کتاب «لی لی لی لی حوضک» بازآفرینی ترانهمتلی کهن است. محمدهادی محمدی، نویسنده و پژوهشگر نامآشنای ادبیات کودکان، در بازآفرینی متلها، اینبار، سراغ لیلی حوضک رفته «تا از درون بندهای شکستهی این ترانهمتل روایتی تازه و کامل بیافریند.»
«باد دست من را میگیرد» شامل اشعاری سرودهی صفورا نیری و به تصویرگری سلیمه باباخان است. در این کتاب، شاعر همچون مجموعهشعرهای پیشینش به مفاهیمی مانند عشق، انتظار، غم و آینده پرداخته است؛ مضامینی که مانند همهی شعرهای او در پیوند با طبیعت هستند. نیری طبیعت را بخشی از انسان میداند و انسان را شبیه به طبیعت. او از ماه و خورشید گرفته تا درختان و باد و پرندهها، از تمام عناصر، بهره میبرد تا احساسات انسانی را نشان دهد و از آرزوهای خویش و امیال بشری سخن بگوید.
کتاب «شالگردنی با رنگهای تابستانی» حاصل دومین همکاری مشترک صفورا نیری، در مقام شاعر، و سلیمه باباخان، در مقام تصویرگر، است. صفورا نیری شاعرِ حوزهی نوجوان، شاعرِ شور زندگی، نگاه تازه به طبیعت و صلح است. آنچه شعرهای او را از شعر دیگر شاعران جدا میکند، وزن طبیعی و شناخت عمیق شاعر از بافت و ویژگیهای زبان فارسی در قالب زبانی است که سنت شعر و شاعری در آن ریشهدار است. در حقیقت، نیری ظرفیتهای زبان فارسی را به کار گرفته است تا از دریچهی احساس نوجوانان با آنها به زبان شعر سخن بگوید.
«آفتاب مهتاب چه رنگه؟» سرودهی پروین دولتآبادی از شاعران بزرگ کودکان ایران است که فلسفهی عمیق چرخش روز و شب را در خود دارد و در این چرخش خواب و بیداری، رنگها و زیباییهای زمین و آسمان، شور و جنبش زندگی کودکانه و بازی ماه و خورشید با شیواترین کلام روایت شده است. این کتابِ تصویری متناسب با موضوع و شعر آن بهصورت یکپارچه و آکاردئونی تصویرگری و طراحی شده است. تصاویر کتاب آمدن شب و روز، و آفتاب و مهتاب را بهصورت بازیگون نشان دادهاند که برای بلندخوانی و نمایش خلاق بسیار مناسب است.
«کبوتری نشسته روی شانهات» مجموعه شعری برای نوجوانان است. شعرهایی که با زبانی ساده به ژرفای ذهن پل میزنند و از احساسات آشنا، آرزوهای کوچک و افکاری عمیق میگویند.
بچه گربهها عاشق بازی با گولههای کاموایی هستند. پیشی بازیگوش ما هم دنبال این گوله کامواهای رنگی میدود و بازی میکند. از قرمز شروع میکند و ناگهان توپک کاموایی دیگری جلویش ظاهر میشود. بزرگسالی که این کتاب تصویری مقوایی را با کودک سهیم میشود در صفحه نخست که تنها این جمله آمده است که «پیشی خیلی بازیگوش است» از او میپرسد پیشی چه میکند؟ توپک پیشی چه رنگی است؟ این پرسش در صفحات دیگر نیز میتواند تکرار شود و کودک را به سخن گفتن، بازگو کردن نام رنگها و شمارش تشویق کند. در پایان پیشی در مییابد که این توپکهای کاموایی برای بازی نبوده است.
شناخت احساسها از مهارتهای مهمی است که کودک باید از همان نخستین سالهای زندگی آن را فراگیرد. کودک نیاز دارد هم احساسهای خود و اطرافیان خود را بشناسد و هم نام آنها را بداند. هنگامی که کودک میتواند چهره شاد و اندوهگین، خشمگین یا شگفت زده را را از هم تشخیص دهد بهتر میتواند با دیگران ارتباط بر قرار کند و درباره احساسهای خود و نیازهایش سخن بگوید.
«تو میدانی پیشی کجاست؟» کتاب تصویری مقوایی از گونه توصیفی ساده است.
«تو میدانی پیشی کجاست؟» پرسشی است که از روی جلد تا پایان کتاب تکرار میشود تا کودک را به جست و جو و پاسخ گویی بر انگیزاند.
«والک و رویای سفر» داستانی است لطیف و شاعرانه. داستانی درباره کشف ناشناختهها، دنبال کردن رویاها و رویارویی با تجربههای هیجانانگیز و نو.
دارکوبها بهانهاند، بهانهای برای داستانی کردن روایت کودکان کم شنوا و ناشنوا که به سبب این کم توانی، همیشه از جامعه کنار گذاشته شدهاند و آن جا هم که به آنها توجه شده، نیازهای واقعیشان برآورده نشده است. چرا ۱۸ و چرا ۲؟ این شکستن عددها و بعد دوباره جمع بستنشان چه معنایی دارد؟ چرا نویسنده برای بیان نیازها و خواست های این گروه از کودکان به داستانی نمادین و استعاری روی آورده است؟ داستانپردازی از راه تمثیل و استعاره در فرهنگ بشری پیشینهای چندین هزار ساله دارد. از آن هنگام که بزرگسالان متوجه شدند که کودکان در قالب داستانهای تمثیلی و استعاری بهتر میتوانند معنای نهفته در روایت را بفهمند.