مجموعه مومی ‌ترول‌ ها

عنوان لاتین
The moomins

دنیای مومی‌ترول‌ها پر از خیال‌های زیباست؛ دنیایی آرام و جادویی، پر از عشق و دوستی، ماجراجویی و البته فلسفه. مجموعه کتاب‌های «مومی ترول ‌ها» مجموعه‌ای بسیار مشهور است که در دسته‌‌ی ادبیات کلاسیک کودکان قرار می‌گیرد. مومی ترول‌ها (در ترجمه‌های دیگر مومین‌ها) موجودات افسانه‌ای گرد و سفید و شیرینی هستند شبیه به اسب‌آبی. اما هیچ ربطی به اسب‌های آبی ندارند. 


خرید کتاب کودک درباره عشق و دوست داشتن



این موجودات محبوب در خانه‌ای بزرگ و دوست‌داشتنی در دره‌ای جنگلی، کنار دریا، زندگی می‌کنند و هرچند در جریان ماجراجویی‌های‌شان گاهی از آن دور می‌شوند، همیشه به خانه‎‌ی گرم و روشن خود بازمی‌گردند. مومی‌ترول‌ها مهربان، ماجراجو و عاشق زندگی هستند. حتی در پرفرازونشیب‌ترین لحظات داستان نیز آرامش، رهایی و عشق به زندگی در آن‌ها احساس می‌شود. آن‌ها با همه مهربان هستند و درِ خانه‌ی آبی‌رنگ‌شان به روی همه باز است. 

یکی از ویژگی‌های مجموعه داستان‌های «مومی‌ترول‌ها» شخصیت‌پردازی کاراکترهاست. تووه یانسون، با توصیف‌های گویا از شخصیت‌ها و ویژگی‌های خاص‌شان، به آن‌ها جان می‌بخشد؛ و شخصیت‌هایی چندلایه خلق می‌کند که خواننده با آن‌ها احساس نزدیکی می‌کند و به سرنوشت‌شان علاقه‌مند می‌شود:

شخصیت ترولک

ترولک (مومین)؛ دوستی شجاع و وفادار

ترولک، مهربان، دلسوز و کنجکاو، عاشق طبیعت و دوستی واقعی است. زندگی او، که به نوعی شخصیت اصلی داستان است، پر از هیجان و ماجراجویی است، البته به لطف دوستان جسور و پدر و مادر صبورش. اگرچه ترولک گاهی حساس به ‌نظر می‌رسد، و گاهی دیگران (مخصوصاً موچول) سربه‌سرش می‌گذارند، هرکجا هم که لازم باشد جسور و شجاع است. او در هر موقعیتی به دنبال نکات مثبت می‌گردد و از هر تجربه‌ی جدیدی استقبال می‌کند، و دقیقاً به همین دلیل، همیشه کنار او خوش می‌گذرد.

شخصیت باباترول

باباترول؛ پدری عاشق ماجراجویی 

باباترول فکر می‌کند که متفکری بزرگ، نویسنده‌ای بااستعداد و ماجراجویی شجاع است، و خانواده‌اش هم دوست دارند او را تأیید کنند! مخصوصاً ماماترول که به او اجازه می‌دهد نقش قهرمان را بازی کند و همیشه از کمک او استقبال می‌کند (حتی اگر دیگران آن را دخالت بدانند...). از آنجایی که باباترول همیشه به نوعی بی‌قرار است، گهگاه دلش ماجراجویی یا اتفاقی جدید و هیجان‌انگیز می‌خواهد. با وجود این، او ترول محترمی است که همیشه وظایفش را به‌درستی انجام می‌دهد.

