زندگی من در نقاشی هایم – مجموعه داستان های بی

عنوان لاتین
My life in pictures

دبورا زمکی در مجموعه‌ی «داستان‌های بی» قهرمان جدید و خلاقی را معرفی می‌کند که با نقاشی‌های ماهرانه‌اش، وقایع اطراف را با تخیلاتش در هم می‌آمیزد و آن‌ها را به شیرین‌ترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد. او در نقاشی‌هایش هر چیزی را که بخواهد می‌کشد، اما در دنیای واقعی او هم مثل تک تکِ ما قهرمان کاملی نیست! گاهی نمی‌تواند احساساتش را به‌درستی ابراز کند، و در بعضی موقعیت‌ها احساس ناامنی می‌کند.
داستان با جلد اول این مجموعه به نام «زندگی من در نقاشی ‌هایم» شروع می‌شود. در واقع، این کتاب دفترچه‌ی نقاشی بئاتریس هولمز گارسیاست و او همه‌چیز را درباره‌ی زندگی‌اش در آن نقاشی کرده است. او داستان را با معرفی خانواده‌اش آغاز می‌کند: مادر و پدرش، برادر کوچک‌ترش، پابلو، که او وروجک بزرگ صدایش می‌زند، سوفی، سگ آن‌ها و خودش که همه «بی» صدایش می‌کنند. ماجرا از وقتی شروع می‌شود که اولین و تنها دوست صمیمی بی، ایوان، به یک میلیون مایل دورتر از او، یعنی استرالیا، مهاجرت می‌کند. بی احساس می‌کند چیزی در او خراب شده است. درست وقتی‌که به نظر می‌رسد اوضاع نمی‌تواند از این بدتر باشد، پسری سرکش که کلاه بیسبالش را برعکس روی سرش می‌گذارد و ابروهایی درهم‌برهم و وحشی دارد، همسایه‌‌ی جدید آن‌ها می‌شود. او پابلو را می‌ترساند، قلعه‌ی افسانه‌ای بی و ایوان را خراب می‌کند و مدام او را بی ویزویزی صدا می‌کند. وقتی‌که برت سعی می‌کند دفترچه نقاشی‌های بی را از او بدزدد، بی به‌تنها شکلی که بلد است از او انتقام می‌گیرد: با نقاشی کردن. سر کلاس جغرافی، بی برت را در قفس کوسه‌ها و در اعماق درازگودال ماریانا، که عمیق‌ترین نقطه‌ی روی زمین است، نقاشی می‌کند. در نقاشی بعدی، برت را بالای قله‌ی اورست، که بلندترین نقطه‌ی زمین است، می‌کشد. و در نقاشی دیگری، برت را در دره‌ی مرگ می‌بینیم، که از گرما دارد بیهوش می‌شود.

خرید کتاب کودک درباره دوستی

نقطه‌ی عطف داستان لحظه‌ای است که خانم معلم دفترچه‌ی بی را برمی‌دارد و نقاشی‌هایی را که او از برت کشیده است می‌بیند. بی و همه‌ی ما فکر می‌کنیم عواقب بدی در انتظار او خواهد بود، اما نقاشی‌های بی این‌بار هم او را نجات می‌دهند. خانم معلم نقاشی‌های بی را در کلاس نشان می‌دهد و مداد بی را مدادی جادویی می‌خواند که یک هنرمند با آن می‌تواند دیگران را به سفرهای اکتشافی ببرد. برت هم از اینکه در بلندترین و عمیق‌ترین و گرم‌ترین جای زمین نقاشی شده است، خوشحال به ‌نظر می‌رسد!
حالا همه بی را هنرمندی فوق‌العاده می‌دانند! دفترچه‌ی نقاشی‌های بی، روز دوم مدرسه‌ را بدون ایوان به چیزی شبیه به معجزه تبدیل کرده است!
اگرچه نویسنده هرگز ظاهر خشن برت را نمی‌شکند تا پرنده‌ی زخمی درونش آشکار شود، و او همچنان به شخصیت بی‌روح خود وفادار می‌ماند، بی بالاخره راهی برای خلع سلاح او و تنش‌زدایی از محله و مدرسه‌ی خود پیدا می‌کند.
نقاشی‌های بی هم وقایع حقیقی را بازگو می‌کنند، و هم خیالات او را عینیت می‌بخشند. هیچ‌چیز واقعی یا خیالی وجود ندارد که بی نتواند آن را نقاشی کند، او در مرز بین خیال و واقعیت می‌ایستد و ما جهان را از دریچه‌ی نگاه او می‌بینیم. نقاشی‌های سیاه و سفید کتاب، به شکلی‌ واضح به نقاشی‌های کودکانه شبیه‌اند، و بی‌نقص و روتوش‌شده نیستند.
در دو جلد دیگر کتاب، بی جایگاه خود را در مدرسه قدرتمندتر می‌سازد، و از دختری که احساسات و ایده‌هایش را تنها در دفترچه‌اش نقاشی می‌کند، به دختری فعال تبدیل می‌شود که از هنرش برای ایجاد تغییر در محیط اطراف استفاده می‌کند و دیگران را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد.

در دومین جلد، این مجموعه، با عنوان «ماجراهای من و درخت»، بی تلاش می‌کند تمام بچه‌های کلاس را برای نجات درخت بلوط حیاط مدرسه با خود همراه کند، حتی برت، بچه هیولای همسایه را!

ماجراهای من و درخت

خرید کتاب ماجراهای من و درخت – مجموعه داستان های بی (۲)

سپس در سومین جلد این مجموعه، با عنوان «مداد نفرین‌ شده ‌ی انیشتین»، بی با وجودی ‌که اندکی احساس ناکافی بودن می‌کند، برای دوست شدن با باهوش‌ترین دختر کلاس قدم برمی‌دارد و موفق می‌شود او را تحت‌تأثیر قرار دهد. 

کتاب چمداد نفرین شده ی انیشتین

خرید کتاب مداد نفرین شده ی انیشتین – مجموعه داستان های بی (۳)

گزیده‌هایی از کتاب

کتابی که در دست دارید، زندگی من است. در این کتاب همه چیز را نقاشی می‌کنم.
عکس چیزهایی را هم می‌کشم که آرزو دارم برایم اتفاق بیفتد. مثلاً اینکه کاش هم‌زمان صدتا دوست صمیمی داشتم...
بعضی‌وقت‌ها عکس چیزهایی را می‌کشم که فقط در تخیلات اتفاق می‌افتد، مثل اینکه کاش دور دنیا پرواز می‌کردم...

برگردان
گلناز گوهرزاد
تصویرگر
تصویرگر
دبورا زمکی , Zemke Deborah
سال نشر
1401
قالب کتاب
نویسنده
دبورا زمکی , Zemke Deborah
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor69 on