حقیقت کوچولوی غمگین

عنوان لاتین
The Sad Little Fact

«حقیقت کوچولوی غمگین» داستان لطیف و دلنشینی است در باب حقیقت، راستگویی، تعهد به حقیقت و درستی و پرسشگری. داستان درباره‌ی «حقیقتِ» گرد و کوچولویی است به رنگ آبی، با چشمانی درشت و غمگین. او غمگین است چون دیگران او را جدی‌ نمی‌گیرند، بی‌تفاوت از کنارش می‌گذرند یا حتی او را زیر پا می‌گذارند. اما حقیقت کوچولو فقط یک جمله می‌گوید: «حقیقت، حقیقت دارد!»

پافشاری بر این جمله، برای «حقیقت کوچولوی غمگین» گران تمام می‌شود. بدجنس‌ها، که شخصیت‌هایی لاغر و کشیده، بی‌چهره و با دستکش‌هایی قرمز هستند، تحمل حقیقت را ندارند. آن‌ها پس از اینکه حقیقت کوچولوی آبی قبول نمی‌کند دروغ بگوید، او را همراه حقیقت‌های دیگر در صندوقچه‌ای زیر خاک دفن می‌کنند؛ حقایقی مثل «2 به‌علاوه 2 می‌شود 4»، «کریستف کولومبو آمریکا را کشف نکرده است.» و «یخچال، گوزن نیست!»

بدجنس‌ها در کارخانه‌ی حقیقت‌سازی‌شان، حقایق دروغین می‌سازند و دنیا تاریک می‌شود. در یکی از تصاویر می‌بینیم که دسته‌ای از این حقایق دروغین یک شهروند و سگ را به جایی نامعلوم می‌برند. اینجاست که سروکله‌ی جویندگان حقیقت پیدا می‌شود، آن‌ها با بیل‌هایی در دست و چراغ‌هایی روی پیشانی، شروع به جست‌وجو کرده، در نهایت حقایق را پیدا می‌کنند. دنیا دوباره پر از نور حقیقت می‌شود: «زمین دور خورشید می‌چرخد.» «مردم باعث شده‌اند زمین گرم‌تر شود.» و «حقیقت، حقیقت دارد.»


خرید کتاب کودک درباره دروغگویی و راستگویی


اکنون حقیقت‌ها می‌دانند که تنها نیستند، افرادی وجود دارند که ذهن پرسشگری دارند، می‌اندیشند و به دانستن حقیقت نیاز دارند. این کتاب پاسخی آشکار به مسائل موجود در فضای سیاسی و رسانه‌ای امروز، از جمله اخبار جعلی یا Fake News است.

نقاشی‌های دیجیتالی کتاب، بافت آبرنگی رنگارنگی دارند و تضاد بصری واضحی بین بدجنس‌ها، که مصمم به در هم شکستن حقایق هستند، جویندگان حقیقت، که مصمم به افشای حقایق هستند، و البته خود حقیقت کوچولو ایجاد می‌کنند.

در پایانِ مطالعه‌ی کتاب «حقیقت کوچولوی غمگین»، گفت‌وگو درباره‌ی معنای حقیقت، اینکه چه چیزهایی حقیقت است و نمی‌شود تغییرش داد، لزوم پایبندی به حقیقت و روش‌های تشخیص‌ آن از دروغ، می‌تواند به درک بهتر کودک در این باره کمک کند.

نویسنده‌ی کتاب، جونا وینتر، برنده‌ی بیش از چهل جایزه برای کتاب‌های تصویری غیرداستانی در راستای ترویج آگاهی زیست‌محیطی، عدالت اجتماعی و نژادی و همچنین برنده‌ی جایزهی کتاب کودک جین آدامز است.

در وبلاگ هدهد بخوانید: دلیل دروغگویی کودک چیست و چگونه باید با آن مقابله کرد؟

تصویرگر کتاب، پیت اسوالد، نیز پرفروش‌ترین تصویرگر نیویورک تایمز برای کتاب «تخم‌مرغ خوب» و «تخمه‌ی بد» است که در سال 2017 بهترین کتاب کودک سال آمازون بود. او به عنوان طراح شخصیت، هنرمند مفهومی و کارگردان هنری در بسیاری از فیلم‌های محبوب از جمله «ماداگاسکار ۲»، «ابری با احتمال بارش کوفته‌قلقلی» و «پرندگان خشمگین» کار کرده است.

 

گزیده‌هایی از کتاب

روزی از روزها حقیقتی بود. یک حقیقت کوچولو، یک حقیقت کوچولوی غمگین!

هیچ‌کس حقیقت را جدی نمی‌گرفت. همه به حقیقت کوچولو می‌خندیدند و روی او اسم‌های مختلفی می‌گذاشتند.

برگردان
اکرم گنجه‌ای
تصویرگر
تصویرگر
پیت اوسوالد, Pete Oswald
سال نشر
1401
قالب کتاب
نویسنده
جونا وینتر, Jonah Winter
نگارنده معرفی کتاب
ژانر کتاب
Submitted by editor69 on