شخصیت ماماترول

ماماترول؛ قلب مهربان و مراقب خانواده‌ی مومی‌ترول‌ها 

ماماترول مهارت خاصی در اهمیت دادن به دیگران دارد، و دلش می‌خواهد کاری کند تا همه در قبال آنچه هستند احساس خوبی داشته باشند. او مثل الگوهای کلیشه‌ای مادر، خانه‌دار خوبی نیست! ماماترول ترجیح می‌دهد ظرف‌ها زیر آب باران شسته شوند تا اینکه خودش آن‌ها را بشوید. در حقیقت چیزی که شخصیت او را جذاب می‌کند، رگه‌ای از سرکشی و عشق زیادش به تفریح و ماجراجویی است. طبیعت برای او بسیار مهم است و همان‌طور که از خانواده‌اش مراقبت می‌کند، مراقب باغش هم است. ماماترول هرگز بدون کیف دستی‌اش جایی حاضر نمی‌شود، کیفی که راه‌حل بسیاری از مشکلات در آن پیدا می‌شود.

شخصیت اسنافکین

شامه‌زاد (اسنافکین)؛ ماجراجوی خردمند 

شامه‌زاد فیلسوفی سرگردان است که از چیزهای ساده‌ی زندگی لذت می‌برد: ماهیگیری، نواختن سازدهنی و تنها راه رفتن در شب. شامه‌زاد روحی آزاد دارد و به هیچ‌چیزی دلبسته نیست (البته به‌جز دلبستگی درونی‌اش به دوستش ترولک). او برای استقلال خود ارزش زیادی قائل است، اما هر بهار به دره‌ی ترول‌ها بازمی‌گردد تا با دوست خوبش ترولک وقت بگذراند. شامه‌زاد به دلیل اعتماد‌به‌نفس و خودباوری‌اش، بسیار مورد تحسین و علاقه‌ی ساکنان دره‌ی ترول‌هاست.

شخصیت اسنیف

بوبو (اسنیف)؛ همراهِ محتاط اما مشتاق  

بوبو یک جورهایی برادر کوچک‌تر ترولک است که خانواده‌ی مومی‌ترول‌ها در خردسالی او را به فرزندی گرفته‌اند. او خوش‌اخلاق، وفادار و مشتاقِ مأموریت‌های جدید است، اما ذائقه‌اش در ماجراجویی، اغلب با میزان شجاعتش مطابقت ندارد... او (برعکس شامه‌زاد) رؤیای ثروتمند شدن را در سر می‌پروراند و به وسایل براق و گران علاقه‌مند است.

شخصیت میدن

زرین‌دخت (دوشیزه میدن)؛ رؤیاپردازی که به‌سرعت هیجان‌زده می‌شود 

 زرین‌دخت رؤیاپردازی خلاق است که تخیلش در ماجراجویی‌ها به کار می‌آید. او بسیار زیرک است و سریع فکر می‌کند، راه‌حل‌های مبتکرانه و بدیع او مشکل را به‌سرعت حل می‌کنند. او نقش دوشیزگان زیبا و قهرمانان شجاع را دوست دارد، البته اگر خودش و ترولک نقش‌های اصلی باشند! او گاه‌وبی‌گاه تلاش می‌کند توجه ترولک را به خودش جلب کند (و به‌ نظر می‌رسد ترولک هم به او علاقه‌مند است). و کاراکترهای دوست‌داشتنی دیگری که در بخش‌‌های گوناگون داستان به خانواده‌ی مومی‌ترول‌ها می‌پیوندند و همگی طرفداران خودشان را دارند.

کتاب‌های مومی‌ترول در یک نگاه:

ترول‌ های کوچک و سیل بزرگ: اولین جلد از مجموعه‌ی مومی‌ترول‌هاست. این داستان درباره‌ی جست‌وجوی ماماترول و ترولک برای پیدا کردن باباترول گمشده و داستان راه یافتن به دره‌ی ترول‌هاست. 

