کتابک میزبان کتابدارانی از روستاهای سیستان و بلوچستان و خراسان

کتابک دوشنبه ۳ اسفند، در یک کارگاه یک روزه میزبان کتابدارانی از استان های خراسان و سیستان و بلوچستان بود که برای شرکت در مراسم چهل و هفتمین سالگرد آغاز به کار شورای کتاب کودک به تهران آمده بودند.

در این کارگاه یک روزه مهمانانی از شورای کتاب کودک و کتابخانه سیار دولت آباد نیز حضور داشتند. کارگاه در دو بخش آشنایی با سایت کتابک  و آموزش راه های استفاده از این سایت برگزار شد.  شرکت کنندگان  در گروه های دو نفره به همراه یکی از همکاران کتابک به کند و کاو در دو پایگاه خبر و ترویج خواندن سایت پرداختند. 
عبدالواحد برهانی  کتابدار روستای آبادان از توابع ایرانشهر در سیستان و بلوچستان که از ویژگی های سایت کتابک و مطالب موجود در آن به شوق آمده بود،  به پایین بودن سرعت اینترنت در روستای  خود اشاره کرد  و از کتابک خواست  که مطالب مورد نیازشان را با پست برای آن ها  ارسال کند. این کتابدار بلوچ که بخش های تجربه های ایرانی و کارگاه های عملی کتابک از باقی بخش ها بیشتر برایش جذابیت داشت، بر این باور است که در روستاهایی که درصد جذب کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی پایین است با استفاده از این تجربه ها و کارگاه ها که باعث ایجاد خلاقیت و سرگرمی می شود، می توان کودکان و نوجوانان را بیشتر به کتابخانه ها جذب کرد.

 کتابک میزبان کتابدارانی از روستاهای سیستان و بلوچستان و خراسان

برای رقیه افشاری مجد، کتابدار دیگری که از روستای افچنگ سبزوار میهمان کارگاه کتابک بود، بخش گالری و مطالب و کتاب هایی که در زمینه روانشناسی و کتاب های مرجع در سایت آمده بود، بسیار جالب بود. زیرا به نظر او یکی از مشکلات کتابداران روستایی آشنا نبودن آن ها  با  کتاب های مرجع مناسب در ارتباط با کودکان است. او که پایین بودن سطح سواد در خانواده های روستایی را یکی دیگر از سبب های جذب نشدن کودکان و نوجوانان به کتاب و کتاب خوانی می دانست، وجود کارگاه های کتابک را یکی از روش های جذب مخاطب در کتاب خانه های کودک و نوجوان دانست. او گفت: انجام کارهای دستی و کارگاه هایی مانند شاهنامه خوانی، می توانند راهی باشند برای روی آوردن کودکان و نوجوانان روستاها به کتابخانه ها، که با استفاده از سایت کتابک می توان این نیازها را برآورده کرد.
کتابک امیدوار است که با ایجاد پیوند گسترده تر با این کتابداران در شهرها و روستاهای دورافتاده ایران بتواند به رسالت خود که همان ترویج کتاب و کتابخوانی در میان کودکان این مرز و بوم است جامه ی عمل بپوشاند و با در اختیار قرار دادن مواد لازم  در این زمینه به یاری کتابداران و مروجان و پدر و مادرها بپردازد. همچنین با برقراری ارتباط با کتابداران و مروجان خلاق در سراسر ایران تجربه های ارزشمند آنان را در اختیار دیگران قرار دهد.
در این روزهمچنین کودکان و نوجوانان بلوچ که همراه با کتابدار خود برای شرکت در مراسم شورا به تهران امده بودند نیز در خانه کتابدار مهمان کتابک بودند و در آنجا در یک کارگاه کتاب سازی که از سوی دو نفر از کارشناسان کتابک برگزار شده بود ،‌شرکت کردند.

کلیدواژه:
Submitted by editor6 on