کتابخانه ریجاب: از زلزله کرمانشاه تا ساختمان جدید

گزارش جشن بازگشایی کتابخانه‌ی «با من بخوان» ریجاب

دوشنبه 29 شهریور 1400 جشن بازگشایی کتابخانه‌ی «با من بخوان» ریجاب کرمانشاه در مکان جدید برگزار شد. در این مراسم، کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه، کتابداران، نماینده‌ی «با من بخوان» در منطقه، و تعدادی از والدین حضور داشتند.

گزارش بازگشایی کتابخانه ریجاب را در ادامه بخوانید:

پس از 4 سال سرانجام دوران کانکس‌نشینی برای کودکان و نوجوانان دوستدار کتاب در شهر ریجاب با پشتیبانی انجمن یاران دانش و مهر  به سر آمد. در روزهای پایانی تابستان 1400 با تلاش‌ها و پیگیری‌های کتابداران کتابخانه و صنعان صدیقی ـ نماینده‌ی «با من بخوان» در منطقه ـ کار انتقال کتابخانه‌ی «با من بخوان» ریجاب به ساختمان جدید به پایان رسید و این کتابخانه‌ی زیبا در روز 29 شهریور ماه به طور رسمی بازگشایی شد تا بار دیگر به میزبان دوستداران کتاب و کتابخوانی باشد.

در این روز به مناسبت بازگشایی کتابخانه برنامه‌هایی تدارک دیده شده بود. در ابتدای برنامه دو تن از اعضای فعال کتابخانه با بریدن روبان، آغاز فعالیت‌ کتابخانه را اعلام کردند و در ادامه «سوگندنامه خواندن» را برای حاضران خوانند. سپس آقای صدیقی برای حاضران از ویژگی‌ها و اهداف کتابخانه‌های «با من بخوان» و اهمیت گسترش فرهنگ کتابخوانی و بلندخوانی در میان کودکان و نوجوان سخن گفت.

در این روز همچنین فرصتی دست داد تا از کودکانی که زیاد کتاب می‌خوانند و به‌اصطلاح «کرم کتاب» هستند تقدیر شود. کتابدار کتابخانه در این باره چنین می‌گوید: «امروز آقای صدیقی پوسترها و نوشت‌افزارهای اهدایی را آوردند و ما توانستیم در این روز همزمان با بازگشایی کتابخانه، هدایا را به بچه‌های کرم کتاب اهدا کنیم و به این ترتیب هم از بچه‌های کتابخوان قدردانی شد و هم انگیزه‌ای در سایر اعضای کتابخانه به وجود آمد که بیش‌تر به کتابخانه بیایند و کتاب بخوانند.»

 

فریبا زارعی و هدی خاطری ـ کتابداران این کتابخانه ـ از حال و هوای این روزهای کتابخانه‌ی ریجاب در فضای جدید می‌گویند: «این روزها انگار کودکان برای امانت گرفتن کتاب با هم مسابقه گذاشته‌اند. هدایای کرم کتاب در تشویق آنان نقش زیادی داشته. بسیاری تصمیم گرفتند بیش‌تر کتاب بخوانند و به صورت روزانه چند عنوان کتاب می‌خوانند. به علاوه حس بسیار خوبی است وقتی می‌بینیم کتابخانه بزرگ‌تر و دل‌باز‌ترشده و کودکان و نوجوانان می‌توانند در فضای کتابخانه به آرامی برای خود کتاب بخوانند و در کتاب غرق شوند.»

گفتنی است شهرستان ریجاب یکی از مناطق استان کرمانشاه بود که متأسفانه در جریان زلزله‌ی آبان ماه 1396، آسیب‌های زیادی دید. پس از زلزله و آغاز به کار کانکس-کتابخانه‌ی «با من بخوان» در شهر سرپل ذهاب و در پی استقبال مخاطبان از این کتابخانه، درخواست برپایی کتابخانه‌های «با من بخوان» در مناطق دیگر استان کرمانشاه به روابط عمومی «با من بخوان» ارجاع داده شد. با اعلام آمادگی انجمن یاران دانش و مهر، کار تأمین هزینه‌های خریداری یک کانکس و تجهیز آن به عنوان کتابخانه‌ی کودک‌محور «با من بخوان» در شهر ریجاب آغاز شد. این کتابخانه از اسفند 1396 کار خود را شروع کرد و در 4 سال گذشته در این کانکس میزبان کودکان و خانواده‌ها بود. در طی ماه‌های گذشته ساختمانی برای فعالیت کتابخانه درنظر گرفته شد و با تجهیز ساختمان، نصب قفسه‌های کتاب و انتقال کتاب‌ها به این محل، فعالیت کتابخانه‌ی «با من بخوان» ریجاب در این مکان جدید از سر گرفته شد.

انجمن یاران دانش و مهر پشتیبانی مالی این کتابخانه_کانکس را از آغاز برعهده داشته، و امروز نیز با حمایت‌های این انجمن، کتابخانه در ساختمان جدید کار خدمت‌رسانی به کودکان و نوجوانان و خانواده‌های دوست‌دار کتاب شهرستان ریجاب را ادامه می‌دهد.

با کتابخانه‌های «با من بخوان» آشنا شوید

پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on