شیرین سلیمی

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با شیرین سلیمی را مشاهده کنید.

افسانه‌درمانی کودکان کاری روان‌درمانبخش[1] است که برای بهبود واکنش‌های رفتاری کودکان به کار می‌رود و ترس‌ها یا فوبیاهای آن ها را کاهش می‌دهد. افسانه‌درمانی ابزاری برای مطالعه‌ی علت‌های ریشه‌ای واکنش‌های رفتاری  و تمرین‌های اولیه در روان‌درمانی است. این روش از فعالیت‌های  روان‌شناختی از سال‌های ابتدایی برای نوزادان آغاز می‌شود. افسانه‌ها محتوای سرشاری دارند و افسانه‌درمانی را می‌توان برای درمان پریشیدگی های عمیق[2] در روان کودک به کار برد و از این راه به عواملی از موقعیت‌های بیرونی که موجب برانگیختگی او می‌شوند، پی برد.
چهارشنبه, ۳۰ فروردین
شخصیت مشهور «پیتر ژولیده»[2]، نخستین‌بار در نسخه‌ی اصلی و آلمانی‌زبان کتاب کودک هاینریش هافمن[3] در سال 1845 ظاهر شد. چندی بعد نیز عنوان اصلی کتاب به نام او تغییر یافت. تصاویر این کتاب الهام‌بخش فیلم «ادوارد دست‌قیچی»[1] شد.
یکشنبه, ۱۴ اسفند
این کتاب‌های بسیار کوچکِ در تصویر آمده، 57 میلی‌متر ارتفاع و 47 میلی‌متر پهنا دارند. اندازه‌ای نزدیک به طول دم موش! این کتاب‌ها متعلق به کتابخانه‌ی ویژه کودکان بوده‌اند. پیشینه‌ی این کتابخانه به بیش از دویست‌سال پیش می‌رسد. 
یکشنبه, ۷ اسفند
کودکان می‌توانند «دزد و پلیس[1]» و یا (نجات بازی[2]) را در فضای بسته یا محیط بیرون بازی کنند. این بازی در چندین کشور و با نام‌ها و قوانین گوناگون انجام می‌شود و خاستگاهش مشخص نیست. بازی سنتی «دزد و پلیس» برای تربیت بدنی بسیارعالی است. یادگیری روش این بازی به اندازه‌ی خود بازی جالب است. بازی حدود بیست دقیقه طول می‌کشد و کودکان زمان زیادی دارند که خوش بگذرانند.
چهارشنبه, ۲ آذر
در این بازی‌ها کودکان هدف مشترکی را پی می‌گیرند. نمونه‌هایی از این بازی‌ها خانه‌سازی، جور کردن پازل یا لذت بردن از بازی نمایشی است. کودکان در این بازی‌ها با هدف ساختن، تلاش برای رسیدن به هدف رقابتی، نمایش موقعیت‌های بزرگسالان و زندگی گروهی یا اجرای بازی رسمی شرکت می‌کنند.
سه شنبه, ۲۴ آبان
در قرن نوزدهم ریاضی‌دان فرانسوی، ادوارد لوکاس [1]، مطلبی درباره‌ی این بازی[2] چاپ کرد. در نقطه‌بازی دو یا تعداد بیشتری از افراد با مداد و خودکار روی برگه‌ی کاغذ، بازی می‌کنند. بازی‌کنان برای خط کشیدن بین دو نقطه‌ی مجاور، به نوبت عمل می‌کنند. فردی که چهارمین و آخرین خط را در مربع می کشد، آن مربع را می‌بَرد. بازی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که همه‌ی مربع‌ها کامل شوند.
یکشنبه, ۱ آبان
از قرار معلوم، بازی با دست، از زمانی که انسان هست، وجود دارد. پیدایش دقیق بازی "سنگ، کاغذ، قیچی"، به بازی‌های با دست در چین مربوط می شود و اگرچه اسناد اولیه‌ی بسیار اندکی برای آن‌ها وجود دارد، حدوداً به دو هزار سال پیش برمی گردد.
دوشنبه, ۲۵ مهر
"نون بیار کباب ببر"، با نام‌های متفاوت (دست‌های قرمز، ضربه با دست و... گوجه قرمز در شمال انگلستان[1]) بازی می‌شود. این بازی، دو نفره است.
چهارشنبه, ۲۰ مهر
قایم‌ باشک[1] (قایم موشک) بازی مشهور و قدیمی کودکان است که در آن یکی از بازیکنان چشم‌هایش را برای مدت کوتاهی (معمولاً شماره‌ی یک تا صد) می‌بندد و سایر بازیکنان مخفی می‌شوند. سپس فرد چشم‌هایش را باز می‌کند و به دنبال افرادی که مخفی شده‌اند، می‌گردد. اولین فردی که پیدا شد چشم‌هایش را می‌بندد و آخرین فرد برنده‌ی بازی خواهد بود. در یکی از شکل‌های رایج بازی، افرادی که مخفی شده‌اند سعی می‌کنند زمانی که بازیکن به دنبال آن‌ها می‌گردد به «محل خانه» بازگردند؛ اگر همه‌ی افراد بدون خطر به این محل بازگردند در دور بعدی هم همان بازیکن قبلی نقش جستجوگر (گرگ) را دارد.
