کتاب مقوایی چیست؟

خواندن را می‌توان بلافاصله برای کودکان شروع کرد ... حتی زمانی که خیلی کوچک‌اند! بسیاری از خوانندگان کودک، هنگام خواندن و دنبال کردن تصاویر، سرگرم و تشویق می‌شوند. کتاب‌های مقوایی معمولاً اولین صفحه‌هایی هستند که ورق می‌زنیم؛ زیرا برای نوزادان و کودکان نوپا بسیار بادوام‌اند!

 

 

کتاب مقوایی نسخه‌ی با دوامی از کتاب معمولی است که صفحه‌هایش بسیار ضخیم و شبیه «مقوا» است. ضخامت این کتاب تقریباً 54/2 سانتی متراست، اما کمتر از ده صفحه دارد. این کتاب‌های ساده، که برای نوزادان و کودکان نوپا نوشته شده‌اند، معمولاً واژگانی بزرگ و تصاویری رنگارنگ دارند که توجه نوزاد یا کودک نوپا را جلب می‌کنند و مهارت‌های حرکتی در حال رشد آن‌ها را به چالش می‌کشند.

کتاب مقوایی نخستین هیجان های من
لینک خرید مجموعه کتاب مقوایی نخستین هیجان‌های من

کتاب‌های مقوایی اولین ابزار آشنایی کودک با ادبیات است. مادران آینده حتی قبل از تولد نوزادشان این کتاب‌ها را در جشن سیسمونی دریافت می‌کنند! از زمانی که کودک یاد می‌گیرد اشیا را با دست بگیرد، کتاب‌های مقوایی به او داده می‌شود. کتاب‌های مقوایی، که برای انسان‌های کوچک زندگی‌تان ایده‌آل‌اند، ساعت‌های نامحدودی سرگرمی آموزشی نیز به همراه دارند. در اینجا، همهٔ مواردی که باید درباره‌ی کتاب‌های مقوایی نوزادان و کودکان نوپا بدانید، آمده است.

کتاب‌های مقوایی برای چه سنی مناسب‌اند؟

کتاب‌های مقوایی برای نوزادان شش ماهه تا کودکان نوپای چهارساله مناسب است. زمانی که فرزندتان به اندازه‌ی کافی بالغ شد و فهمید که چگونه با کتاب استاندارد رفتار کند، می‌توانید کتاب‌های کودک را به نوع چاپی با کاغذ استاندارد ارتقا دهید. آشنایی ابتدایی با کتاب‌های مقوایی موجب می‌شود کودکان متوجه مفهوم کتاب شوند و یکی از پله‌های ضروری ترقی را بپیمایند.

اگر مجله، روزنامه یا کتاب چاپ شده‌ی کاغذی را که مخصوص دست‌هایی با مهارت حرکتی ظریف است، به دست خواهرزاده‌ی ده ماهه‌ی خود بدهید، چه اتفاقی می‌افتد؟ به احتمال زیاد آن را در دهانش می‌گذارد، صفحه‌ها را پاره و تکه تکه می‌کند….

این کار نه تنها به کتاب صدمه می‌زند، بلکه ممکن است موجب آسیب‌رساندن به کودک شود.. پاره کردن تکه‌های کتاب برای کودک بسیار آسان است و با خوردن آن، خطر خفگی در پی دارد.


 اگر دنبال کتاب برای نوزاد خود هستید معرفی فهرست کتاب برای نوزادان را از دست ندهید.


به این دلیل که درمورد کتاب‌ها پیشنهاد سنی وجود دارد، قانونی و سختگیرانه عمل نکنید. بسیاری از کودکان در سنین بالاتر هنوز هم خواندن کتاب‌های مقوایی را به دلیل تجربه‌ی کودکی‌شان دوست دارند. در نقطه‌ی مقابل طیف، اگر این کتاب‌ها از شش ماهگی پیشنهاد می‌شوند به این معنی نیست که نمی‌توانید کتاب را قبل از پایان نیم سال برای کودک بخوانید. کودکان از همان روز اول مانند اسفنج‌های کوچکی هستند که خواندن برایشان ضروری است.

