نیوشا پروازوند

کتاب «اپل و رین» تازه‌ترین اثر نویسنده‌ی محبوب و پرافتخارِ رمان‌های نوجوان، سارا کروسان است؛ داستانی خواندنی و تأثیرگذار که احتمالاً هر نوجوانی (به‌ویژه دختران) با اشتیاق آن را تا انتها دنبال خواهد کرد. کروسان به زیبایی توانسته است احساسات و درونیات اپل را به تصویر بکشد و خواننده را، در مسیر رشد اپل از کودکی به نوجوانی، با او همراه کند. این کتاب داستانی واقع‌گرا و پرکشش درباره‌ی بزرگ شدن، مهارت عشق ورزیدن و روابط انسانی است.
یکشنبه, ۱۵ بهمن
کتاب «ستاره‌ی پشت پنجره» داستانی لطیف و تأثیرگذار درباره‌ی ماجراجویی‌های خواهر و برادری است که بعد از ناپدید شدن مادرشان، نزد سرپرستی موقت آمده‌اند. آنیای 10 ساله و نوآی 5 ساله مدت‌ها تحت خشونت خانگی پدرشان بوده‌اند و حال نیز مادرشان را از دست داده‌اند. با وجود این، هردو باور دارند که مادرشان تبدیل به ستاره‌ای پرنور در آسمان شده است و همیشه حواسش به آن‌هاست؛ چون مادرشان به آن‌ها گفته بود: «انسان‌هایی که قلبی درخشان دارند، هیچ‌وقت از دنیا نمی‌روند، بلکه به ستاره تبدیل می‌شوند.»
سه شنبه, ۱۶ آبان
کتاب «شروع دوباره‌ی تو»، داستانی است درباره‌ی تفاوت‌ها، احساس جداماندگی، و در نهایت اعتماد‌به‌نفس و شجاعت ابراز خود. گاهی وارد اتاقی می‌شوی که هیچ‌کس در آن شبیه تو نیست. هرکسی جای خود را در جمع پیدا می‌کند و حرفی برای گفتن دارد، به‌جز تو! برداشتن اولین قدم‌ها برای پذیرفته شدن در جمعی که تو را نمی‌شناسند ساده نیست، اما بالاخره راهی پیدا می‌کنی.
چهارشنبه, ۱۰ آبان
مجموعه کتاب‌های «افسانه‌ی امبر»، مجموعه‌ای بی‌نظیر و بسیار مشهور در ژانر فانتزی - حماسی است که روایتگر جهانی مملو از واقعیت‌های موازی و دنیاهای بی‌پایان است؛ دنیاهایی که سایه‌ای از دنیای واقعی و اصلی یا همان دنیای امبر هستند.
یکشنبه, ۷ آبان
کتاب «پیشگویی گلنداور»، جلد اول از مجموعه‌ی چرخه‌ی زاغ‌ها، رمانی برای نوجوانان در ژانر فانتزی، ماجراجویانه و عاشقانه است. این کتاب پرکشش فضایی نزدیک به مجموعه‌ی محبوب «گرگ و میش» (Twilight) دارد. داستان درباره‌ی گروهی از دوستان نوجوان است که برای حلِ معمایی پیچیده، درگیر ماجراجویی‌های عجیبی در دنیای ماوراءالطبیعه شده‌اند.
چهارشنبه, ۱۹ مهر
کتاب «جولیا و کوسه» داستان جست‌وجوی دیوانه‌وار جولیا برای پیدا کردن کوسه‌‌ای است که مادرش را تا مرز فروپاشی روانی کشانده است؛ روایتی با طنزی ملایم و دلچسب درباره‌ی عشق به خانواده، دوستی و سلامت روان. نویسنده، ارتباط جولیا با مادر، و البته پدرش را، با ظرافت و زیبایی به تصویر کشیده است و احساسات جولیا در قبال آن‌ها را به‌خوبی توصیف می‌کند: جولیا عاشق مادرش است و از معاشرت با او لذت می‌برد. اما گاه از دست او عصبانی می‌شود و گاه نیز عمیقاً برای او و آنچه در انتظار خانواده‌شان است نگران می‌شود.
