ستاره ی پشت پنجره

عنوان لاتین
The star outside my window

کتاب «ستاره‌ی پشت پنجره» داستانی لطیف و تأثیرگذار درباره‌ی ماجراجویی‌های خواهر و برادری است که بعد از ناپدید شدن مادرشان، نزد سرپرستی موقت آمده‌اند. آنیای 10 ساله و نوآی 5 ساله مدت‌ها تحت خشونت خانگی پدرشان بوده‌اند و حال نیز مادرشان را از دست داده‌اند. با وجود این، هردو باور دارند که مادرشان تبدیل به ستاره‌ای پرنور در آسمان شده است و همیشه حواسش به آن‌هاست؛ چون مادرشان به آن‌ها گفته بود: «انسان‌هایی که قلبی درخشان دارند، هیچ‌وقت از دنیا نمی‌روند، بلکه به ستاره تبدیل می‌شوند.»

مطالعه‌ی این کتاب برای نوجوانانی که به نجوم و ستاره‌شناسی علاقه‌مندند هم بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

در سایت کتابک بخوانید: کتاب درباره خشونت خانوادگی

پیش از ناپدید شدن مادر، بچه‌ها مشغول قایم‌باشک‌بازی با پدر بودند! در واقع، مادر به آن‌ها گفته بود باید در هتلی قایم شوند تا پدر نتواند پیدایشان کند! در آن زمان، زندگی در هتلی که خیلی هم هتل نبود برایشان آسان نبود. اما هم‌اکنون نیز زندگی در خانه‌ی جدید چندان ساده نیست؛ حتی با اینکه خانم ایووچوکوو از سروصدای آن‌ها بدش نمی‌آید و هر شب ملحفه‌های خیس رختخواب نوآ را عوض می‌کند.

در این بین، اعضای رصدخانه‌ی سلطنتی گرینویچ ستاره‌ی جدیدی را در آسمان شناسایی کرده‌اند. پس از این اتفاق، آنیا به همراه نوآ، تراویس و بن (دو پسر دیگری که در خانه‌ی موقت زندگی می‌کنند) ماجراجویی بزرگی را آغاز می‌کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند اعضای رصدخانه‌ی سلطنتی را متقاعد کنند که ستاره‌ی جدید مادر آن‌هاست و باید این ستاره را به نام او، ایزابلا، نام‌گذاری کنند. آن‌ها بدون پول و امکانات، از آکسفورد راهی لندن می‌شوند و در این مسیر، با ماجراهایی بامزه‌ و هیجان‌انگیز روبه‌رو می‌شوند. 

بن‌مایه‌ی داستان «ستاره‌ی پشت پنجره» غم‌انگیز و دردناک است. اما نویسنده‌ی کتاب، آنجلی رئوف، همین موضوع را به شکلی ماهرانه با طنز، هیجان و امید پیوند زده است. رئوف رفتار و احساس شخصیت‌های داستان را به‌قدری ملموس و زنده توصیف می‌کند که مخاطب را به آسانی درگیر کرده، به خنده، گریه یا هیجان وامی‌دارد.

او بر درد آنیا و دیگر بچه‌ها تمرکز نمی‌کند، بلکه بر روند درمان آن‌ها تأکید می‌کند. آنیا در پی آن است که ستاره‌ی تازه یافته‌شده را به نام مادرش نام‌گذاری کند‎. در این روند، او‏ خاطرات سرکوب‌شده‌ی پدرش را مرور می‌کند، و کم‌کم می‌فهمد که رفتار پدر با خانواده عادی نبوده است: آن‌ها تحت خشونت خانگی پدر بوده‌اند و مرگ مادر نیز با همین موضوع مرتبط است!
خانم ایووچوکوو (مادر موقت آن‌ها)، زنی مهربان اما قاطع و جدی است و در نقش پذیرنده ظاهر می‌شود. او با آنیا و نوآ مدارا می‌کند. آنیا پس از فقدان مادر آگاهانه انتخاب کرده است که صحبت نکند. اما خانم ایووچوکوو به او هم کمک می‌کند که صدایش را بازیابد.


خرید کتاب کودک درباره امید و امیدواری


رئوف از ابزارهای گوناگونی برای متعادل کردن موضوع سنگین روایتش استفاده می‌کند: لحن طنزآلود اول‌شخص داستان، داستان‌های فرعی بامزه، مثل حضور سنجاب‌ها که اتفاقاً نقشی مهم در پیشبرد داستان ایفا می‌کنند و حتی حضور افتخاری بزرگ‌ترین ستاره‌ی هالیوود!

کتاب «ستاره‌ی پشت پنجره»، دومین اثر نویسنده‌ی کتاب پرافتخار «پسر ته کلاس» است. آنجلی رئوف با انتخاب موضوع خشونت خانگی و حقوق کودکان و نوجوانان، بار دیگر نشان داده است، که کودکان تا چه اندازه برای او ارزشمندند. در ادامه، وظیفه‌ی ماست که کودکان و نوجوانان را چنین موضوعاتی آشنا کنیم. آن‌ها باید حقوق خود را بشناسند و مصادیق خشونت خانگی را تشخیص دهند.

کتاب «ستاره‌ی پشت پنجره» افتخارات زیادی را نصیب خود کرده است، از جمله:
-    برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کتاب کودک سال از واتراستونز
-    بهترین کتاب کودک مناسب تمام سنین به انتخاب گاردین
-    از منتخبان فهرست نهایی جایزه‌ی کتاب کودک بریتانیا

گزیده‌هایی از کتاب

تصویر پشت‌ سر گوینده‌ی خبر عوض شد و ستاره غیبش زد و من بدون اینکه حواسم باشد صدایم برگشته است، یک‌دفعه فریاد زدم: «مامان!»
بن گفت: «وای خدا! تو می‌تونی حرف بزنی! ... ولی... چرا به اون ستاره گفتی مامان؟»
نوآ یواشکی پرسید: «نیا واقعاً خودش بود؟» چشم‌هایش آن‌قدر درشت و خیس شده بودند که می‌توانستم خودم را در آن‌ها ببینم.
سرم را تکان دادم و رو کردم به بن و تراویس. پرسیدم: «می... می‌تونم... ببینم توی این خونه کامپیوتر هست؟» صدایم عجیب‌وغریب بود؛ اصلاً مثل صدای خودم نبود و انگار صدای کسی دیگر را برایم آورده بودند...
بن پرسید: «می‌خوای باهاش اون سایتی رو پیدا کنی که تو اخبار گفتن؟ سایت اون ستاره رو؟»
دوباره سر تکان دادم.
«ولی... ولی چرا باید راجع بهش چیزی بدونی؟ چرا بهش گفتی مامان؟ مامانت که واقعاً یه ستاره توی فضا نیست! اون مُر...»

سال نشر
۱۴۰۱
ناشر
نویسنده
Q. rauf onjali
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor69 on