فعالیت پیشنهادی برای کتاب چه خواب بدی دیدم!

کریتر در «چه خواب بدی دیدم!» از مجموعه کتاب «ماجراهای کریتر» خواب می‌بیند هرکاری دوست داشته باشد می‌تواند انجام دهد. کارهایی که حتی باعث ترس در دیگران می‌شود. در نتیجه در پایان خوابش، هیچ کس کنارش نیست تا برایش قصه بگوید. کریتر خیلی می‌ترسد اما بیدار می‌شود و می‌فهمد یک خواب بد دیده است.

1- گفت‌وگو کنید!

پس از بلندخوانی کتاب با پرسش‌هایی مانند زیر با کودک گفتگو کنید:

  • می‌توانی از روی تصویر بگویی که کریتر بعد از خوردن معجون چه تغییراتی کرده است؟
  • وقتی خواب بد می‌بینی، چه حسی داری؟ بعد از آن چه می‌کنی؟
  • بعد از دیدن خواب بد دوست داری از کسی کمک بگیری؟ دلت می‌خواهد چه کمکی بگیری؟
  • تا به حال خوابی مانند خواب کریتر دیده‌ای؟
  • اگر می‌توانستی هرکاری دلت می‌خواهد بکنی، چه  می‌کردی؟
  • اگر هرکس هرکاری که دوست دارد را بکند، مثلا همه هر روز شیرینی بخورند یا اصلا حمام نروند یا همه ترسناک شوند و یک دیگر را بترسانند، در آن صورت چه اتفاقی می‌افتد؟
  • به کریتر نگاه کن و بگو به دید چرا او در خوابش تنها زندگی می‌کرد؟
  • در تصویری که کریتر در آزمایشگاه در حال خوردن معجون است، چه وسایلی هست؟ نام آن‌ها را می‌دانی؟
  • در اتاق کریتر چه وسایلی هست؟ آیا فقط وسایل اتاقش آن‌جاست یا چیزهای دیگری هم هست؟

2- داستان بگویید.

کودک با عروسک‌هایش به عنوان شخصیت‌های داستان و محیط زندگی آن‌ها مثلا کمد اتاق یا جعبه عروسک‌ها یا اتاق کودک، یک قصه درباره این که اگر هرکدام از آن‌‌ها هرکاری دلش می‌خواهد را انجام بدهد، چه اتفاقی می‌افتد، بگوید. می‌تواند داستان را برای پدر و مادر یا دوستانش تعریف کند.

3- جدا کنید.

می‌توانید وسایل بازی کودک را دربین شن، پنبه، خاک یا تکه‌های پارچه پنهان کنید و از او بخواهید آن‌ها را جدا کند. می‌توانید اسباب بازی‌های کودک را با هم در یک ظرف بریزید، مثلا توپ‌ها و عروسک‌ها یا لگو‌ها و ماشین‌‌ها، سپس درهر مرحله از بازی به او بگویید یک دسته از آن‌ها را جدا کند، به طور مثال توپ‌ها را اول جدا کند. می‌توانید در پایان روز برای این که کودک اسباب بازی‌هایش را جمع کند، از بخواهید بازی جدا کردن را انجام بدهد، مثلا اول لباس‌ها را جمع کند و بعد توپ‌‌ها را و به همین ترتیب تا همه وسایلش سرجای خود بروند. در پایان بازی به او توضیح دهید که توانسته با بازی وسایلش را نیز مرتب کند.

4- نمایش بازی کنید.

از کودک بخواهید داستانی درباره خواب بد دیدن یک کودک بگوید. درباره این که چه خواب بدی می‌بیند و بعد از آن چه احساسی دارد، چگونه احساسش را مدیریت می‌کند، دوست دارد دیگران چگونه در این مدیریت او را همراهی کنند، او چگونه به دیگران کمک می‌کند تا اضطراب خود را مدیریت کنند و... با کمک پدر و مادر یا دوستانش این داستان را برای هرکس که دوست داشت، به نمایش بگذارد.

5- پوستر بسازید.

همراه کودک پوستری از وسایل آزمایشگاه بسازید و نام هرکدام را کنار آن بنویسید.

نویسنده:
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on