فعالیت پیشنهادی برای کتاب یک لقمه کوچولو برای خر کوچولو

وقت ناهار است و مادر یک غذای خوشمزه برای خر کوچولو درست کرده است. اما خر کوچولو حاضر نیست حتی یک لقمه بخورد و ترجیح می‌دهد به جای خوردن غذا بازی کند. مادر تصمیم می‌گیرد به همراه خر کوچولو به گردش برود و راه حل دیگری را امتحان کند. آن‌ها به پارک و سراغ مرغابی‌ها می‌روند و مادر غذای خر کوچولو را لقمه لقمه به مرغابی‌های گرسنه می‌دهد. خر کوچولو با دیدن این صحنه اعلام می‌کند گرسنه است و همراه مرغابی‌ها غذایش را می‌خورد. داستان کتاب «یک لقمه کوچولو برای خر کوچولو» موقعیتی آشنا برای هرکسی است که موقع غذا خوردن کودکی با او سرو کله زده است!

1. پس از بلندخوانی، می‌توانید درباره‌ پرسش‌های زیر با کودکان گفتگو کنید:

  • چرا خر کوچولو غذایش را نمی‌خورد؟
  • چرا مامان غذای خر کوچولو را به مرغابی‌ها داد؟
  • تا به حال شده غذایی را دوست نداشته باشید؟ به نظر شما اگر غذایی را دوست نداشتیم چه کار باید بکنیم؟

بار دوم که کتاب را با کودک سهیم می‌شوید می‌توانید در هر صفحه پرسش‌هایی را مرتبط با تصاویر از او بپرسید تا کودک را تشویق به پاسخگویی کنید. پرسش‌هایی مانند: در این صفحه مامان خر کوچولو دارد چه کار می‌کند؟ خر کوچولو چه می‌کند؟

2. با کودک 3 سال به بالا ماسک خر کوچولو و مامان را بسازید (یا تصویرشان را روی کاغذ نقاشی کنید یا از نماد‌های لباسشان استفاده کنید) و نمایش داستان کتاب را بازی کنید (جای شخصیت‌ها را عوض کنید و اجازه دهید کودک نقش مامان خر کوچولو را بازی کند). با کودک کوچک‌تر موقع غذا خوردن بازی‌های کتاب را با اشاره به داستان انجام دهید.  

3. همراه کودک یک غذای ساده (مثل لقمه‌های کوچک نان و پنیر) درست کنید و در صورتی که به حیوانی در اطرافتان دسترسی دارید که غذا دادن به آن اشکالی ندارد، مثل حیوانات خیابانی)، کودک غذای خود را با آن حیوان شریک شود.

 

نویسنده
سالومه عظیمی
Submitted by skyfa on