اما برای والک، دریا هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود. او عاشق سفر به سرزمین‌های ناشناخته است، عاشق کشف جهانی نو... . والک باید زودتر راه بیفتد. این سفر آغاز یک ماجراجویی هیجان‌انگیز است، با دوستی خوب در دنیایی تازه.»

کتاب «والک و رویای سفر» برای بلندخوانی مناسب است. در نشست بلندخوانی، می‌توان با طرح پرسش‌هایی درباره رویا، ماجراجویی و کشف دنیای جدید کودکان را به تفکر درباره معنای زندگی تشویق کرد. هم‌چنین پایان‌بندی باز کتاب، فرصتی فراهم می‌کند برای گفت‌وگو پیرامون تصمیم والک برای ماندن در دنیای جدید یا برگشتن به خانه.

تصویرهای زیبا و آرام‌بخش کتاب، ضمن همراهی با موضوع داستان، اضطراب ناشی از تغییر و دگرگونی را تعدیل می‌کند و چه خوب است که کودکان را با کتاب تنها بگذاریم تا در اقیانوس تصویرها غرق شوند و لذت ببرند.

کتاب «والک و رویای سفر» تاکنون موفق به دریافت «جایزه تصویرسازی و طراحی کتاب روسیه 2020» و نیز «نامزد مسابقه بین‌المللی تصویرگری چین» شده است.

سلیمه باباخان زاده ۱۳۶۵ و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تصویرگری است. در کنار تصویرگری که حرفه اصلی اوست، دستی هم در نویسندگی دارد. آن‌چنان که خودش می‌گوید، با این آرزو رنگ و تصویر می‌آفریند که کودکان بتوانند در دنیایی آرام و رنگارنگ، از جنگ و خشونت به دور باشند. او معتقد است پس از جست‌وجوی فراوان در هنر، تصویرگری برای کودکان را نقطه امن خود یافته است و احساس می‌کند متعلق به این گستره از هنر است.

تصویرگری کتاب «2+18 دارکوب» از دیگر کارهای باباخان است. «2+18 دارکوب» یکی از کتاب‌های پروژه مشترک بین‌فرهنگی تولید کتاب‌های تصویری باکیفیتِ برنامه «با من بخوان» است که درحال‌حاضر در ترکیه نیز توسط انتشارات اردیم منتشر شده است. باباخان با کتاب «2+18 دارکوب» برنده جایزه تصویرگری و طراحی کتاب مسکو ۲۰۲۱، منتخب بینال تصویرگری قلم طلای بلگراد ۲۰۲۱، منتخب فستیوال تصویرگری بلونیا ۲۰۲۱ و  هم‌چنین منتخب بینال تصویرگری گاو اوکراین ۲۰۲۰ شده است.

سلیمه باباخان افزون بر کتاب «2+18 دارکوب» کتاب‌های مقوایی «احساس‌های من!»، «پیشی بازی‌گوش» و «تو می‌دانی پیشی کجاست؟» از انتشارات کودک و نوجوان تاک را در دست انتشار دارد.

گزیده‌هایی از کتاب

آرزوهای بزرگ و عجیب گاهی باعث می‌شوند ما تنها و تنهاتر شویم. فکرِ سفر به سرزمین‌های ناشناخته یک لحظه هم از سرِ والک بیرون نمی‌رفت. کم‌کم دریا با همه بزرگی‌اش توی خیال والک کوچک و کوچک‌تر شد.

تصویرگر
سلیمه باباخان
سال نشر
1400
نویسنده
سلیمه باباخان
نگارنده معرفی کتاب
پدیدآورندگان
Submitted by skyfa on