تقدیر از کرم‌های کتاب در کرمانشاه

گزارش مراسم کرم کتاب در کتابخانه‌های «با من بخوان» استان کرمانشاه

در روزهای پایانی مرداد ماه 1400، نخستین دوره‌ی‌ اهدای هدایای «کرم کتاب» کتابخانه‌های «با من بخوان» کرمانشاه برگزار شد. در این دوره کتابداران کتابخانه‌های زلان، ثلاث‌باباجانی و جوانرود طی مراسمی از کودکان و نوجوانانی که زیاد کتاب می‌خوانند و به اصطلاح «کرم کتاب» هستند قدردانی و با اهدای پوستر و کتاب آن‌ها را به ادامه‌ی مسیر کتابخوانی تشویق کردند. در این طرح هر کودکی که بیش از 50 کتاب بخواند در فهرست «کرم کتاب‌ها» قرار می‌گیرد و به ازای هر 50 کتاب از او تقدیر می‌شود. گزارش این رویداد را در ادامه بخوانید.

کتابخانه زلان: از سوگندنامه تا نصب پوستر

در 31 مردادماه 1400 کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه‌ی روستای زلان لباس‌های زیبایشان را پوشیدند و راهی کتابخانه شدند تا در جشن تقدیر از کودکان کتابخوان شرکت کنند.

کتابداران این کتابخانه مراسمی را برای تشویق کودکان «کرم کتاب» تدارک دیده بودند. مادران کودکان و نیز شماری از اعضای کادر درمانی روستا به پاس خدماتی که در دوران دشوار همه‌گیری کرونا برای مردم منطقه انجام داده‌اند، به این مراسم دعوت شده بودند.

در آغاز مراسم دو نفر از اعضای کتابخانه که بیش‌ترین تعداد کتاب را خوانده بودند «سوگندنامه‌ی خواندن» را برای حاضران خواندند.

سپس کتابداران نکاتی را درباره‌ی چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در عین‌حال اهمیت و ضرورت تداوم فعالیت‌های کتابخوانی در ایام کرونا، با کودکان و خانواده‌ها در میان گذاشتند.

پس از آن در میان صدای تشویق‌ها و خنده‌ها با اهدای کتاب‌ها و پوسترهای زیبایی با موضوع خواندن، از کودکانی که از ابتدای تاسیس کتابخانه بیش‌ترین تعداد کتاب را از کتابخانه امانت گرفته و خوانده بودند، به پاس نظم و اشتیاق فراوانشان به کتاب و کتابخوانی، تقدیر شد.

همچنین در همین روز از شماری از نوجوانان هم که در چند ماه گذشته نزدیک به 100 جلد کتاب خوانده بودند در نشستی تقدیر و به آن‌ها پوسترهایی اهدا شد.

کتابداران کتابخانه‌ی «با من بخوان» زلان معتقدند اهدای این هدایا و توزیع پوسترها با خود شور و شوق تازه‌ای به همراه آورده و انگیزه‌ بیش‌تری در میان کودکان برای کتابخوانی ایجاد کرده است. کودکان از پوسترهای اهدایی که تصاویری از تصویرگرانی چون ماریت تورن‌کویست، یانکه ایپنبرگ و ندا راستین‌مهر را بر خود داشتند بسیار استقبال کردند و آن‌ها را بر دیوار اتاق، روی میز یا قفسه‌ی کتابخانه‌شان نصب کردند.

مادران کودکان عضو هم با حضور در کتابخانه و گرفتن عکس یادگاری در شادی کودکان‌شان سهیم شدند. خانواده‌های روستای زلان همراهی خوبی در فعالیت‌های کتابخانه دارند و کتابداران امیدوارند مراسم و برنامه‌هایی از این دست بیش از پیش خانواده‌ها را به اهمیت آموزش فرزندانشان آگاه و به مشارکت مداوم در فعالیتهای فرهنگی و مطالعه ترغیب کند.