کتاب مقوایی نی نی چی می خورد؟
لینک خرید کتاب مقوایی نی‌نی چی می‌خورد؟

کتاب مقوایی چگونه ساخته می‌شود؟

کتاب مقوایی برخلاف کتاب‌هایی که برای کودکان با سن بالاتر و بزرگسالان تهیه می‌شود و مستقیم روی کاغذ چاپ می‌شود، باید صد برابر دوام بیشتری داشته باشد. این کتاب برای بچه‌های پرانرژی، که ممکن است بخواهند کتاب را بجوند یا پرتاب کنند، مقاوم است.

مقوای ضخیم، پایه‌ی کتاب مقوایی است. هنگامی که مقوا به اندازه مشخصی برش داده شد، مواد آموزشی، روی مقوا یا کاغذ نازکتری چاپ و این دو به یکدیگر متصل و صفحه‌ها به ترتیب مرتب می‌شوند و روی یکدیگر قرار می‌گیرند تا عطف کتاب را تشکیل دهند.

معمولاً کار کتاب مقوایی با یک لایه چسب یا درزگیر، که دومین خط دفاعی در برابر فرسودگی و ساییدگی ناشی از دست‌های کودک و دهان، و پاها و پشتش است، تمام می‌شود. ببینید! بچه‌ها مانند گردباد کوچکی هستند، اما باید آنها را دوست داشته باشید.


خرید کتاب‌های مقوایی از کتاب هدهد


سطح کتاب، برای آن که به آسانی تمیز شود، معمولاً روکش بسیار براقی دارد. کودکان اصولاً انگشتان چسبناک و دهان کثیفی دارند. اگرساندویچ کره‌ی بادام زمینی و ژله‌شان را، که برای ناهار به آن‌ها داده‌اید روی کتاب جلد کاغذیِ الفبا و اعداد بمالند، آن کتاب، کاملاً خراب می‌شود اما کتاب مقوایی را از بین نمی‌برد.

نه تنها روکش براق از کتاب‌های مقوایی در برابر انگشتان چسبناک کودک محافظت می‌کند، بلکه موجب می‌شود نقاشی‌های او را، که با مداد رنگی روی کتاب مقوایی کشیده است، بتوانید به‌راحتی پاک کنید. شاید تمیز کردن کتاب آسان‌تر از پاسخ به این سوال باشد که ازهمان ابتدا چگونه مداد رنگی به کتاب رسید و جلد و صفحه‌های کتاب، پر از نقاشی‌های کودک شد؟! درست است که کودک را تشویق می‌کنیم به ما هنرش نقاشی‌اش را نمایش دهد، اما شاید بهتر باشد به کودک بیاموزیم که شاهکارهای خود را در جای مناسب خلق کند.

کتاب مقوایی این بابای منه!
لینک خرید کتاب مقوایی این بابای منه

کتاب‌های مقوایی به ایجاد مهارت‌های حرکتی کمک می‌کنند

در سنین پایین، کار با اسباب بازی‌ها و کتاب‌های بزرگ کودک را یاد می‌گیریم و مهارت‌های حرکتی خود را شکل می‌دهیم. به همین دلیل است که کتاب‌های مقوایی برای دست‌های کوچک مناسب‌اند. رنگ‌ها و تصاویر پر طراوت توجهمان را به خود جلب می‌کنند و ترغیب می‌شویم که ادامه بدهیم. هنگامی که متوجه می‌شویم چیز هیجان انگیزی در صفحه‌ی بعدی وجود دارد، مسیر خود را در کتاب هدایت می‌کنیم. در نهایت می‌توانیم با حرکتی نرم‌تر و ملایم‌تر ورق بزنیم.

