راهنمای دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا برای معلمان و استادان

چیزهایی که باید درباره دانش آموزان ناشنوا بدانید:

۱- اکثر معلم‌ها و اساتید با تعداد انگشت شماری از دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا در طول دوره تدریس خود روبرو می‌شوند. این احتمالاً به دلیل وجود یک فرد ناشنوا یا کم شنوا در گروه و طبقه افراد شنوا است.

مقاله «رفتار با دانشجویان ناشنوا در کلاس درس» را مطالعه کنید. 

۲- افت شنوایی می‌تواند درجات مختلفی داشته باشد که به ترتیب از بیشترین میزان افت شنوایی به کمترین میزان عبارت است از: افت شنوایی عمیق، افت شنوایی شدید، افت شنوایی متوسط، شنوایی ملایم.

۳- تعریف دو واژه خاص:

ناشنوایی: فردی ناشنوا است که هیچ گونه وسیله کمک شنیداری اعم از سمعک و کاشت حلزون نداشته باشد.

کم شنوایی: فردی کم شنواست که به یک وسیله کمک شنیداری مثل سمعک یا کاشت حلزون مجهز باشد.

۴- امروزه بیشتر افراد ناشنوا سمعک یا کاشت حلزون دارند. آن‌ها غالباً دو زبانه هستند (یعنی هم با گفتار و هم زبان اشاره می‌توانند صحبت کنند) و اغلب هم به گفتار مسلط می‌باشند.

۵- وقتی دانش آموزی (یا دانشجویی) به شما می‌گوید که ناشنوا است، همیشه این دو سؤال را از او بپرسید:

۱. میزان افت شنوایی شما چقدر است؟

۲. بهترین راه برای ارتباط با شما چیست؟

مقاله «نکاتی هنگام صحبت با افراد کم‌ شنوا» را مطالعه کنید.

راهنمای دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا برای معلمان و اساتید

۶- اگر می‌توانید، از آن‌ها درباره ناشنوایی و یا نحوه استفاده از وسیله کمک شنیداری و نوع ارتباط برقرار کردن سؤال کنید. این کار شما نشان می‌دهد که شما به او بعنوان یک فردکم شنوا احترام می‌گذارید و همچنین به سرعت می‌فهمید که بهترین راه ارتباط برقرار کردن با وی چیست.

۷- برخی افراد، ناشنوایی خود را پنهان می‌کنند. زیرا با گفتن مشکل خود به مردم میانه خوبی ندارند. (ترس از شرمساری در برابر جامعه: می‌ترسند که افراد عادی پس از فهمیدن مشکل شنوایی آن‌ها، نگاهی متفاوت به آن‌ها داشته باشند.)سؤال: در این وضعیت چه باید کرد؟ جواب: فقط برای آن‌ها روشن کنید که می‌خواهید با آن‌ها به خوبی ارتباط برقرار کنید. پس باید بدانید که این موضوع (ناشنوایی) را نباید پیش سایرین بازگو کنید.

۸- از آن جایی که دانش آموزان ناشنوا غالباً تنها هستند، یادگیری و تجربه می‌تواند برای آن‌ها گیج کننده و سخت باشد و حتی در مکالمات روزمره خود با همسالان، دچار مشکل شوند. بنابراین مهم است که معلم‌ها آگاهی کامل داشته باشند و بتوانند شرایط خاص را کنترل کنند. برای مثال؛ با راه اندازی بحث گروهی، دانش آموزان ناشنوا را تشویق به شرکت در بحث کنند.

کتابک خواندن مقاله‌ زیر را نیز به شما توصیه می‌کند:

راه‌های به حداکثر رساندن لب‌خوانی (راهنمای جوانان و نوجوانان کم‌شنوا)

برگردان:
یاسین راشدی
کلیدواژه:
Submitted by editor on