اسباب‌بازی‌ها چه کمکی به رشد کودک می‌کنند؟

بازی پازل

همیشه در پس بازی‌ها و اسباب‌بازی‌هایی که برای کودکان خود تهیه می‌کنیم، علمی نهفته است و پازل نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما پس از حل یک مسئله‌ی چالش‌برانگیز یا معمایی پیچیده، احساس رضایت می‌کنید. این رضایت همان چیزی است که ما را به یادگیری بیشتر درباره جهان پیرامون سوق می‌دهد و این حسی است که ما باید در کودکان‌مان پرورش دهیم.

مزایایی که پازل برای رشد کودک ما دارد به شرح زیر است:

  1. برانگیختن حس کنجکاوی

رنگ‌های روشن و شکل‌های منحصربه‌فرد برای خردسالان بسیار جذاب هستند اما جفت کردن این تکه‌های هیجان‌انگیز همراه با حل مسئله واقعاً حس کنجکاوی را در فرزند شما تحریک می‌کنند. آنها سعی خواهند کرد بفهمند که چرا قطعه آبی درون سوراخ مثلثی شکل قرار دارد و به سرعت حتی زودتر از شما آن را می‌آموزند. دامن زدن به این حس کنجکاوی یکی از بهترین کارهایی است که ما می‌توانیم به عنوان والدین انجام دهیم.

  1. تمرین شناختی

پازل‌ها برای تقویت مهارت‌های استدلال و حل مسئله بسیار عالی هستند. هر چیزی که به فکر و تعقل نیاز داشته باشد، برای کودکان و نوپایان شما یک تمرین شناختی عالی محسوب می‌شود. کتاب برای کودکان بسیار خوب است اما پیوند کتاب با پازل و بازی از آن نیز بهتر است.

  1. مهارت‌های حرکتی ظریف را توسعه می‌بخشد

در دنیای امروز گرفتار شدن در بازی‌های ویدیویی مختلف و اسباب بازی‌های دیجیتال بسیار آسان است. اگرچه این موارد نیز محسنات خود را دارند، اما برای توسعه مهارت‌های حرکتی ظریف، بازی‌های دیگر بهتر هستند! استفاده‌ی ماهرانه از دست، یکی از مهم‌ترین موارد رشد و ایمنی کودک محسوب می‌گردد و پازل این مهارت‌ها را به او می‌آموزد.

  1. هماهنگی چشم و دست

هماهنگی بین چشم و دست مهارتی حیاتی برای کودکان و بزرگسالان است. هنگامی که کودک شما سعی دارد قطعات پازل را در جای مناسب خود قرار دهد، نه تنها روی مهارت‌های حرکتی ظریف خود بلکه روی هماهنگی بین چشم و دست نیز کار می‌کند.

  1. کار گروهی و رشد مهارت‌های اجتماعی

بازی پازل یک روش عالی برای تشویق کار تیمی و آموزش مهارت‌های اجتماعی به بچه‌های کوچک است. چند پازل در اختیار بچه‌ها قرار دهید و مشاهده کنید که آنها به عنوان یک تیم چقدر خوب عمل می‌کنند. از فرزندان‌تان بخواهید همراه شما یک پازل درست کنند و برای هر نفر نقش و مسولیتی تعیین کنید. کودکان با انجام کار گروهی، وظیفه‌شناسی، مسولیت‌پذیری و احترام به حقوق دیگران را یاد می‌گیرند.

بازی سازه‌ای

بازی سازه‌ای همان‌طور که از نامش پیداست به بازی‌هایی گفته می‌شود که کودک با استفاده از اجزای مختلف یک اسباب‌بازی یا مصالح واقعی چیز جدیدی می‌سازد.

بازی‌های سازه‌ای در سال‌های اولیه زندگی کودک بسیار مهم هستند. مطالعات نشان می‌دهد که این بازی‌ها در نحوه تفکر کودکان تاثیرگذار هستند.

استفاده از مصالح گوناگون در بازی‌های سازه‌ای باعث می‌شود کودک درباره مصالح استفاده شده بیندیشد.

مزایای بازی‌های سازه‌ای چیست؟

علاوه بر سرگرم کننده و جذاب بودن، بازی‌های سازه‌ای مزایای مختلفی نیز دارند:

  1. مهارت‌های حرکتی ظریف _ به توانایی کودک شما در کنترل ماهیچه‌های کوچک دست‌ها و انگشت‌هایش اطلاق می‌شود. تقویت این ماهیچه‌ها برای در دست گرفتن، هماهنگی عصب و عضله و حتی نوشتن مهم هستند.
  2. مهارت‌های حرکتی درشت _ ماهیچه‌های بزرگ بازو، پا و بالا تنه را در بر می‌گیرد. این مهارت‌ها معمولاً در سنین پایین هنگامی که کودک شما یاد می‌گیرد چگونه چهار دست و پا حرکت کند، راه برود و بدود و ... کسب می‌شوند. برای ساختن هر چیزی لازم است که مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف با هم کار کنند.
  3. خلاقیت _ در زندگی همه بسیار مهم است. برای خلاق بودن لازم نیست که حتماً یک هنرمند باشید. در بعضی مواقع افراد باید خارج از چهارچوب فکر کنند. گاهی اوقات تفکر منطقی باعث می‌شود که خلاقیت به کناری گذاشته شود. بنابراین این مرحله برای کودکان و نوپایان نیز ضروری است.
  4. حل مسئله _ اسباب‌بازی‌های سازه‌ای بهترین راه برای کودک است که یاد بگیرد چگونه یک مسئله را حل کند. آزمون و خطا کردن روشی عالی است که کودک یاد می‌گیرد کدام شیوه بهتر جواب می‌دهد.
  5. هماهنگی چشم و دست _ ما هر زمان که کاری را با دست‌مان انجام می‌دهیم، از این هماهنگی استفاده می‌کنیم. نوزادان نیز همین‌طور هستند و هرقدر بزرگ می‌شوند این کار را بهتر انجام می‌دهند. نحوه کار آن به این صورت است که هروقت چشم چیزی را می‌بیند سیگنال‌های خاصی را به مغز می‌فرستد. سپس مغز سیگنال‌هایی را به دست می‌فرستد و به آنها فرمان می‌دهد که چگونه حرکت و شکل خاصی را خلق کنند.
  6. پشتکار _ توانایی مهم دیگری است که کودک با آن روبه‌رو می‌شود و باید آن را بیاموزد. ساختن چیزی به‌ویژه برای خردسالان می‌تواند بسیار چالش برانگیز و دشوار باشد. پس تسلیم نشوید و به تلاش خود ادامه دهید، حتی اگر در بازی‌های سازه‌ای این کار سخت باشد.
  7. کار گروهی _ بسیار مهم است که هر کودک بتواند در یک تیم کار یا بازی کند. این امر بعدها در بزرگسالی برای آنها بسیار مفید خواهد بود. برای انجام بعضی از کارها به افراد زیادی احتیاج است. بنابراین، با انجام این کار، مهارت‌های اجتماعی آنها افزایش می‌یابد و یاد می‌گیرند چگونه در آینده در کارهای تیمی مشارکت داشته باشند.
برگردان:
آذین بذرافشان
پدیدآورندگان:
گردآورنده:
آذین بذرافشان
گردآورنده:
Submitted by skyfa on