مجموعه من و جی جور و شیمپالو

امروز شرایط زندگی جوری است که بزرگ‌ترها معمولاً سرکارند و بچه‌ها بیشتر اوقات تنها، طبیعی است که در مدرسه و محله در برابر آسیب‌های اجتماعی زیادی قرار بگیرند. برای همین آموزش مهارت‌های زندگی به بچه‌ها یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌هاست؛ اما این‌که چطور و با چه ترفندی به بچه‌ها مهارت‌های زندگی را آموزش بدهیم که هم بچه‌ها خوششان بیاید و هم تأثیر داشته باشد داستان دیگری است.

من و جی جور و شیمپالو تلاش ارزشمندی است در جهت بهبود مهارت‌های رفتاری بچه‌ها با دیگران. مثل توانایی مقابله با زورگیری، توانایی درک دیگران و هم‌دلی با آن‌ها.

نویسنده هشت قانون مهم زندگی را در قالب هشت داستان سرگرم‌کننده ریخته. او با زبانی شیرین، خودمانی و خلاقانه به کودکان نشان می‌دهد اگر کسی خواست حقشان را بخورد و یا اگر سر راهشان سبز شد و برایشان مزاحمت درست کرد چطور با او رفتار کنند.

من، پسر هشت‌ساله‌ی داستان به کمک جی جور، عروسک دست‌ساز پدرش که از تکه‌های اسباب‌بازی‌های کهنه‌ی او ساخته شده از پس مزاحمت‌های جور واجور شیمپالوی پشمالوی کثیف بدجنس برمی‌آید.

در هر جلد این مجموعه، شیمپالو مزاحمت تازه‌ای برای من و آبجی جی جورش درست می‌کند. شیمپالوی همیشه گرسنه در اولین داستان می‌خواهد هدیه‌ی تولد من را به جای پیراشکی قورت بدهد. در دومین داستان به جی جور تهمت می‌زند که لنگه جوراب بوگندویش را خورده و در سومین داستان سر راه مدرسه‌اش سبز می‌شود. این‌که من و جی جور چطور از پس مزاحمت‌های پشمالو برمی‌آیند ماجراهای خنده‌داری است که خواندنش لذت‌بخش است، به‌خصوص با زبان گرم تازه و طنزآلود نویسنده.

مجموعه من و جی جور و شیمپالو به بچه‌ها این توانایی را می‌دهد تا قبل از مواجهه با دنیای واقعی در ضمن خواندن داستان‌هایی پر از رنگ و بو و صدا و ترانه و بازی‌های شاد و سرگرم‌کننده مهارت‌های مختلف اجتماعی کسب کنند و یاد بگیرند خودشان به‌تنهایی مشکلاتشان را حل کنند.

تصویرگر
مهدی شیری
تهیه کننده
پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان
سال نشر
۱۳۹۳
ناشر
نویسنده
فرهاد حسن‌زاده
Submitted by editor on