نیمی از دانش آموزان ایران مسواک نمی‌زنند

ایرج حریرچی،  قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در گزارشی اعلام کرد اکثر دانش آموزان ایران در هفته فقط یک روز ورزش می‌کنند. همچنین ۴۸ درصد دانش آموزان ما حتی روزانه نیز مسواک نمی‌زنند.

ایرج حریرچی در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره تغذیه دانش‌آموزان گفت: ۲۱ درصد دانش‌آموزان ایران همیشه سر سفره به غذا نمک می‌افزایند. ۴۳ درصد دانش آموزان نیز بیشتر اوقات به غذا نمک می‌زنند. با توجه به بالا بودن مصرف نمک در جامعه، این موضوع نیاز به اصلاح دارد.

 

دانش آموزان ایران

 

فقط حدود ۵۲ درصد دانش آموزان ایران دست کم یک بار در روز مسواک می‌زنند

وی افزود: اکثر دانش آموزان ما در هفته فقط یک روز ورزش می‌کنند. همچنین ۴۸ درصد دانش آموزان ما حتی روزانه نیز مسواک نمی‌زنند. یعنی از هر دو نفر، یک نفر مسواک نمی‌زند. فقط حدود ۵۲ درصد هر روز دست کم یک بار از مسواک استفاده می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این‌که طبق مطالعاتی که بر ۴۳ هزار دانش‌آموز انجام شده است، ۲۷ درصد دانش آموزان ایران تری گلیسیرید نسبتا بالایی دارند، اظهار کرد: این دانش آموزان به دلیل مصرف فست فود‌ها و کالباس و سوسیس و چیپس، دچار این مشکلات می‌شوند.

قائم مقام وزارت بهداشت ادامه داد: ۸۶. ۸ درصد مادران دانش آموزان، خانه‌دار هستند و این موقعیتی فراهم می‌کند که غذای سالم و مبتنی بر میوه و سبزی و گردو و پنیر و ... را مصرف کنند.

حریرچی درباره سلامت دهان و دندان گفت: از لحاظ وضعیت سلامت دندان چه در دانش آموزان و چه در بزرگسالان وضعیت مطلوبی نداریم. افراد ۳۵ الی ۴۰ ساله کشور، ۱۲ دندان کشیده شده، خراب یا پر شده دارند. برای حل این مشکل در حال حاضر در بیش از ۶۰ هزار مدرسه ابتدایی کشور خدمات دهان و دندان ارائه می‌شود و ۴۵ هزار نفر اعم از مراقب سلامت و بهورز و بهداشت‌کار آموزش داده شده‌اند. تاکنون ۷ میلیون دانش آموز ابتدایی وارنیش فلوراید تراپی شده‌اند. همچنین خدمات سلامت دهان و دندان در سطح یک و دو که اکثر خدمات را در بر می‌گیرد در کلیه کشور برای دانش آموزان روستایی رایگان کردیم.

وی بیان کرد: یک میلیون و هشتصد هزار بار خدمات ترمیم دندان طی این دو سال به دانش آموزان ایران ارائه شد. نکته مهم دیگر این‌که تعداد دانش آموزانی که فاقد مشکلات دندانی هستند در حال حاضر دو برابر شده است. موفق شدیم شاخص دندان‌های خراب و کشیده شده را از ۲. 90 در سال ۹۱ به ۱. ۸۴ کاهش بدهیم. یعنی هر دانش آموز ابتدایی ما کمتر از دو دندان خراب یا فاسد یا کشیده شده دارد.

 

Submitted by editor71 on