با مصرف کمتر پلاستیک به حفظ اقیانوس‌ها کمک کنیم

آیا سلامت اقیانوس‌ها برایتان مهم است؟ آیا علاقمند هستید برای حفظ اقیانوس‌ها کاری انجام دهید؟ در آستانه روز جهانی اقیانوس‌ها، ۸ ژوئن (۱۹ خرداد ماه) به پویش جهانی توقف استفاده از کیسه‌های یک بار مصرف، بپیوندید. 

سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون تن محصولات پلاستیکی در جهان تولید می‌شود، معادل وزن تمامی انسان‌های بالغی که بر کره زمین زندگی می‌کنند. نزدیک به نیمی از این مقدار پلاستیک را ما تنها یک بار استفاده می‌کنیم و سپس دور می‌ریزیم.

زباله‌های پلاستیکی امروزه یکی از مهم‌ترین معضلات اقیانوس‌ها هستند. زباله‌های پلاستیکی به آب‌های یخ‌زده قطب شمال تا عمیق‌ترین بخش‌های اقیانوس‌ها راه یافته‌اند.

طبق پژوهش‌های انجام شده، ماهی‌های اقیانوس آرام شمالی سالانه ۱۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ تن پلاستیک می‌خورند و در بدن ۵/۹۷ درصد جوجه‌های پرنده آلباتروس قطعات پلاستیکی یافت می‌شود. به این شکل است که پلاستیک‌ها به زنجیره‌غذایی راه می‌یابند و در آخر سموم ناشی از آن وارد بدن ما انسان‌ها می‌شوند و به آن آسیب وارد می‌کنند. 

شما با چند کار ساده می‌توانید به حفظ اقیانوس‌ها کمک کنید:

  • از امروز تا حداقل یک سال آینده مصرف کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف را به حداقل برسانید و حتی متوقف کنید.
  • درباره اهمیت اقیانوس‌ها و معضل زباله‌های پلاستیکی با اطرافیان خود صحبت کنید و آنان را تشویق کنید تا با شما در مصرف کیسه پلاستیکی کمتر همراه شوند.
  • در شبکه‌های اجتماعی درباره این روز بنویسید و دیگران را تشویق به بزگداشت این روز کنید.
  • همراه با کودک‌تان درباره اقیانوس و موجودات دریایی پژوهش کنید و با زیبایی‌های اقیانوس‌ها آشنا شوید.
  • همراه با کودک‌تان فیلم مستندی درباره اقیانوس‌ها تماشا کنید.
  • اگر توانسته‌اید مصرف کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف خود را کاهش دهید، سراغ مرحله بعد بروید و مصرف ظروف پلاستیکی مانند شوینده‌ها و... را نیز کاهش دهید.
  • یک برنامه پاکسازی ساحل به همراه خانواده یا دانش‌آموزانتان ترتیب دهید. حتی اگر به ساحل دسترسی ندارید مهم نیست. به خاطر داشته باشید که زباله‌های پلاستیکی مرز نمی‌شناسند و متاسفانه بالاخره راه خود را به اقیانوس پیدا خواهند کرد.

 

برگردان:
صفورا زواران حسینی
Submitted by editor3 on