جولیا و کوسه

عنوان لاتین
Julia and the Shark

کتاب «جولیا و کوسه» داستان جست‌وجوی دیوانه‌وار جولیا برای پیدا کردن کوسه‌‌ای است که مادرش را تا مرز فروپاشی روانی کشانده است؛ روایتی با طنزی ملایم و دلچسب درباره‌ی عشق به خانواده، دوستی و سلامت روان. نویسنده، ارتباط جولیا با مادر، و البته پدرش را، با ظرافت و زیبایی به تصویر کشیده است و احساسات جولیا در قبال آن‌ها را به‌خوبی توصیف می‌کند: جولیا عاشق مادرش است و از معاشرت با او لذت می‌برد. اما گاه از دست او عصبانی می‌شود و گاه نیز عمیقاً برای او و آنچه در انتظار خانواده‌شان است نگران می‌شود.


خرید کتاب کودک درباره خانواده



جولیا تعطیلات تابستان امسال را با پدر و مادرش به جزیره‌ی اونست در شتلند رفته است. پدرِ برنامه‌نویس او قرار است فانوس دریایی جزیره را تنظیم کند تا به شکل خودکار عمل کند. این فرصت خیلی خوبی است تا مادر جولیا، که یک محقق زیست‌شناس است، کوسه‌ی گرینلندی نادری را شناسایی کند که به‌تازگی در آب‌های این منطقه دیده شده است. پیدا کردن کوسه‌ی گرینلندی برای مادر جولیا فقط یک پروژه‌ی تحقیقاتی نیست. او که مادر خود را به دلیل زوال عقل در جوانی از دست داده است، دلایلی شخصی برای پیدا کردن این کوسه دارد. و درست به همین دلایل، ناکامی در پیدا کردن کوسه و رد شدن درخواست بودجه‌ی تحقیقاتی‌اش، او را که به اختلال دوقطبی مبتلاست، پریشان و آشفته می‌کند. 


خرید کتاب درباره دوستی


 جولیا در جزیره با پسری هندی‌تبار به نام کین دوست می‌شود. بچه‌های دیگر کین و جولیا را اذیت می‌کنند و همین موضوع آن‌ دو را به هم نزدیک‌تر می‌کند. از سوی دیگر، نگرانی جولیا برای وضعیت روانی مادرش هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و او هر شب در کابوس‌هایش کوسه‌ی گرینلندی را می‌بیند. تا روزی که بالاخره تصمیم می‌گیرد کوسه‌ را پیدا کند و آرامش را به خانواده‌اش بازگرداند. 
در جریان داستان، شاهد درک روبه‌رشد جولیا از والدینش هستیم، او می‌پذیرد که پدر و مادرش انسان‌هایی خطاپذیر و ناقص، اما خوب و دوست‌داشتنی هستند.
تصاویر سیاه‌وسفید کتاب، که اغلب خواب‌های جولیا را توصیف می‌کنند، تکمیل‌کننده‌ی متن هستند. در قسمت‌هایی ‌که کلمات و عبارات قادر به بیان نگرانی، تنش و اندوه جولیا نیستند، تصاویر به‌شکلی مسحورکننده و دراماتیک آن‌ها را به تصویر می‌کشند.
کتاب «جولیا و کوسه» برنده‌ی جایزه‌ی کتاب کودک سال 2021 واتراستونز بوده و نقدهای مثبت زیادی نیز دریافت کرده است؛ از جمله:
•    تصاویر خیره‌کننده‌ی تام دی فرستون کاملاً مکمل شعر-داستان کایرن میلوود هارگریو است. (کرسیدا کاول)
•    کتابی واقعاً زیبا، با متن و تصاویری در هماهنگی کامل. کتابی برای غرق شدن! (ژاکلین ویلسون)
•    «جولیا و کوسه» عمیق، زیبا و واقعی است. هنر می‌درخشد و نویسندگی اوج می‌گیرد. (اوین کالفر)
•    سفری غنی و شگفت‌انگیز، از اعماق تاریکی به نور و امید. (سوفی اندرسون، نویسنده‌ی کتاب «خانه‌ای با پاهای مرغ»).

گزیده‌هایی از کتاب

مادر گفت: «اونست تا الان چطور بوده؟» دهانش پر و پاهایش از لبه‌ی بارانداز آویزان بود...
کمی فکر کردم، چیپسم را جویدم و با آرامش قورتش دادم تا به مادر شیوه‌ی درست چیپس خوردن را نشان بدهم. «خودمانی است، خاکستری است، ساکت است.»...
«خوب توصیفش کردی. من شور بودن را هم اضافه می‌کنم.»
«آنکه به خاطر چیپس است.»
«به خاطر دریاست.»
«اما شهر که شور نیست.»
«برو آن دیوار را لیس بزن.» مادر به خانه‎‌ی پشت سرمان اشاره کرد. «سرِ قلکِ جریمه شرط می‌بندم شور است.»...

تصویرگر
de Freston, Tom
سال نشر
۱۴۰۱
ناشر
نویسنده
Millwood Hargrave, Kiran
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor69 on