فعالیت پیشنهادی برای کتاب تمساحی که از آب بازی خوشش نمی‌آمد

«تمساحی که از آب بازی خوشش نمی‌آمد» داستان بچه تمساحی است که آب بازی را دوست ندارد، او خیلی سعی می­‌کند شنا کردن یاد بگیرد؛ اما موفق نمی‌­شود. تا این‌که یک روز با خارش دماغش عطسه‌­ای می­‌کند و از دماغش آتش بیرون می­‌آید و متوجه می­‌شود که او اژدها است؛ نه تمساح و برای همین از آب خوشش نمی‌آمده. از آن روز به بعد همه او را با هویت جدیدش می‌­پذیرند.

1- فعالیت‌های گفت‌وگویی بعد از کتاب‌خوانی

  1. آیا تمساح هم مانند برادرها و خواهرهایش عاشق آب بازی بود؟
  2. او دوست داشت به جای آب بازی چه کارهای دیگری انجام دهد؟
  3. تمساح کوچولو برای اینکه از آب خوشش بیاید چه کارهایی انجام داد؟
  4. شما حدس می‌­زنید چه اتفاقی افتاده بود که تمساح کوچولو، در خانواده تمساح­‌ها زندگی می‌­کرد، اما تمساح نبود؟
  5. کدام یک از شما شنا کردن بلد هستید؟ و کدام یک از آب‌بازی خوشتان نمی­‌آید؟
  6. آیا اژدها یک موجود واقعی است یا خیالی؟ چه شخصیت­‌های خیالی دیگری در داستان­‌ها خوانده‌اید یا شنیده‌اید؟

2- در تصاویر جستجو کنید.

  • از کودکان بخواهید حلزون‌ها را در تصاویر پیدا کنند و تعدادشان را بگویند.
  • در مورد تصاویر آستر بدرقه (صفحه‌ای که داخل کتاب و پشت جلد است) ورودی و خروجی از کودک سوال کنید، چه تفاوتی را در این دو تصویر متوجه می‌­شود.

3- پژوهش کنید.

در مورد زندگی تمساح‌­ها تحقیق کنید که چه انواعی دارند؟ کجا زندگی می­‌کنند؟ چه می­‌خورند؟ در سال چه تعداد تخم‌گذاری دارند؟ تمساحی که در طبیعت ایران زندگی می‌کند نامش چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

4- کتاب بسازید.

با توجه به تصویر انتهای کتاب در آستر بدرقه خروجی از کودک بخواهید داستان کتابی که مادر اژدها در حال خواندن آن است را با توجه به داستان این کتاب بگوید و نقاشی کند. شما می‌­توانید اگر کودک نمی‌­تواند بنویسد هنگام تعریف کردن برایش بنویسید و در کنار نقاشی‌های هر صفحه قرار دهید و در نهایت به هم بچسبانید و یک کتاب برایش درست کنید. فراموش نکنید که نام نویسنده و تصویرگر را در جلد کتاب به نام کودک بنویسید.

5- آزمایش کنید.

در مورد چگونه شناور ماندن اشیا روی آب صحبت کنید و با آزمایشات ساده با یک ظرف آب از کودک بخواهید اشیا اطراف خود را امتحان کند که کدام‌یک روی آب می‌­ماند و کدام یک ته آب می­‌رود؟ در ابتدا اجازه بدهید کودک حدس بزند و بعد از انجام دادن متوجه شود.

 

پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on