کتابخانه‌ها گنجینه‌ی خاطرات

گشایش کتابخانه‌ی با من بخوان «مینا» در روستای سعیدآباد هشتگرد

کتاب‌ها راویان داستان‌های بی‌زمان‌اند و کتابخانه‌ها گنجینه‌ای از روایت‌ها. روایت‌هایی از زندگی‌های گوناگون، تجربه‌های شیرین و تلخ، غم‌ها، شادی‌ها و نگرانی‌ها، دوستی‌ها و هم‌دلی‌ها، مشکلات و راه‌‌حل‌ها،‌ خاطرات جمعی انسان‌ها و آن‌چه بدان اندیشیده‌اند. بعضی کتاب‌ها اما فراتر از رسالت‌ نخستین‌شان، افزون بر خاطره‌های جمعی، یاد و خاطره‌ی دیگری را زنده نگه می‌دارند. خاطره‌ی یک عزیز. کتابخانه‌ی با من بخوان «مینا» با پشتیبانی خانم فاطمه قضات و به یاد فرزند ایشان مینا رجبی در روستای سعیدآباد، که در جنوب شهر هشتگرد در فاصله‌ی 13 کیلومتری غرب کرج واقع شده است، راه‌اندازی شد تا دری به سوی دانش، آگاهی و لذت از دنیای کتاب‌ها برای کودکان این روستا باشد.

افتتاحیه کتابخانه مینا

کتابخانه مینا در هشتگرد

مکان این کتابخانه پیش‌تر با عنوان کمیسیون بانوان در زمینهی توان‌مندسازی زنان و برگزاری دوره‌های آموزشی فعالیت داشته است. پس از امضای تفاهم‌نامه با دهیاری، فضای بیرون و داخل کتابخانه با همراهی فعالان محلی به طور کامل پاک‌سازی و داخل کتابخانه نیز پس از دو ماه تعمیرات و فضاسازی، مناسبِ راه‌اندازی یک کتابخانه‌ی کودک‌محور شد.

کتابخانه کودک محور

هم‌زمان با کار ساخت‌وساز و پس از آن که تعداد کودکان و نیازهای منطقه برای تعیین کتاب‌های کتابخانه مشخص شد، فهرست کتاب‌ها تهیه و 600 عنوان کتاب (حدود 1200 جلد) به همراه دستنامه‌های راهنمای خواندن کتاب و برگه‌های فعالیت در پیوند با کتاب‌ها، برای این کتابخانه فرستاده شد.

راه اندازی کتابخانه مینا در هشتگرد

آماده سازی کتابخانه مینا

خانم فاطمه فرهنگ، یکی از زنان جوان ساکن روستا از خانواده‌ای فرهنگی، برای کتابداری این کتابخانه پیشنهاد شد و از همان روزهای نخست شور و انگیزه‌ی فراوانی برای آغاز به کار کتابخانه و انجام فعالیت‌های فرهنگی در کتابخانه نشان داد

در فاصله‌ی زمانی تا راه‌اندازی و شروع کار کتابخانه، این کتابدار در دوره‌های آموزشی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان که برای کتابداران کتابخانه‌های «با من بخوان» در نظر گرفته شده است شرکت کرد. این کارگاه‌ها در سامانه‌ی آموزش آنلاین آموزک برگزار شدند و کتابدار کتابخانه‌ی مینا تاکنون دوره‌های آموزشی «بلندخوانی، شیوه‌ها و کارکردها»، «ادبیات کودکان و کتاب‌های تصویری» و «کتابداری کودک: استانداردها و راهکارها» را گذرانده‌است

سرانجام روز 6 اردیبهشت ماه سال 1401 کتابخانه‌ی با من بخوان «مینا» با حضور شماری از مقامات محلی، پشتیبان کتابخانه و نمایندگان برنامه‌ی «با من بخوان» به طور رسمی آغاز به کار کرد.

افتتاحیه کتابخانه مینا در هشتگرد

حضور کودکان در کتابخانه مینا

بازگشایی کتابخانه با من بخوان در هشتگرد

با کتابخانه‌های با من بخوان بیشتر آشنا شوید:

کتابخانه‌های با من بخوان

پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on