تومی اونگرر تصویرگر به‌نام فرانسوی و برنده جایزه اندرسن درگذشت

تومی اونگرر تصویرگر به نام فرانسه برنده جایزه اندرسن، ۹ فوریه ۲۰۱۹، در سن ۸۷ سالگی در ایرلند در خانه‌ی دخترش درگذشت.

تومی اونگرر تصویرگر کتاب کودک در سال ۱۹۳۱ میلادی در سالزبورگ اتریش به دنیا آمد. او از ده سالگی طراحی را آغاز کرد و بعد از جنگ جهانی دوم به کارهای گرافیکی پرداخت و به علت طراحی پوسترهایی با موضوع حمایت از حقوق مدنی و ضدجنگ ویتنام به شهرت رسید و به دلیل کاربرد طنز گزنده در کارهایش به او نام انقلابی دادند. او در سال ۱۹۹۷ به تصویرسازی کتاب کودک روی آورد. آثار او سرشار از رنگ و جزئیات و حیرت‌آور، با طراحی‌های دقیق و ملایم است. عدم کادربندی و بیرون‌زدگی تصاویر از کادرها، شلوغی تصاویر و دقت در جزئیات از ویژگی‌های بارز آثار او است.

جلد کتاب مرد مهتابی تومی اونگرر

او در تصویرسازی برای اعتراض به ضعف و حماقت بشریت، از حیوانات و موجودات عجیب استفاده می‌کند و بیشتر آن‌ها پیام اخلاقی دارند و مخاطب را به تفکر وامی‌دارند.

از کتاب‌های دهه‌های ۶۰ و۷۰ او می‌توان به سه دزد، مرد مهتابی، غول زارالد، ژان پسرک ماه‌نشین، جانور آقای راسین و هیچ بوسی به مامان اشاره کرد. آخرین کتاب او «زندگی‌نامه عروسک خرسی» است که سرشار از پیام صلح و آرامش است.

اونگرر در زمینه‌ی تصویرگری و گرافیک جوایز بی‌شماری دریافت کرده است. او در سال ۱۹۹۸ جایزه هانس کریستین اندرسن را دریافت کرد. این هنرمند بیش از سی هزار طراحی و بالغ‌بر صدوبیست کتاب تصویرسازی شده با موضوعات اجتماعی، سیاسی، کتاب‌های آواز و شعر و گرافیک محیطی دارد. او بیش از هفتاد کتاب کودک تصویرگری کرده است که به بیش از سی زبان دنیا ترجمه شده‌اند.

هیئت داوری اندرسون، علت انتخاب آثار او را به عنوان آثار برتر، طنز، فانتزی، جسارت و بی‌همتایی اونگرر یادآوری کرده است.

جلد کتاب هیچ بوسی به مامان تومی اونگرر

جلد کتاب زندگی‌نامه عروسک خرسی تومی اونگرر

جلد کتاب از من بپرس تومی اونگرر

نویسنده
تنظیم مقاله برپایه نوشتار شراره خسروانی: هدیه خلیلیان
منبع
French cartoonist, llustrator Tomi Ungerer is deadخسروانی، ۱۳۸۵، کتاب ماه کودک و نوجوان
Submitted by admin2 on