هدیه باارزش کتابخانه‌ی جوانرود

در بیستم مرداد مراسم زیبای دیگری در کتابخانه‌ی «با من بخوان» جوانرود برای تقدیر از کرم‌های کتاب برگزار شد. در این کتابخانه از 75 نفر از اعضای فعال دعوت شد و کتابداران با دادن کتاب و پوستر این کودکان و نوجوانان را به بیش‌تر کتاب خواندن تشویق کردند. ماریه و پروین حقگویی کتابداران کتابخانه‌ی جوانرود از حال و هوای کودکان در این مراسم گفتند: «بچه‌ها از دیدن پوسترها و کتاب‌هایشان ذوق‌زده شده بودند و در کمال ناباوری از این‌که پوسترها اثر پدیدآورندگان کتاب‌های مورد علاقه‌شان است، آن‌ها را به هم‌دیگر نشان می‌دادند. یکی از بچه‌ها می‌گفت هیچ وقت هدیه‌ای به این با ارزشی از کسی نگرفته است.»

مادران کودکان عضو این کتابخانه که در این برنامه حضور داشتند، معتقد بودند کتابخانه باعث افزایش اعتماد به نفس کودکانشان شده است.

کودکان کرم کتاب در کتابخانه‌ی ثلاث‌باباجانی

کتابخانه‌ی «با من بخوان» ثلاث‌باباجانی کتابخانه‌ی دیگری بود که در آن از کرم کتاب‌ها تقدیر شد. در این کتابخانه هم، کتابداران از کودکانی که حداقل 50 عنوان کتاب از کتابخانه امانت گرفته و خوانده بودند با اهدای کتاب تقدیر کردند.

در آینده‌ی نزدیک مراسم تقدیر از کرم‌های کتاب در کتابخانه‌ی ریجاب، از دیگر کتابخانه‌های پرکار «با من بخوان» در استان کرمانشاه، نیز برگزار خواهد شد.


«کرم کتاب» اصطلاحی جهانی است که دوستداران کتاب زیاد شنیده‌اند. این اصطلاح درباره‌ی کسانی به کار برده می‌شود که زیاد کتاب می‌خوانند. در برخی از کتابخانه‌های دنیا، برای ترویج کتابخوانی با اهدای جایزه‌ی کرم کتاب، کودکان و نوجوانان را تشویق به کتابخوانی می‌کنند. کتابخانه‌های «با من بخوان» در استان کرمانشاه، از آغاز تاسیس کتاب‌های امانت گرفته شده توسط کودکان را ثبت و با تکمیل فرم‌های کرم کتاب، کودکانی که بیش‌تر از دیگران کتاب خوانده بودند را شناسایی کردند. مرداد امسال این فرصت دست داد تا از این کودکان تقدیر شود. هدف اصلی هدایای کرم کتاب نه افزایش رقابت میان کودکان، بلکه برای تشویق و ترویج کتابخوانی است.

کتابخانه‌های استان کرمانشاه از جمله فعال‌ترین کتابخانه‌های «با من بخوان» هستند. سه کتابخانه‌ی محلی ریجاب، ثلاث باباجانی و جوانرود از کتابخانه‌های این استان هستند که با پشتیبانی مالی انجمن یاران دانش‌ و مهر راه‌اندازی شده‌اند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این انجمن از مهر ۱۳۹۹ علاوه بر این کتابخانه‌ها، مسئولیت پشتیبانی کتابخانه‌ی روستای زلان که با پشتیبانی گروه «دوستداران با من بخوان» تاسیس شده بود را نیز برعهده گرفته است.

گفتنی است کتاب‌های این مراسم از سوی انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و انتشارات هوپا به کودکان اهدا شده است.

پوسترهای اهدا شده به کودکان نیز از محصولات انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات (کتاب‌های تاک) است که با هدف ترغیب کودکان به کتابخوانی، ایجاد فضا و حال‌وهوای مناسب، و غنی ساختن محیط کودکان با تصاویرهنرمندانه و باکیفیت، با همکاری هنرمندان بین‌المللی تهیه و تولید شده است.

با کتابخانه‌های با من بخوان آشنا شوید

خرید پوستر لذت خواندن – اثر ماریت تورن‌کویست

خرید پوستر کتابخوانی در جنگل سبز – اثر ماریت تورن‌کویست

خرید پوستر کتابخوانی با جانوران – اثر یانکه ایپنبرگ

خرید پوستر محیط زیست - ندا راستین‌مهر

دانلود متن و پوستر سوگندنامه‌ی خواندن

پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on