فعالیت پیشنهادی برای کتاب من نمی‌خواهم قورباغه باشم

کتاب «من نمی‌خواهم قورباغه باشم» داستان بچه قورباغه‌ای است که دلش می‌خواهد هر جانوری باشد غیر از قورباغه. بچه قورباغه آن چیزی که هست و طبیعتش را دوست ندارد، تا این‌که می‌فهمد قورباغه بودن سودهایی نیز دارد.

 

1-  گفت‌وگو کنید!

پس از بلندخوانی کتاب با پرسیدن پرسش‌هایی مانند زیر یک گفت‌وگوی گروهی شکل دهید:

  • قورباغه دوست داشت جای چه جانورانی باشد؟
  • چرا پدر بچه قورباغه فکر می‌کرد جغد بودن بهترین کار دنیاست؟
  • چه اتفاقی باعث شد بچه قورباغه نظرش عوض شود؟
  • تابه‌حال شده است بخواهی جای فرد دیگری غیر از خودت باشی؟ چه فردی؟ او چه ویژگی‌هایی دارد که تو نداری؟ تو چه ویژگی‌هایی داری که او ندارد؟
  • چه چیزهایی در خودت را دوست داری؟
  • دیگران چه چیزهایی به تو می‌گویند که تو نسبت به خودت حس خوبی پیدا می‌کنی؟
  • تابه‌حال به کسی حرفی گفته‌ای که نسبت به خودش حس خوبی پیدا کند؟ چه حرفی؟

  • تابه‌حال شده چیزی را در خودت دوست نداشته باشی؟ چه چیزی؟

2- بازی اعداد

به تعداد جانورانی که در کتاب نام برده می‌شود کاسه در نظر بگیرید. کف یا بالای هر کاسه تصویر و نام هر کاراکتر را بچسبانید. سپس تعدادی بیسکویت کوچک یا پیکوتک یا خوراکی‌های مشابه در اختیار کودک بگذارید. داستان را برای کودک بلندخوانی کنید و از کودک بخواهید هر بار نام هر کاراکتر را که می‌شنود یک تکه از خوراکی‌اش را داخل کاسه مربوط به آن بیندازد. در انتها تعداد خوراکی‌های هر کاسه را بشمارید.

3-  چرخه زندگی بسازید!

همراه کودک درباره چرخه زندگی جانوران داخل کتاب پژوهش کنید و تصاویری از هر مرحله زندگی آن‌ها تهیه کنید. تصاویر را به شکل یک چرخه بچسبانید و بعد مراحل زندگی جانوران مختلف را با هم مقایسه کنید.

4- دوست دارم یک ................ باشم!

از کودکان بپرسید دوست دارند جای چه جانوری باشند. بخواهید تصویر آن را نقاشی کنند و ویژگی‌هایی از آن را که دوست دارند داشته باشند توضیح بدهند یا بنویسند یا به تصویر بکشند.

5-  توالی داستان را بسازید.

روی صفحه ۵ کادر بکشید. ۵ تصویر گربه، خرگوش، خوک، جغد و بچه قورباغه را نیز آماده کنید. سپس از کودک بخواهید به ترتیب جانورانی که قورباغه می‌خواست به جای آن‌ها باشد را در کادرها بچیند در انتها قصه را تعریف کند.

6- عروسک انگشتی بسازید.

  • عروسک انگشتی کاراکترها را بسازید و بعد نمایش کتاب را تمرین کنید.

  • عروسک انگشتی بچه قورباغه را به دست خودتان کنید و بقیه جانوران را میان کودکا تقسیم کنید. از کودکان بخواهید نقش جانوری که به آن‌ها افتاده است را بازی کنند. شما در نقش بچه قورباغه پیش هر جانور بروید و بپرسید دلش می‌خواهد قورباغه باشد یا نه؟ اگر بله به چه دلیل و اگر نه به چه دلیل.

7- دستور پخت ساندویچ حشره!

از کودکان بخواهید تصور کنند یک قورباغه هستند و اگر بخواهند یک ساندویچ حشره درست کنند چه دستورپختی را دنبال می‌کنند. پیش از انجام این فعالیت نمونه دستورپخت غذاهای دیگر را به کودکان نشان دهید و پخت از روی آن را تمرین کنید. فرم دستورپخت شامل محل نوشتن مواد اولیه و میزان آن‌ها و محل نوشتن مراحل پخت را در اختیار کودکان بگذارید تا آن را با نوشتن و نقاشی تکمیل کنند.

نویسنده
صفورا زواران حسینی
Submitted by skyfa on