نمایشگاه کتاب کودک بولونیا صدمین سال تولد جانی روداری را جشن می‌گیرد

نمایشگاه بین‌االمللی کتاب کودک بولونیا در سال ۲۰۲۰ به مناسبت صدمین سال تولد جانی روداری نمایشگاهی از تصویرگری‌های کتاب‌های این نویسنده برجسته ادبیات کودکان ایتالیا را برگزار خواهد کرد. 

این نمایشگاه شامل آثار ۲۱ تصویرگر ایتالیایی از تصویرگران پیشکسوت تا تصویرگران برجسته معاصر و تصویرگران نسل جوان ایتالیاست. در این نمایشگاه از هر تصویرگر سه اثر به نمایش گذاشته خواهد شد. 

جانی روداری از نویسندگان برجسته ادبیات کودکان ایتالیا و تنها نویسنده ایتالیایی است که توانسته است جایزه ‌«هانس کریستین آندرسن» را به دست آورد. او کار خود را با آموزگاری آغاز کرد و پیش از این که نوشتن برای کودکان را آغاز کند مدتی به عنوان روزنامه‌نگار فعالیت کرد. او در طول دهه پنجاه شروع به انتشار آثار خود برای کودکان کرد، که بلافاصله در میان مردم و منتقدان به موفقیت دست یافت. کتاب‌های او به چندین زبان ترجمه شده و جوایز بسیاری را از آن او کرده است. در دهه‌های شصت و هفتاد، روداری در کنفرانس‌ها و نشست‌هایی که در مدارس با حضور آموزگاران، کتابداران، والدین و دانش‌آموزان برگزار می‌شد شرکت کرد. مطالب ارائه شده در این جلسات در کتابی به نام «گرامر فانتزی» (۱۹۷۳٫) منتشر و مرجعی شد برای افرادی که در آموزش و پرورش و ادبیات کودکان مشغول به کار بودند. جانی روداری در سال ۱۹۸۰٫ در رم درگذشت.

 از آثار جانی روداری می‌توان به «ماجراهای پیازچه»، «کیک آسمانی»، «جادوگر بیکار»، «بنفشه‌ای در قطب»، «دختری که نمی‌خواست بزرگ شود»، «همه چیز با یک تمساح شروع شد»، «کشور دروغگوها» و «داستان‌های تلفنی» اشاره کرد که به فارسی هم ترجمه شده است.

نمایشگاه کتاب کودک بولونیا بزرگترین رویداد جهان در زمینه کتاب و محصولات چند رسانه ای کودکان است که از سال ۱۹۶۲ برگزار می شود. این نمایشگاه به خاطر تأکید بر تصویرگری کتاب کودک شهرت دارد. 

 

برگردان:
گروه خبر کتابک
Submitted by editor3 on