از ترویج کتابخوانی در آسیا و اقیانوسیه چه خبر؟

چهارمین شماره خبرنامه آسیایی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان منتشر شد.

در این شماره از خبرنامه آسیایی، تازه هایی از رویدادهای ترویج کتابخوانی و پروژه های ابتکاری یازده کشور آسیایی عضو دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) آمده است. کشورهای کامبوج، چین، هند، ایران، لبنان، فلسطین، پاکستان، مالزی، کره جنوبی و امارات متحده عربی همراه با استرالیا، خبرهای شان را در این خبرنامه با دیگر کشورهای عضو IBBY به اشتراک گذاشته اند. 

در بخش آغازین چهارمین خبرنامه آسیایی، به دو کنفرانس منطقه ای که در ماه های آینده در شهرهای شارجه امارات و بالی اندونزی در ارتباط با ادبیات کودکان برگزار می شود، اشاره شده است. ارائه یک گزارش کوتاه از شرکت در کنگره جهانی ادبیات کودک که تابستان گذشته در لندن برگزار شد، تجربه ای بود که بسیاری از کشورهای آسیایی در خبرنامه به اشتراک گذاشته اند. 

از ترویج کتابخوانی در آسیا و اقیانوسیه چه خبر؟

اما از بخش های خواندنی این شماره از خبرنامه می توان به گرامی داشت شجاعت ملاله یوسف زای توسط کودکان و نوجوانان پاکستانی اشاره کرد. شاخه پاکستانی IBBY هم چنین کتابخانه ای با نام ملاله در یکی از مناطق منطقه سوات پاکستان راه اندازی کرده است. 

گفت و گوی سرویس جهانی بی بی سی با مدیر شاخه فلسطینی IBBY در ارتباط با تاثیر کتابخوانی بر وضعیت کودکان ساکن نوار غزه بخش دیگری از خبرنامه آسیایی را تشکیل می دهد. معرفی فعالیت های جدید نهاد SIPAR در کامبوج یکی از برندگان جایزه ترویج خواندن آساهی در سال ۲۰۱۲، گزارشی از کنفرانس بین المللی کتاب درمانی در هندوستان در زمستان ۲۰۱۲، گزارشی از کنفرانس ادبیات کودک در شهر کوالالامپور پایتخت مالزی در زمستان ۲۰۱۲، معرفی پروژه های آموزش آموزگاران، قصه گویی و ساختن کتابخانه های جدید در پاکستان و نشست های نویسندگان ادبیات کودک با کودکان با نیازهای ویژه در کره جنوبی از دیگر بخش های چهارمین شماره از خبرنامه آسیایی است. 

از ترویج کتابخوانی در آسیا و اقیانوسیه چه خبر؟

از ایران نیز، خبرهای کوتاهی از نخستین مراسم جشن پنجاه سالگی شورای کتاب کودک، انتشار چهاردهمین جلد فرهنگنامه کودک و نوجوان، اهدای جایزه ترویج علم به خانه کتابدار کودک و نوجوان، رونمایی از موزه مجازی فرهنگ کودکی و گزارشی کوتاه از فعالیت های شورای کتاب کودک و خانه کتابدار در مناطق زلزله زده آذربایجان و هم چنین آغاز اجرای برنامه "با من بخوان" دراین مناطق در خبرنامه آمده است. 

از ترویج کتابخوانی در آسیا و اقیانوسیه چه خبر؟

شماره آینده خبرنامه آسیایی مربوط به رویدادهای ترویج خواندن به مناسبت روز جهانی کتاب کودک در ۱۴ فروردین خواهد بود. در این شماره، کشورهای عضو، به ارائه گزارشی از فعالیت های شان به مناسبت این روز خواهند پرداخت. 

چهارمین شماره خبرنامه آسیایی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان با تلاش زهره قایینی و همکاران موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و با همراهی سوزانا کوگلان از همکاران شاخه ملی IBBY‌در کامبوج تهیه شده است. دست اندرکاران تهیه این خبرنامه امیدوارند که کشورهای شمال آفریقا نیز به همکاران آسیایی خود بپیوندند و تازه های ترویج کتابخوانی کشور خود را در این خبرنامه به اشتراک بگذارند.

  •  چهارمین شماره خبرنامه آسیایی را از پیوست خبر دریافت کنید!
پیوست:
newsletter-low.pdf (1.91 مگابایت)
Submitted by admin on