سوادآموزی مادران شیرآباد زاهدان، گامی در جهت ارتقای سواد بین‌ نسلی

شیرآباد منطقه‌ای محروم در حاشیه‌ی شهر زاهدان در استان سیستان و بلوچستان است که بسیاری از کودکان آن به دلایل بسیاری مثل نداشتن شناسنامه، فقر، کار کودکان، کودک‌همسری و آشنا نبودن با زبان فارسی از تحصیل بازمانده‌اند. برنامه‌ی سوادآموزی مادران منطقه‌ی شیرآباد از دی ماه 1399 با پشتیبانی آقای سعید بهره‌مند در موسسه نوید زندگی کوشا در چارچوب برنامه‌ی «با من بخوان» آغاز شده است. در حال حاضر در این برنامه 34 نفر از زنان منطقه شرکت دارند.

موضوع مشارکت خانواده در یادگیری مهارت‌های خواندن و سواد کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تجربه‌های جهانی و پیشینه‌ی برنامه‌ی «با من بخوان» نشان داده است که مشارکت خانواده‌ها در روند فراگیری مهارت‌های سواد می‌تواند نه تنها سرنوشت کودکان‌ را دگرگون کند، بلکه در غنا بخشیدن به محیط خانواده و توانمندسازی دیگر اعضای آن نیز یاری‌رسان است.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و موسسه نوید زندگی کوشا تاکنون همکاری‌های متنوعی با یک‌دیگر داشته‌اند و از سال 93 در مرکز کوشا در تهران و از سال 97 در مرکز کوشای زاهدان در زمینه‌ی‌های گوناگونی چون راه‌اندازی کتابخانه کودک‌محور، آموزش مربیان، اجرای برنامه‌ی کتاب‌خوانی و آموزش خلاق کودک‌محور از راه ادبیات در چارچوب برنامه‌ی «با من بخوان» و ... همکاری‌ کرده‌اند.

از سال تحصیلی 98-‌99 با همکاری بین چهار نهاد مختلف این امکان فراهم شد تا کودکان بازمانده از تحصیل شیرآباد زاهدان در محیطی امن، آموزشی باکیفیت دریافت کنند. اجرای برنامه‌ی «با من بخوان» برای کودکان بازمانده از تحصیل شیرآباد با پشتیبانی «انجمن یاران دانش و مهر» محقق شده است. در این پروژه «موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان» و «موسسه نوید زندگی کوشا» و «موسسه آفرینش آینده» با یک‌دیگر همکاری دارند. بخش آموزشی این پروژه از جمله تنظیم برنامه‌ی آموزشی، آموزش مربیان، تهیه منابع آموزشی و پی‌گیری و نظارت بر روند اجرای آموزش به تمامی بر عهده‌ی برنامه‌ی با «من بخوان» است.

برنامه‌ی سوادآموزی مادران شیرآباد، در ادامه‌ و هم‌راستا با برنامه‌ی آموزش کودکان بازمانده از تحصیل در این مرکز اجرا می‌شود و هدف آن بردن آموزش به درون خانواده‌ها، ارتقای سواد بین نسلی و مهارت‌های خواندن در خانواده‌هاست. اکثر این سوادآموزان را مادران یا اعضای خانواده‌ی کودکانی تشکیل می‌دهند که دربرنامه‌ی سوادآموزی کودکان بازمانده از تحصیل حضور دارند. این افراد سه روز در هفته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در گروه‌های کوچک در کلاس‌های سوادآموزی حضور می‌یابند.

هم‌اکنون در اجرای این پروژه هفت آموزگار مشارکت دارند، چهار آموزگار کلاس فعال دارند و سه آموزگار دیگر نیز در حال گذراندن کارگاه‌های آموزشی هستند تا با گسترش برنامه و افزایش تعداد سوادآموزان به دیگر آموزگاران بپیوندند. این آموزگاران به صورت مجازی به طور پیوسته با کارشناسان برنامه‌ی «با من بخوان» در ارتباط‌اند و آموزش‌های لازم را برای کار در کلاس‌های‌شان دریافت می‌کنند.

در مرحله‌ی اول آموزش سوادآموزان با بسته‌های آموزش خلاق سوادپایه از راه ادبیات، فارسی‌آموز نخودی یک و الف‌باورزی با کاکاکلاغه آغاز شده است و در ادامه، بلندخوانی کتاب‌های باکیفیت با موضوعاتی مناسب، هم‌تراز رغبت و مورد نیاز مادران نیز در دستور کار برنامه قرار خواهد گرفت.

همچنین این مسیر، با برنامه‌ی «خواندن با خانواده» ادامه خواهد یافت و سوادآموزان با دریافت کیسه‌های کتاب برای کودکان یا اعضای خانواده‌شان کتاب می‌خوانند و به صورت هفتگی کتاب‌های جدیدی دریافت می‌کنند.

گروه «با من بخوان» امیدوار است این پروژه گامی باشد در جهت غنی شدن محیط خانه‌ها و فراهم کردن محیطی سرشار از سواد، و بهره‌مند از کتاب‌های باکیفیت؛ گامی در جهت بالا بردن کیفیت زندگی کودکان و خانواده‌های شیرآباد.

با برنامه «با من بخوان» برای کودکان بازمانده از تحصیل شیرآباد بیش‌تر آشنا شوید

با برنامه خواندن با خانواده بیش‌تر آشنا شوید

نویسنده
گروه با من بخوان
Submitted by editorsa on