کارگاه رشد مهارت ها و خلاقیت: ساخت فرشته کاغدی

 این کارگاه که برای گروه سنی ۶ سال به بالا مناسب است علاوه بر ایجاد فضایی خلاق و شاد در خانواده باعث رشد مهارت دستان و ارتباط میان حرکت چشم و دست می شود.

فعالیت های هنری متفاوت باعث تقویت و رشد مهارت های گوناگون و بالا بردن میزان خلاقیت و دقت کودکان و نوجوانان می شوند. این فعالیت ها باید مناسب گروه های سنی متفاوت گزینش شوند تا علاوه بر ایجاد لذت بهترین تاثیر را بر جای گذارند. ساخت کاردستی ها یکی از ابزار مناسب برای تقویت قوای حرکتی و ذهنی کودکان به شمار می روند. ساخت فرشته های کاغذی علاوه بر ایجاد فضایی خلاقه و شاد در خانواده باعث رشد مهارت دستان و ارتباط میان حرکت چشم و دست می شود. الگو سازی و دنبال کردن مراحل کار را جهت بدست آوردن محصول نهایی به کودک و نوجوان می آموزد. استفاده از قیچی برای برش های دقیق و حساب شده نیز یکی از ویژگی های انجام این فعالیت است. و مهم تر آن تمامی اعضای خانواده تنها با در اختیار داشتن کاغذ، قیچی و اندکی حوصله می توانند از کنار هم بودن و انجام کاری گروهی لذت ببرند.

ابزار مورد نیاز:

  • کاغذ کلفت یا مقوای نازک که بریدن و تا کردن آن آسان بوده و در عین حال استحکام داشته باشد.
  • مداد و خط کش
  • قیچی (استفاده از قیچی برای کودکان گروه سنی پایین باید با همراهی و کمک بزرگسالان باشد و یا برای ایمنی بیشتر از قیچی های مخصوص این گروه سنی استفاده شود)
  • چسب نواری
  • ماژیک و مداد رنگی
  • اکلیل، پولک، کاغذ های رنگی و ... برای تزئین و زیبا سازی

مراحل کار:

۱. با استفاده از پرگار و در صورت در دسترس نبودن آن با استفاده از بشقابی کوچک دایره ای بر روی مقوا بکشید.

 کارگاه هنر

۲. دور تا دور دایره ای را که کشده اید ببرید. پس از آن با مداد خطی کم رنگ در وسط دایره به گونه ای رسم کنید که آنرا به دو نیمه مساوی تقسیم کند. دقیقا بالای خطی که رسم کرده اید در میان دایره، با مداد دایره ای کوچک بکشید (این دایره سر فرشته خواهد بود).    

کارگاه هنر

۳. سپس نیم دایره ای با قطر ۱ تا ۲ سانتی متر بزرگتر از سر فرشته در اطراف آن رسم کنید این نیم دایره دست های فرشته است. همانطور که در تصویر می بینید از میان دایره عمود بر خط عرضی که کشیده اید خطی رسم کنید. این خط را تا محل قرار گیری سر فرشته ادامه دهید و سپس برش بزنید. در ادامه مانند تصویر در دو طرف دایره دو خط مورب بکشید و این دو خط را تا تلاقی با خط عرضی ادامه دهید و مثلث بوجود آمده را ببرید.

کارگاه هنر

۴. مانند تصویر، چهار مثلث بر حاشیه دایره بکشید و سپس آن ها را ببرید. این بخش از کار بال فرشته خواهد شد.

کارگاه هنر

۵. پس از آن با دقت اطراف دست ها و سر فرشته را ببرید (خطوط نقطه چین شده) مراقب باشید محل اتصال این فرم ها را با دایره اصلی قطع نکنید.

کارگاه هنر

۶. پس از آن تمامی خطوط مدادی را پاک کنید. دست ها و بال ها را از محل اتصال به نیم دایره (خط عرضی) به داخل تا کنید. پس از آن بدن فرشته یعنی نیم دایره کامل را با استفاده از ماژیک، اکلیل، کاغذ های رنگی و ... تزئین کنید.

کارگاه هنر

۷. در این مرحله دو سر نیم دایره کامل را که در اصل (دامن یا بدن فرشته را تشکیل می دهد) به هم نزدیک کرده و فرمی مخروطی درست کنید و آن گاه مخروط را با چسب نواری محکم کنید.

کارگاه هنر

 ۸. در نهایت برای کامل شدن فرشته به هاله ای از نور نیاز داریم. برای این کار تکه ای کاغذ را از میان تا کنید (برای زیبایی بیشتر کار می توانید از کاغذ های اکلیلی، طلایی و نقره ای استفاده کنید) نقشی مانند آن که در تصویر می بینید روی کاغذ تا شده بکشید و آنرا ببرید. سپس تای بخش بریده شده را باز کنید، هاله مقدس شما آماده است. آنرا با دقت با استفاده از چسب پشت سر فرشته بچسبانید.

کارگاه هنر

 ۹. فرشته آماده است از آن می توانید علاوه بر تزئین به عنوان ابزاری برای قصه گویی و نمایش های خلاق استفاده کنید.

Submitted by editor6 on