فردی را که برای ما می‌خواند، دنبال می‌کنیم؛ او به حروف اشاره می‌کند و واژگان را برای ما صدا کشی می‌کند. این کار مهارت بینایی و نیز توجه متمرکز ایجاد می‌کند. می‌توانیم امیدوارباشیم که کودکان از طریق ادبیات کودک صدای خود را پیدا کنند. گفتن اولین واژه، نقطه عطفی است که هر والدین آن را جشن می‌گیرد.

کتاب های مقوایی با تصاویر و زبانه های متحرک
لینک خرید کتاب مقوایی اون چیه پشت برگا؟

سرگرمی‌های آموزشی کتاب کودک

برای ما، کتاب سرگرمی است؛ زیرا می‌توانیم بخوانیم و مطالب چاپ شده‌ی آن را درک کنیم. برای این که توجه ما جلب شود لزوماً به تصاویر و محتوای رنگارنگی که معمولاً برای کودکان طراحی می‌شود، نیازی نداریم.

اولین کتاب‌های ما برای آموزش اصول اولیه طراحی شده‌اند. کار با اتصال واژه‌ی گفتاری به تصویر دیداری (و شاید یک صدا در صورتی که خواننده به اندازهٔ کافی اشتیاق داشته باشد!) شروع می‌شود، حتی اگر کودک هنوز نمی‌تواند صحبت کند، با او به گونه‌ای رفتار کنید که به اندازه‌ی کافی عاقل است؛ این مورد به اعتماد به نفسِ بیشتر کودک کمک می‌کند.

شاید اولین گام دشوار، تطبیق[2] باشد، اما روند حرکت به درس‌های تشخیص حروف را ساده‌تر می‌کند. حروف بزرگ و پررنگ برای کودکان چشم نواز است و اگر با تصویری که برای کودک جذاب است یا می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند، همراه شود، یادگیری برایش سرگرم کننده می‌شود. این درسی است که آرزو دارم همه‌ی ما یاد بگیریم.

هنگامی که حروف و صداهایی را که کودکان می‌سازند، تشخیص دادیم، می‌توانیم آنها را کنار هم قرار بدهیم تا واژگان را بسازیم. این درس‌ها به والدین کمک می‌کنند چالش‌های احتمالی یادگیری، دیداری را که در سنین پایین اهمیت بسیاری دارند، تشخیص دهند.

کتاب مقوایی از 1 تا 10
لینک خرید کتاب مقوایی از 1 تا 10

کتاب‌های مقوایی در دنیای فناوری

به همان نسبت که کتاب‌های الکترونیکی، آی‌پد، و درس‌های برخط بسیار محبوب شده‌اند، متأسفانه آثار چاپی، دیگر به روز نیستند. در گذشته‌ای نزدیک، کتاب تنها راه ارتباطی ما با دنیای بیرون از خودمان بود اما اکنون، تمام دنیا را به کمک فضای مجازی در سرانگشت خود داریم.

در این میان، کتاب‌های مقوایی حتی باارزش‌تر شده‌اند؛ زیرا صفحه‌های نمایش بیش از همیشه در زندگی ما نفوذ یافته‌اند. به همین سبب، والدین بیش از هر زمان دیگری مشتاقانه منتظر آن زمان‌اند که از این صفحه‌های نمایش فاصله بگیرند و با کودک‌شان مشغول خواندن کتاب‌های مقوایی شوند..

اگر جعبه‌ای از کتاب‌های قدیمی در انبار یا در پارکینگ دارید، آن‌ها را بیرون بیاورید و گردگیری کنید. کتاب‌ها نوستالژیک و جادویی هستند و خاطرات را برای شما زنده می‌کنند. نمی‌خواهید این کتاب ها دیگر در زندگی شما شادی ایجاد کنند؟ با اهدای آنها فرصت یادگیری را به فرد دیگری دهید و ثروت دانش را به اشتراک بگذارید!

بیشتر بخوانید


[1] Peek-A-Boo Pages and flaps

[2] matching

Submitted by skyfa on