یکشنبه, ۹ مهر
کتاب «آخرین خرس» داستان دوستی دختری به نام ایپرل با یک خرس قطبی است؛ دوستی‌ عمیق و تکان‌دهنده‌ای که به هردوی آن‌ها کمک می‌کند. ماجرا از این قرار است که ایپرل به آخرین خرس جزیره کمک می‌کند تا زنده بماند و به خانه‌اش در سولبارد بازگردد، و خرس هم به ایپرل کمک می‌کند تا بتواند احساساتش را بشناسد، آن‌ها را بروز دهد و با پدرش حرف بزند.
سه شنبه, ۴ مهر
کتاب «انجمن ارواح غمگین (1)»، داستانی گرافیکی است که دغدغه‌ها و احساسات پیچیده و گاه متناقض نوجوانان را در قالب داستانی دل‌گرم‌کننده و شیرین توصیف می‌کند. قهرمان داستان، مانند بسیاری از افراد در سنین نوجوانی، احساسات گوناگونی را تجربه می‌کند: اضطراب، افکار مزاحم و بازدارنده، چالش در تعاملات اجتماعی و نگرانی برای آینده.
یکشنبه, ۲۶ شهریور
دبورا زمکی در مجموعه‌ی «داستان‌های بی» قهرمان جدید و خلاقی را معرفی می‌کند که با نقاشی‌های ماهرانه‌اش، وقایع اطراف را با تخیلاتش در هم می‌آمیزد و آن‌ها را به شیرین‌ترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد. او در نقاشی‌هایش هر چیزی را که بخواهد می‌کشد، اما در دنیای واقعی او هم مثل تک تکِ ما قهرمان کاملی نیست! گاهی نمی‌تواند احساساتش را به‌درستی ابراز کند، و در بعضی موقعیت‌ها احساس ناامنی می‌کند.
شنبه, ۱۸ شهریور
کتاب «دزدان دریایی و گندکاری در کارائیب» کتابی بامزه، ماجراجویانه و سرگرم‌کننده است. این کتاب در عین ‌حال حقایقی تاریخی را درباره‌ی دزدان دریایی واقعی بازگو می‌کند - نه آن‌هایی که در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌اید؛ حقایقی که از خواندنِ آن‌ها وحشت خواهید کرد!
سه شنبه, ۱۴ شهریور
دنیای مومی‌ترول‌ها پر از خیال‌های زیباست؛ دنیایی آرام و جادویی، پر از عشق و دوستی، ماجراجویی و البته فلسفه. مجموعه کتاب‌های «مومی ترول ‌ها» مجموعه‌ای بسیار مشهور است که در دسته‌‌ی ادبیات کلاسیک کودکان قرار می‌گیرد. مومی ترول‌ها (در ترجمه‌های دیگر مومین‌ها) موجودات افسانه‌ای گرد و سفید و شیرینی هستند شبیه به اسب‌آبی. اما هیچ ربطی به اسب‌های آبی ندارند. 
دوشنبه, ۱۳ شهریور
در کتاب «مراقبت از یک سیاه چاله‌ی خانگی»، دوستیِ دختری به نام استلا با سیاه‌چاله‌ای تنها، او را به سمت مواجهه با غم از دست دادن پدرش سوق می‌دهد. این رمان بدیع، تأثیرگذار و بامزه‌ی نوجوانان به مضامینی چون اندوه از دست دادن، عشق به خانواده و کشف و شناخت خود می‌پردازد و به‌خصوص برای نوجوانانی که به فضا و کیهان علاقه‌مندند بسیار جذاب و خواندنی است.
چهارشنبه, ۸ شهریور
کتاب «قصه‌ی کوچولو موچولوی نخودی» پیش از هر چیز کتابی است در ستایش تفاوت‌های فردی و به رسمیت شناختن این تفاوت‌ها. این کتاب به‌سادگی نشان می‌دهد که چگونه مدرسه معیار مناسبی برای سنجش ویژگی‌های افراد گوناگون نیست، و عملکرد کودک در مدرسه، نشان‌دهنده‌ی میزان موفقیت او در زندگی نخواهد بود.کتاب «قصه‌ی کوچولو موچولوی نخودی» داستان آدمی است با پوست روشن و اندازه‌ای کوچک‌تر از یک مداد. قصه از تولد نخودی شروع می‌شود، با مدرسه رفتن او ادامه می‌یابد و در نهایت در دوران بزرگسالی او و با فاش شدن شغل او به پایان می‌رسد.
