تجربه موسسه مهر و ماه در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ی آموزش از راه دور

با تعطیلی مدارس، مهدکودک‌ها و پیش‌دبستان‌ها به علت همه‌گیری بیماری کووید-١٩، بسیاری از مربیان و آموزگاران، به ویژه آنان که با کودکان کم‌برخودار کار می‌کنند، کوشیدند راه‌های جایگزینی بیابند و از راه دور به آموزش ادامه دهند. گرچه مشکل اصلی، کمبود امکانات و عدم دسترسی همه‌ی کودکان به امکان استفاده از فضای مجازی و آموزش از راه دور است، با این حال حتی بسیاری از مراکز که به این امکان دسترسی دارند هم این روزها در برنامه‌ریزی، تنظیم زمان، هماهنگی و تطبیق دادن آموزش‌ها با شیوه‌ی آموزش از راه دور و فضای مجازی، دچار مشکلات و چالش‌هایی هستند. تجربه‌ی مربیان موسسه توانمندسازی مهر و ماه که از مراکزی است که برنامه‌ی «با من بخوان» را اجرا می‌کنند، می‌تواند برای دیگر آموزگاران، مربیان و ترویج‌گران هم راهگشا باشد.

 

  • منطقه: تهران منطقه فرحزاد موسسه توانمندسازی مهر و ماه
  • مربیان: زینب غزنوی، سمیرا رسولی، فاطمه پوربایرام، فاطمه نوروزی، نسرین رسولی، فاطمه رمضان‌دوست، آزیتا رسولی، سمانه جلالوند
  • تاریخ: اسفند، فروردین و اردیبهشت 98

پس از تعطیلی کلاس‌های حضوری در موسسه توانمندسازی مهر و ماه در اسفند ١٣٩٨، به پیشنهاد مربیان پیش‌دبستان، با هماهنگی کمیته‌ی پیش‌دبستان مهروماه و کارشناس برنامه‌ی «با من بخوان»، چهار گروه مجازی از مادران و پدران کودکان در فضای مجازی تشکیل شد. از هفته‌ی پایانی اسفند، برنامه‌ی آموزش خلاق سواد پایه و بلندخوانی برای کودکان در این گروه‌های مجازی پی گرفته شد.

مربیان برای پی‌گیری فعالیت‌های سوادپایه در فضای مجازی، بر مبنای بسته‌های آموزشی الفباورزی، لولوپی و کتاب واژه‌نامه چیستانی، آموزش‌هایی در زمینه الفباورزی و شمارورزی برای والدین و کودکان تهیه می‌کنند و در گروه‌های مجازی به اشتراک می‌گذارند.

علاوه بر آموزش‌هایی که مخاطب آن‌ها کودکان هستند، مربیان با تهیه‌ی فایل‌های‌ صوتی و تصویری، شیوه‌ی آموزش و کار با کودک را به مادران و پدران آموزش می‌دهند تا آنان بتوانند در خانه کودکان را در یادگیری الفبا و مفاهیم ریاضی همراهی کنند.

این آموزش‌ها در طول هفته انجام می‌شود و در آخر هفته، روزهای پنجشنبه و جمعه، مادرها و پدرها از فعالیت‌های کودکان برای مربیان عکس و فیلم ارسال می‌کنند.

مربی‌ها و کودکان با ارسال فایل‌های صوتی در دو روز آخر هفته با یک‌دیگر گفت‌وگو می‌کنند. کودکان هم با کمک مادرها و پدرها فایل‌های صوتی و تصویری برای یک‌دیگر در گروه می فرستند و از حال هم با خبر می‌شوند.

مربیان پس از بررسی فعالیت‌ها، در صورت لزوم به طور جداگانه و خصوصی والدین را راهنمایی می‌کنند.

پنجشنبه‌ها روز بلندخوانی کتاب‌های داستان است. یکی از مربی‌ها کتابی را بلندخوانی می‌کند و آموزش فعالیت پس از بلندخوانی را هم در گروه برای کودکان و خانواده‌ها می‌فرستد. هفته‌ی بعد همراه عکس‌های مربوط به فعالیت‌های طول هفته، عکس‌هایی هم از کاردستی‌ها و فعالیت‌های هنری پس از بلندخوانی توسط کودکان فرستاده می‌شود. گاهی نیز کودکان داستان کتاب را برای مربی خود بازگو می‌کنند و از والدین‌شان می‌خواهند فیلم آن را برای مربی‌ ارسال کنند.

کودکان پس از دیدن و شنیدن آموزش‌ها در گروه و انجام دادن فعالیت‌ها همراه مادران و پدران‌شان، شوق و ذوق زیادی دارند که هر چه سریع‌تر فعالیتی را که انجام داده‌اند به مربی نشان دهند و گاهی آن‌قدر اشتیاق دارند که به شکل خصوصی جداگانه پیام می‌فرستند و فیلم و عکس فعالیت‌شان را برای مربی‌شان ارسال می‌کنند.

 

نویسنده
گروه با من بخوان
Submitted by editorsa on