شعار روز بین‌المللی سرطان کودکان ۲۰۱۹: «نه به درد و نه به مرگ»

روز بین‌المللی سرطان کودکان ۲۰۱۹: «نه درد بیشتر و نه مرگ بیشتر»

روز بین‌المللی سرطان کودکان از سال ۲۰۰۲ از سوی سازمان بین‌المللی سرطان کودکان هر سال ۱۵ فوریه برابر با ۲۶ بهمن ماه برگزار می‌شود.

روز بین‌المللی سرطان کودکان کمپین جهانی برای افزایش آگاهی و درک عمیق‌تر مسائل و چالش‌های کودکان مبتلا به این بیماری، پشتیبانی از کودکان مبتلا به این بیماری، کودکان بهبودیافته و خانواده‌‌های آن‌هاست. این کمپین همچنین برای دسترسی عادلانه همه کودکان مبتلا به سرطان به درمان در سراسر دنیا فعالیت می‌کند.

باور سازمان بین‌المللی سرطان کودکان این است که هر کودک مبتلا به سرطان، مستحق دریافت بهترین مراقبت‌های پزشکی، روانی و اجتماعی صرف نظر از ملیت، نژاد، وضعیت مالی یا طبقه اجتماعی‌اش است. همچنین بر این فرض استوار است که مرگ کودکان به دلیل سرطان با تشخیص به موقع و دسترسی داشتن به داروهای ضروری، درمان و مراقبت‌های لازم قابل پیش‌گیری است.

هر سال بیش از ۳۰۰هزار کودک صفر تا ۱۹ سال در سراسر جهان به سرطان مبتلا می‌شوند. تقریبا ۸ نفر از ۱۰ کودک مبتلا به سرطان در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط زندگی می‌کنند و تقریبا تنها نزدیک به ۲۰ درصد این کودکان زنده می‌مانند در حالی که در کشورهای با درآمد بالا بیش از ۸۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان نجات می‌یابند. در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸ برگزار شد، سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرد که ابتکار جهانی جدیدی را با هدف از بین بدن درد و رنج کودکان مبتلا به سرطان و نجات جان حداقل ۶۰ درصد از کودکان مبتلا به سرطان در سراسر دنیا آغاز می‌کند.

در روز بین‌المللی سرطان کودکان با هم متحد می‌شویم تا سرطان کودکان، در سطح ملی و جهانی در اولویت قرار دهیم و از اقدامات سازمان بهداشت جهانی پشتیبانی کنیم. کمپین سال ۲۰۱۹ روز بین‌المللی سرطان بر روی کاهش درد و رنج و مرگ کودکان مبتلا به سرطان تمرکز دارد. برای رسیدن به این هدف، دولت‌ها، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، صنایع، گروه‌های حمایت‌کننده از والدین و جامعه، باید حق دسترسی به تشخیص زودهنگام بیماری، حق دسترسی به داروهای ضروری، حق برخورداری از درمان مناسب و حق درمان بدون درد، و حق مرگ بدون درد را زمانی که درمان امکان‌پذیر نیست، به رسمیت بشناسند.

نویسنده
شبنم عیوضی
Submitted by editor3 on