ترولک و ستاره‌ی دنباله‌ دار: این جلد از مجموعه‌ی مومی‌ترول‌ها خیلی وقت‌ها به عنوان جلد اول معرفی می‌شود؛ زیرا تعدادی از شخصیت‌های مهم، مانند شامه‌زاد و زرین‌دخت در این جلد معرفی می‌شوند و داستان در دره‌ی ترول‌ها می‌گذرد. 

کلاه جادو: در این جلد از این مجموعه، ترولک و دوستانش کلاهی جادویی پیدا می‌کنند که ماجراجویی‌های زیادی به همراه دارد. بعد از اینکه این کلاه خرابی‌های زیادی در دره‌ی ترول‌ها به‌وجود می‌آورد، خانواده‌ی مومی‌ترول‌ها تصمیم می‌گیرند اوضاع را به شکل سابق برگردانند. 

ماجراهای باباترول: به داستان این جلد از مجموعه، در جلدهای قبلی نیز اشاره شده بود. در این جلد، باباترول خاطرات جوانی خود را می‌نویسد و برای خانواده می‌خواند. 

تابستان پردردسر: آتش‌فشانی فعال باعث می‌شود مومی‌ترول‌ها خانه‌‌شان را در دره‌ی ترول‌ها رها کنند و به یک سالن تئاتر پناه ببرند. آنچه در ادامه رخ می‌دهد تابستانی پردردسر برای ترولک، زرین‌دخت و موچول رقم می‌زند. 

افسون زمستان: ترولک به‌طور تصادفی از خواب زمستانی مرسوم مومی‌ترول‌ها می‌پرد و دیگر خوابش نمی‌برد. در دنیای جدید و غریب برف و سرما، ترولک تنهایی را یاد می‌گیرد و خشم و ترس را. اما در ادامه صبر و شجاعت را هم یاد می‌گیرد. 

کودک نامرئی و داستان‌های دیگر: این کتاب، برخلاف دیگر کتاب‌های این مجموعه، از 9 داستان کوتاه تشکیل شده است. داستان‌هایی درباره‌ی عشق، دوستی ناب، تعطیلات کریسمس، و رویارویی با آخرین اژدها. 

تووه یانسون، نویسنده و تصویرگر مجموعه‌ی «مومی‌ترول‌ها»، برنده‌ی جوایز ادبی زیادی بوده است، از جمله: جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن، نشان خورشید خندان و نشان لیاقت شیر فنلاند. 

مجموعه داستان‌های مومی‌ترول‌ها در طول سالیان، کودکان زیادی را به دنیای کتاب و خیال‌پردازی علاقه‌مند کرده است و تا امروز آثار هنری زیادی با اقتباس از این مجموعه ساخته شده‌اند.

منبع:

Moomin

گزیده‌هایی از کتاب

خورشید که تازه نورش بالای درخت‌های جنگل افتاده بود، از روبه‌رو به چهره‌ی ترولک و شامه‌زاد تابید. آن‌ها هم با وجودی سرشار از حس دوستی و آرامش به خورشید خیره شدند و پاهای‌شان را رها کردند تا روی جریان درخشنده‌ی آب رودخانه تکان‌تکان بخورد؛ رودخانه‌ای که آن‌ها بارها و بارها روی آن کلک رانده بودند و دنبال تجربه‌ها و ماجراهای بی‌شمار و خاطره‌انگیز رفته بودند. در هر سفر دوستان جدیدی پیدا کرده بودند و آن‌ها را همراه خود به خانه‌شان در دره‌ی مومی‌ترول‌ها آورده بودند. پدر و مادر ترولک همیشه با خوش‌رویی و آرامش پذیرای دوستان جدید آن‌ها می‌شدند؛ رختخوابی نو آماده می‌کردند و صندلی جدیدی دور میز ناهارخوری می‌گذاشتند.

برگردان
مرسده خدیور محسنی , محمود امیریار احمدی
تصویرگر
تصویرگر
تووه یانسون , Jansson Tove
سال نشر
1401
ناشر
نویسنده
تووه یانسون , Jansson Tove
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor69 on