چند نکته کوچک برای علاقه مند کردن کودکان به خواندن

 معمولاً برای بچه‌ها دو سال طول می‌کشد تا خواندن را بیاموزند، بتوانند روان بخوانند و کل متن را بفهمند. البته این کوشش به زحمتش می‌ارزد. چون در هر صورت نمی‌توان از یادگیری خواندن چشم پوشید.
راهنمایی‌های ما کمک می‌کند تا شما در این راه برای فرزندانتان مفید باشید.

کودکانی که از خردسالی برایشان کتاب خوانده می‌شود و با شنیدن داستان‌های جالب و هیجان‌انگیز بزرگ می‌شوند، این آرزو در آن‌ها شکل می‌گیرد که خود روزی بتوانند آن کتاب‌ها را بخوانند. کودکان در یک سالگی دوست دارند، کتاب‌های عکس دار را تماشا کنند و سپس به مرور به مفهوم نوشته پی می‌برند و تمایل پیدا می‌کنند، خواندن را یاد بگیرند و بفهمند در کتاب چه نوشته شده است.
به این ترتیب انگیزه و علاقه به یادگیری خواندن در آن‌ها به صورت پایدار شکل می‌گیرد.

اکنون راهنمایی‌هایی را برای کودکانی که خواندن را آغاز کرده‌اند یا در آن ضعیف هستند بخوانید

ما خواندن را با فقط با خواندن یاد می‌گیریم. هر قدر شما منظم‌تر با فرزندتان کتاب بخوانید، او سریع‌تر و بهتر خواندن را یاد می‌گیرد. اما همراه کردن تفریح و لذت با خواندن را فراموش نکنید. برای نمونه در زمان‌های کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای روی مبل راحتی بنشینید، کودکتان را در آغوش بگیرید و با هم کتاب بخوانید. اجازه دهید زمان خواندن را بچه‌ها خود تعیین کنند.
شما به تدریج متوجه می‌شوید که زمان تمایل آن‌ها به خواندن به مرور بیشتر می‌شود و برای خواندن متن‌های طولانی‌تر، آمادگی پیدا می‌کنند.

همه اعضای خانواده با هم بخوانید

موقع خواندن هیچ کس نباید تنها باشد. در منزل یک گوشه آرام را برای با هم خواندن درست کنید. برای نمونه یک بعد از ظهر جمعه بارانی، تلویزیون را خاموش کنید و موقع خوردن چای و شیرینی همه با هم بخوانید. برای مشارکت همه افراد خانواده، هر نفر می‌تواند سخنان یک نقش از شخصیت‌های داستان را بخواند.
البته فراموش نکنید خواندن را هرگز به بچه‌ها تحمیل نکنید و اجازه دهید همیشه به خواست و تمایل خود کتاب بخوانند. برای این که عشق و علاقه به داستان‌ها در کودکان از بین نرود از خواندن نه به عنوان تنبیه استفاده کنید و نه آن را به عنوان تکلیف برای فرزندان‌تان بدانید.

مطالب خواندنی خود را با فرزندان‌تان سهیم شوید

بگذارید کودکان در جریان مطالب خواندنی شما قرار گیرند. مثلاً از مطالب روزنامه‌ها، توضیحات روی کالاها و برشورها، از بیلبوردهای تبلیغاتی در خیابان‌ها برای فرزندان‌تان بخوانید. یا حتی نقشه شهر را برایشان توضیح دهید. نوشته‌ها همه جا یافت می‌شوند.
همچنین وقتی یک داستان هیجان‌انگیز پلیسی می‌خوانید می‌توانید این تجربه هیجان‌انگیز را با آن‌ها تقسیم کنید.

هر چند وقت یک بار به فرزندان‌تان کتاب هدیه بدهید

در زمان‌هایی که فرصت برای با هم خواندن به دست نمی‌آید، وجود یک کتابخانه کوچک در اتاق بچه‌ها توجه آن‌ها را برای خواندن جلب می‌کند.
شاید دیر یا زود، فرزندتان داوطلبانه به سراغ کتابی برود و آن را بخواند.
هرچند وقت یک بار به فرزندتان کتاب هدیه دهید، حتی اگر هربار از خوشحالی فریاد نزند. چون سرانجام زمانی می‌رسد که دقیقاً همان کتاب را از کتابخانه بیرون بیاورد و غرق خواندنش شود.
هنگامی که کودک بیمار می‌شود و باید در خانه استراحت کند، ورق زدن و خواندن یک کتاب جذاب می‌تواند سرش را گرم کند. از این طریق او خواندن را هم یاد می‌گیرد.

 

در پیوند با این مقاله بیشتر بخوانید:

چگونه کودکان را علاقه مند به کتابخوانی کنیم​

کودک کتابخوان داشته باشیم

برگردان:
ساینا ممتاز پور
Submitted by editor6 on