شروع دوباره ی تو

عنوان لاتین
The Day You Begin

کتاب «شروع دوباره‌ی تو»، داستانی است درباره‌ی تفاوت‌ها، احساس جداماندگی، و در نهایت اعتماد‌به‌نفس و شجاعت ابراز خود.

گاهی وارد اتاقی می‌شوی که هیچ‌کس در آن شبیه تو نیست. هرکسی جای خود را در جمع پیدا می‌کند و حرفی برای گفتن دارد، به‌جز تو! برداشتن اولین قدم‌ها برای پذیرفته شدن در جمعی که تو را نمی‌شناسند ساده نیست، اما بالاخره راهی پیدا می‌کنی.

کتاب «شروع دوباره‌ی تو» با زبانی شاعرانه و تصاویری لطیف و هنرمندانه، درباره‌ی کودکانی صحبت می‌کند که در جمع پذیرفته نشده‌اند، یا احساس می‌کنند که پذیرفته نخواهند شد. کودکانی که ظاهر یا زبانی متفاوت دارند، از فرهنگ و طبقه‌‌ای متفاوت آمده‌اند یا استعداد و توانایی‌هایشان با سایر بچه‌ها متفاوت است.


خرید کتاب کودک درباره اعتماد به نفس


داستان با آنجلینا شروع می‌شود، او که پوستی قهوه‌ای و موهایی مجعد دارد، وارد کلاسی می‌شود که شاگردانش موهایی صاف و پوستی سفید دارند. اما این تنها فرق آنجلینا با بچه‌های کلاس نیست. وقتی‌که معلم درباره‌ی تعطیلات تابستانی سؤال می‌کند، بچه‌ها خاطرات سفرهای دور‌و‌درازشان را تعریف می‌کنند. اما آنجلینا، که تمام تابستان داغ را در خانه بوده و با خواهر کوچک‌ترش کتاب خوانده است، سکوت می‌کند: چه فایده‌ای دارد وقتی‌که بقیه‌ی بچه‌ها پرواز کرده‌اند و از دریا گذشته‌اند و به جاهای مختلف سفر کرده‌اند؟

ریگوبرتو پسر دیگری است که به زبانی متفاوت حرف می‌زند. ریگوبرتو خود را معرفی می‌کند. اما بچه‌های کلاس، که زبانش را نمی‌فهمند، می‌خندند. زمان متوقف می‌شود تا اینکه معلم نام او و وطنش را به بچه‌ها می‌گوید... حال لحن آهنگین و زیبای معلم شبیه شکفتن شکوفه‌ها به نظر می‌رسد.
یکی دیگر از بچه‌ها دختری زردپوست است که ناهاری متفاوت از سایر بچه‌ها دارد. حتی دوست خودِ دخترک هم با دیدن غذای او بینی‌اش را چین می‌اندازد.
و آخرین کودک، پسری است که بچه‌های دیگر او را به بازی راه نداده‌اند. به نظر می‌رسد، او که کتابی در دست دارد، در تند دویدن و بالا رفتن از میله‌های بلند استعداد زیادی ندارد.

نویسنده احساس این کودکان را این‌گونه توصیف می‌کند: و در آنجا تو احساس می‌کنی بیرون از این دنیا ایستاده‌ای…
و در سه صفحه‌ی پایانی، جادوی کتاب اتفاق می‌افتد، جایی که نویسنده می‌گوید: اما تو فقط خودت هستی! خود شجاعت که کنارت ایستاده… محکم مثل کوه و آماده… هرچند هنوز نمی‌دانی برای چه چیزی آماده‌ای! 


خرید کتاب کودک درباره پذیرش خود و تفاوت‌های فردی


و بعد هر یک از بچه‌ها قدمی پیش می‌گذارند تا دنیا کمی بیشتر آغوشش را به روی این کودکان باز کند. حال این کودکان شروعی دوباره دارند و تازه آنجاست که می‌فهمند دوستان جدیدشان هم شبیه خود آن‌ها هستند، البته با یک دنیا تفاوت شگفت‌انگیز... .

تصاویر کتاب بسیار لطیف و چشم‌نوازند. از نکات جالب‌توجه در تصویرگری کتاب می‌توان به وجود خط‌کش در تصاویر گوناگون اشاره کرد. تصویرگر در قصه‌ی هرکدام از بچه‌ها، با مدرج کشیدن در، نیمکت یا درخت که یادآور خط‌کش هستند، بر این نکته تأکید می‌کند که بچه‌ها در حال مقایسه کردن خود با دیگران هستند.

کتاب «شروع دوباره‌ی تو»، که از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز بوده، تاکنون سه افتخار بین‌المللی را از آنِ خود کرده است: 
-    برنده‌ی جایزه‌ی کتاب کودک جین آدامز
-    نامزد جایزه‌ی شارلوت زولوتو
-    نامزد جایزه‌ی مونارک.

گزیده‌هایی از کتاب

وقتی جلوی کلاس می‌ایستی، تنها چیزی که یادت می‌آید موج گرمایی است که از جدول خیابان بلند می‌شد و تابستانت، که توی خانه با مراقبت از خواهر کوچکت گذشت!
او وقت خواب بعدازظهر تو را به خنده می‌انداخت و محکم بغلت می‌کرد.
و تو کتاب‌هایی را به خاطر می‌آوری که تا ساعت‌ها بعد از خوابیدن خواهرت می‌خواندی.
و در آن کلاس، جایی که هیچ‌کس شبیه تو نیست، سرت را پایین می‌اندازی و به دست‌های خالی‌ات نگاه می‌کنی و با خودت می‌گویی: «چه فایده‌ای دارد وقتی‌‌که بقیه‌ی بچه‌ها پرواز کرده‌اند و از دریا گذشته‌اند و به جاهای مختلف سفر کرده‌اند؟»

تصویرگر
تصویرگر
Lopez Rafael
سال نشر
1401
قالب کتاب
نویسنده
Woodson Jacqueline
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor69 on