یکشنبه, ۶ شهریور
فرفره‌بازی از بازی‌های سنتی کودکان درهند و پاکستان است؛ کودکان در گذشته علاقه‌ی‌ فراوانی به این بازی داشتند، اما امروزه به دلیل علایق دیگر اهمیت کمتری دارند. با این حال، کودکان هنوز در محله‌های قدیمی به صورت گروهی فرفره‌بازی می‌کنند. این بازی بخشی از زندگی کودکان در روستاهای هند است.
سه شنبه, ۲۵ مرداد
طناب‌بازی، بازی کودکان[1] است که به صورت انفرادی یا گروهی و با یک طناب، که دو سر آن دسته دارد یا گره زده شده است، انجام می‌شود. این بازی، که به قرن نوزدهم برمی‌گردد، فعالیتی دخترانه است که در محیط بیرون از خانه انجام می‌شود. در این بازی، دو بازیکن روبروی هم می‌ایستند و دو سر طناب را می‌گیرند و آن را به شکل دایره می‌چرخانند و بازیکن دیگر، درحالی‌که شعر می‌خواند یا می‌شمارد، از روی آن می‌پرد. در این بازی هنگام حرکت طناب، بازیکن وارد بازی می‌شود، پریدن را کامل انجام می‌دهد و بدون برخورد با طناب یا توقف آن از بازی خارج می‌شود. معمولاً پرش‌ها در ادامه‌ی بازی پیچیده‌تر می‌شوند.
یکشنبه, ۵ تیر
تیله‌بازی (لاکوتی)[1] یکی از مهم‌ترین بازی‌های سنتی در سراسر هند است. این بازی با نام‌های دیگر کانکا، گولی و گوتی[2] نیز شناخته می‌شود. این بازی از بازی‌های خیابانی است و مهارت‌های هدف‌گیری و تمرکز را افزایش می‌دهد.
یکشنبه, ۲۲ خرداد
خواندن را می‌توان بلافاصله برای کودکان شروع کرد ... حتی زمانی که خیلی کوچک‌اند! بسیاری از خوانندگان کودک، هنگام خواندن و دنبال کردن تصاویر، سرگرم و تشویق می‌شوند. کتاب‌های مقوایی معمولاً اولین صفحه‌هایی هستند که ورق می‌زنیم؛ زیرا برای نوزادان و کودکان نوپا بسیار بادوام‌اند!
یکشنبه, ۸ خرداد
دو گاو خشمگین در مزرعه‌ی کنار باتلاق باهم می‌جنگیدند. قورباغه‌ی پیر که در باتلاق زندگی می‌کرد، از جنگ خشم‌آلود گاوها به‌خود لرزید.
سه شنبه, ۱۹ اسفند
مرد روستایی شگفت‌انگیزترین غازی را داشت که بتوانید تصور کنید؛ او هر روز که به لانه‌ی غاز سر می‌زد، با تخمی زیبا، براق و طلایی آن‌ روبه‌رو می‌شد.
یکشنبه, ۱۷ اسفند
کشاورز ثروتمندی که می‌دانست چند روزی بیش‌تر زنده نیست، از پسرهایش خواست که پیش او بیایند.
شنبه, ۱۶ اسفند
تعدادی ماهی‌خوار کشاورزی را دیدند که مزرعه را شخم می‌زد. آن‌ها با حوصله کشاورز را نگاه می‌کردند که پس از شخم زدن زمین، دانه می‌کاشت. ماهی‌خوارها گمان کردند مهمانی در پیش دارند. از این رو پس از این که کشاورز دانه‌ها را در زمین کاشت و به خانه رفت، به‌سوی مزرعه کشاورز پرواز کردند و تا می‌توانستند دانه‌های کاشته شده را خوردند.
دوشنبه, ۱۱ اسفند
دو تا دیگ، یکی فلزی و دیگری سفالی، روی اجاق بودند.
یکشنبه, ۱۰ اسفند
طاووس با غرور بال‌هایش را باز کرد و با پهن کردن دُم پر زرق و برق‌دار خود در زیر نور آفتاب، خواست که ماهی‌خوار را تحت تاثیر قرار دهد.
چهارشنبه, ۶ اسفند
مدت زیادی بود که گرگ در اطراف گله‌ی گوسفندان پرسه می‌زد و چوپان با احتیاط فراوان مراقبت می‌کرد که گرگ بره‌ها را با خود نبرد. ولی گرگ اصلا آسیبی به گوسفندان نمی‌رساند و به نظر می‌رسید که گرگ در نگه‌داری گوسفندها به چوپان کمک می‌کرد! سرانجام چوپان آن‌قدر به گرگ عادت کرد که فراموش کرد گرگ چه‌قدر بدجنس است.
دوشنبه, ۴ اسفند