فعالیت پیشنهادی برای کتاب مادربزرگ دزد دریایی و هیولاها

«مادربزرگ دزد دریایی و هیولاها» درباره مادربزرگی باتجربه و شجاع است. او به همه کمک می‌کند تا دلیل ترسشان را پیدا کنند و در پایان همه شجاعت خودشان را به دست می‌آورند.

 

1- گفتگو کنید!

پس از بلندخوانی کتاب با پرسش‌هایی مانند موارد زیر یک گفتگوی گروهی شکل دهید:

- مادربزرگ یا پدربزرگ برایتان از خاطره‌هایشان می‌گویند؟ یکی از آن‌ها را تعریف کنید.

- مادربزرگ و پدربزرگ چیزهای زیادی بلدند، شما چه چیزهایی را از آن‌ها یاد گرفته‌اید؟

- تا به حال از چه چیزهایی ترسیده‌اید؟ (از تصویر کتاب استفاده کنید.)

- وقتی می‌ترسید از چه کسی کمک می‌گیرید؟ چرا؟

- به دید شما یک فرد شجاع چه ویژگی‌های دارد؟ شما فرد شجاعی را در اطرافتان می‌شناسید؟

- وقتی شجاعیم یعنی از هیچ چیز نمی‌ترسیم؟ می‌شود شجاع بود ولی ترس‌هایی هم داشت؟

- وقتی از پس رودرویی با یکی از ترس‌هایتان برمی‌آیید، چه احساسی دارید؟

- چه بازی‌هایی با مادر بزرگ و پدربزرگتان انجام می‌دهید؟

- ماجراجویی یعنی چه؟ تا به حال ماجراجویی کرده‌اید؟

2- بازی کنید.

از کودک بخواهید مانند دزدهای دریایی قایم موشک بازی کند؛ اما به او بگویید در تاریکی این کار را انجام بدهد. زمان تاریکی نباید زیاد باشد. بعد از هر قسمت از بازی چراغ را روشن کنید و درباره سایه یا صدا در تاریکی برای او توضیح دهید.

3- داستان بنویسید.

مادربزرگ به دزدهای دریایی گفت که چیزهایی را تصور کنیم، ولی برای قصه نوشتن. از کودک بخواهید به همراهی پدربزرگ یا مادربزرگ یا یکی از بزرگ‌ترهای خانواده برای وسایل اتاق یا خانه‌یشان یک داستان بنویسد. آن‌ها در تاریکی به وسایل نگاه کنند. از تخیل و خلاقیت خود کمک بگیرند، به دیدشان هرکدام از وسایل می‌تواند شبیه چه چیز باشد؟ 

4- پوستر بسازید.

به همراهی کودک درباره دریاها و کشتی‌ها، پژوهش کنید. موردهایی مانند این که دریا چیست؟ چند نوع دریا داریم؟ حیوان‌های دریاها چه فرقی باهم دارند؟ می‌توانند درباره آلودگی‌های دریا نیز مطالبی پیدا کنند. از او بخواهید برای آن‌ها با وسایل دور ریختنی کلاژ دریا و کشتی را بسازد و با همه آن‌ها پوستری بسازد. می‌تواند پوستر را در کلاسش یا در اتاق خودش نصب کند.

‌5- با داستان کتاب بازی کنید.

به کودک بگویید به همراهی مادربزرگ یا پدربزرگ یا یکی از بزرگ‌ترهای خانواده نمایش کتاب را بازی کند. با او به اتاق برود و زیر تخت را ببیند تا هیولای تاریکی را بشناسند. آن‌ها به کمد بروند و هیولای کمد را پیدا کنند. وقت غذا بگویند خوراکی‌ها شبیه چه هستند. با هم یک گل بکارند و باغبانی کنند. در اتاق دیگری صدای خروپف دربیاورند. برای هیولا هوهو کنند تا بترسد و فرار کند. اگر کودک دوست‌داشت به خلاقیت خود به کارهای داستان اضافه کند.

6- ماجراجویی کنید.

به همراهی کودک درباره ملوان و ناخدا پژوهش کنید. از کودک بخواهید خودش را ناخدا یا ملوان خیال کند. فکر کند که قرار است چندین روز روی کشتی باشد و قرار است حسابی ماجراجویی کند. به کجاها سفر می‌کند؟ چه کارهایی می‌کند تا زباله کمتری تولید کند؟ وقتی در کشتی است و آن همه زمان دارد، چه کارهایی می‌کند؟ می‌تواند آن را به صورت نمایش اجرا کند. کودک می‌تواند صرفا از این روش بازی کند. ( هدف تقویت تخیل و یادگرفتن چیزهای تازه است. لزومی به اجرای ویژه‌ای نیست.)

7- ماسک بسازید.

از کودک بخواهید ماسک دزد دریایی بسازد و با هم نمایشی از ماجراجویی‌های دزدان دریایی ترتیب دهید.

نویسنده
سحر شیخ‌محمدی
Submitted by admin on