قصه‌ی کوچولو موچولوی نخودی

عنوان لاتین
The tiny tale of little pea

کتاب «قصه‌ی کوچولو موچولوی نخودی» پیش از هر چیز کتابی است در ستایش تفاوت‌های فردی و به رسمیت شناختن این تفاوت‌ها. این کتاب به‌سادگی نشان می‌دهد که چگونه مدرسه معیار مناسبی برای سنجش ویژگی‌های افراد گوناگون نیست، و عملکرد کودک در مدرسه، نشان‌دهنده‌ی میزان موفقیت او در زندگی نخواهد بود.
کتاب «قصه‌ی کوچولو موچولوی نخودی» داستان آدمی است با پوست روشن و اندازه‌ای کوچک‌تر از یک مداد. قصه از تولد نخودی شروع می‌شود، با مدرسه رفتن او ادامه می‌یابد و در نهایت در دوران بزرگسالی او و با فاش شدن شغل او به پایان می‌رسد.

خرید کتاب کودک درباره پذیرش خود و تفاوت‌های فردی

نخودی وقتی‌که به دنیا می‌آید، خیلی کوچولو و ریزه‌میزه است. اما این موضوع هیچ مشکلی در روند زندگی او ایجاد نمی‌کند. مادرش لباس‌هایی به اندازه‌ی خودش برایش می‌دوزد، او در قوطی‌کبریت می‌خوابد، با ماشین کوکی رانندگی می‌کند، در باغچه‌ی پشتی خانه‌شان گردش می‌کند و از بوته‌های گوجه‌فرنگی بالا می‌رود. بله، او از زندگی به سبک خودش لذت می‌برد. تا روزی که نخودی وارد مدرسه می‌شود...
در مدرسه الگوهای از پیش تعریف‌شده‌ای وجود دارد که با اندازه‌های او نمی‌خواند. نخودی برای اولین‌بار احساس می‌کند که برای انجام دادن بسیاری از کارها و استفاده از بسیاری چیزها در مدرسه زیادی کوچک است. از صندلی‌های مدرسه گرفته تا توپ‌های بسکتبال، ظرف‌های غذا و... گویی نخودی برای همه‌ی این‌ها زیادی کوچک است. مدرسه استانداردهای غیرمنعطف خود را به او تحمیل می‌کند و با معیار همان استانداردها، نخودی را می‌سنجد. معلم مدرسه نگران نخودی است و از خود می‌پرسد آینده‌ی نخودی ریزه‌میزه چه خواهد شد؟ در این میان، تنها چیزی که همچنان لذت‌بخش است، نقاشی کردن است.
روزهای مدرسه می‌گذرند و حالا نخودی به روند زندگی دیگری بازگشته است؛ جایی که او همه چیز را متناسب با ابعاد و سلایق خودش می‌سازد. با ماشین کوکی‌اش رانندگی می‌کند و خانه‌ای مناسب با وسایل مورد نیازش دارد که در حیاطش بوته‌ی گوجه‌فرنگی کاشته است. کارگاه هنری خودش را دارد و شغلی متناسب با خودش! اما شما فکر می‌کنید که شغل او چیست؟
پیام داستان به روشنی در آخرین صفحه‌ی کتاب آمده است : هرچقدر هم که کوچک باشی باز می‌توانی هنرمندِ بزرگی بشوی!
نخودی نماد قهرمان‌های نامتعارف است. او با وجود تفاوت ظاهری‌اش، برای خودش جایی در دنیا پیدا می‌کند، و به قهرمانی برای بچه‌های کوچولو، خواهر و برادرهای کوچک‌تر و همه کسانی تبدیل می‌شود که توانایی‌های متفاوتی دارند.
دیوید کالی و سباستین مورن، نویسنده و تصویرگر این کتاب، کتابی تصویری خلق کرده‌اند که تصاویر آن، داستان را از کلمات فراتر می‌برند و به همین دلیل، خواندن آن برای کودک بسیار لذت‌بخش خواهد بود. 

در سایت کتابک بخوانید: کتاب تصویری چیست و انواع آن کدام است؟


برای نمونه، در متن می‌خوانیم که «نخودی در بچگی کوهنوردی یاد گرفت یا گاهی اسب‌سواری می‌کرد!» اما چطور؟ نخودی برای انجام دادن این کارها خیلی کوچک است! اینجاست که نویسنده و تصویرگر خوش‌ذوق با خلق تصویری از بالا رفتن نخودی از لِگوهایش (کوهنوردی) یا سواری گرفتن از یک ملخ (اسب‌سواری) پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به مبارزه می‌طلبند و موقعیتی طنزگونه ایجاد می‌کنند. خیال‌پردازی درباره‌ی آدم‌های کوچولو و دنیای مینیاتوری‌شان برای کودکان بسیار جذاب است و سباستین مورن با خلق جزئیات خنده‌دار و هوشمندانه از ابعاد زندگی نخودی کودک را به دنبال خود می‌کشاند.

گزیده‌هایی از کتاب

وقتی نخودی به دنیا آمد، خیلی کوچولو بود. کوچولو موچولو و ریزه‌میزه. 
نخودی چه لباسی می‌پوشید؟ لباس‌هایش را مامانش با دست می‌دوخت.
چه کفشی می‌پوشید؟ کفش‌های کهنه‌ی عروسکش را...
تابستان که می‌شد در باغچه‌ی پشتی خانه خوش‌خوشک راه می‌رفت و دنبال چیزهای تازه می‌گشت. در برکه‌ی قورباغه شنا می‌کرد....

برگردان
رضی هیرمندی
تصویرگر
سباستین مورن , Mourrain Sébastien
سال نشر
۱۴۰۱
قالب کتاب
ناشر
نویسنده
دیوید کالی , Cali David
نگارنده معرفی کتاب
ژانر کتاب
Submitted by editor69 on