چهارشنبه, ۱ شهریور
«جینی، قورباغه‌ی خوبی باش!» کتابی است درباره‌ی الگوی ارتباط بدون خشونت. جینی قورباغه‌‌ی کوچکی است که برای اولین روز مدرسه‌اش خوشحال و هیجان‌زده است. اما همین یک جمله‌ی مادرش: «جینی، قورباغه‌ی خوبی باش!»، او را نگران و سردرگم ‌می‌کند. او چطور باید قورباغه‌ی خوبی باشد؟ موش کور فکر می‌کند منظور مادرش این بوده که در جنگل گم نشود، اما نظر جغد این است که مادر دلش می‌خواسته جینی به معلم و هم‌کلاسی‌هایش سلام کند. شاید هم منظورش این بوده که جینی لباس‌هایش را کثیف نکند! اما در نهایت معلم جینی به او و سایر هم‌کلاسی‌هایش کمک می‌کند تا با خوب گوش کردن، تلاش برای درک احساسات طرف مقابل و سپس گفت‌وگو و بیان درست احساس، نیاز و تقاضایشان منظور یکدیگر را بفهمند.
دوشنبه, ۲۹ خرداد
«اولین روز در مدرسه‌ی حشرات»، کتابی دلگرم‌کننده و چشم‌نواز درباره‌ی روز اول مدرسه است؛ مدرسه‌ای کوچک و مخفی زیر علف‌ها که مخصوص حشرات است!
سه شنبه, ۱۶ خرداد
کتاب «کی با من جورتره؟» از نشر مهرسا کتابی است شیرین و خواندنی که به مضامینی مثل پذیرش خود، تفاوت‌های فردی و مهارت حل مسئله می‌پردازد. علاوه بر این، انتخاب مناسبی برای آشنایی با اشکال هندسی است. برای درک بهتر مفاهیم کتاب و ته‌نشین شدن این مفاهیم در ذهن کودک، در ادامه فعالیت‌هایی را طراحی کرده‌ایم که می‌توانید آنها را به همراه کودک خود انجام دهید.
سه شنبه, ۹ خرداد
کتاب «هرجا میرم یک هیولا است!» با موضوع اصلی مقابله با ترس، کتابی سرگرم‌کننده و جذاب است که به مفاهیم دیگری از جمله مهارت حل مسئله، افزایش اعتماد‌به‌نفس و شجاعت نیز اشاره می‌کند.
سه شنبه, ۹ خرداد
کتاب «اگر کوسه‌ها از بین بروند…» با ترکیب جنبه‌های علمی و کودکانه در تصویرگری، توانسته است طرحی نو در بازار کتاب‌های علمی بیافریند. این کتاب که با تصویرگری‌های خلاقانه‌اش جذابیت‌های بصری زیادی ایجاد می‌کند، درباره‌ی اهمیت وجود کوسه‌ها در زیست‌بوم صحبت می‌کند، و به کودکان تاکید می‌کند که انقراض این گونه از جانوران دریایی عواقب بسیار بدی برای کره‌ی زمین خواهد داشت.
چهارشنبه, ۳ خرداد
کتاب «کی با من جورتره؟» داستانی ساده اما پر مفهوم است و به شکلی نرم و زیبا، کودک را با انواع اشکال هندسی و تفاوت‌ها و تشابه‌هایشان آشنا می‌کند، و البته در خلال این تفاوت‌ها به ما یادآوری می‌کند که همین تفاوت‌ها در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند و می‌توانند اشکال جدیدی بسازند.
دوشنبه, ۱ خرداد
«حقیقت کوچولوی غمگین» داستان لطیف و دلنشینی است در باب حقیقت، راستگویی، تعهد به حقیقت و درستی و پرسشگری. داستان درباره‌ی «حقیقتِ» گرد و کوچولویی است به رنگ آبی، با چشمانی درشت و غمگین. او غمگین است چون دیگران او را جدی‌ نمی‌گیرند، بی‌تفاوت از کنارش می‌گذرند یا حتی او را زیر پا می‌گذارند. اما حقیقت کوچولو فقط یک جمله می‌گوید: «حقیقت، حقیقت دارد!»
چهارشنبه, ۳۰ آذر